Praha - I když by se podle konečných výsledků ohlašujících třetí rok dominance týmu Mercedes mohlo zdát, že formule 1 byla letos nuda, na trati i mimo ní se toho dělo víc než dost.
Lewis Hamilton a Nico Rosberg vůči sobě pokračovali v ostrém kurzu nastaveném v předchozích dvou letech a na dráze si nedarovali ani centimetr. Doslova kolizní kurz nabrali v květnu v Barceloně, kde se v prvním kole oba Stříbrné šípy srazily a vyřadily ze hry.
Byla to předehra k největší senzaci roku, triumfu Maxe Verstappena. Nizozemský mladík se ve věku 18 let a 228 dní stal nejmladším vítězem Velké ceny v celé historii formule 1. To vše při prvním startu v Red Bullu, kde těsně před GP Španělska nahradil Daniila Kvjata.
Boj o titul jak na houpačce
Španělskem rázem skončil Rosbergův raketový start okořeněný čtyřmi výhrami v úvodním kvartetu podniků. Z 43bodového náskoku se paradoxně po Němcově domácí Velké ceně rázem stala ztráta 19 bodů.
Brit se do vedení MS propracoval šesti triumfy mezi Monakem a Německem, kde se vtěsnalo jen jedno vítězství Rosberga při premiéře F1 v Baku. A to včetně vzájemného kontaktu v posledním kole na Red Bull Ringu, po němž Rosberg s ojetými pneumatikami spadl z vedení až na čtvrté místo.
Zřejmě klíčový moment sezony přišel v Malajsii. Hamilton si v poklidu držel vedení, když 15 kol před koncem jeho motor explodoval a místo pojištění náskoku v čele šampionátu přišel rázem deficit 23 bodů.
Zvrat v sezoně? Hořící motor Hamiltonova Mercedesu v Malajsii:
Hand on the helmet, flames out of the car. Poor Lewis. #F1 #MalaysiaGP pic.twitter.com/c2bSWtKeJ9
— Giedo van der Garde (@GvanderGarde) October 2, 2016
Když ještě Rosberg dokázal vyhrát následující závod v Suzuce, mohl jet už na jistotu. Rozdíl 33 bodů v jeho prospěch znamenal, že i kdyby ve zbývajících čtyřech dílech seriálu dojel vždy druhý (a jednou dokonce i třetí), nemusí Hamiltonovi na titul stačit ani čtyři výhry.
A jak matematika pravila, tak se i stalo. I když na závěr sezony si Brit neodpustil další šťouchanec. V samém závěru ignoroval příkazy týmu, aby v čele Grand Prix zrychlil. Naopak zajížděl tak pomalé časy, že se za něj zavěsil nejen Rosberg, ale také Sebastian Vettel ve Ferrari a Verstappen. Pokud by oba soupeři Němce předjeli, stal by se šampionem Hamilton.
Nečekaný odchod nového šampiona
Rosberg ale jejich tlaku odolal a poprvé v kariéře oslavil titul mistra světa. Teprve podruhé v historii získal korunu krále F1 syn bývalého šampiona (otec Keke Rosberg vyhrál sezonu 1982), předtím se to povedlo jen Grahamu a Damonu Hillovým.
Chování obhájce titulu v Abú Zabí velmi rozlítilo šéfa Mercedesu Toto Wolffa. "Hádají se ve mně dvě já – závodník a zodpovědný šéf týmu. Ale takové jednání není přece možné,“ prohlásil.
Jenže už za pět dní měl jiné starosti. Rosberg totiž krátce po skončení sezony šokoval Mercedes i celý sportovní svět prohlášením, že ve formuli 1 končí.
"Pětadvacet let jsem snil o jediné věci, stát se mistrem světa ve formuli 1. Teď se mi to splnilo a jsem na vrcholu, takže je ta pravá chvíle skončit," uvedl Rosberg na tiskové konferenci ve Vídni.
Od té chvíle začalo hledání druhého pilota, které se zřejmě přenese i do počátku nového roku. Ti, o které by měl zájem Mercedes, jsou totiž už dávno pod novou smlouvou a tým zase nechce do vozu ověnčeného třemi tituly v řadě žádného "nazdárka".
Red Bull lepší Ferrari
V souboji "zbytku světa" tentokrát Red Bull předčil Ferrari. Díky Verstappenovi ve Španělsku a Danielu Ricciardovi v Malajsii se stal jedinou stájí vedle Mercedesu, která v roce 2016 dokázala vyhrát Grand Prix.
Čtyřnásobný mistr světa Vettel čekal od Ferrari víc, ale a rozdíl od sezony 2015 se na nejvyšší stupínek tentokrát nepodíval. Naopak až od konce ročníku se musel obávat o konečné čtvrté místo, na něž stále útočil Verstappen.
Skvělý rok zažili v boxech Force India. Indická stáj se sídlem v Silverstonu dokázala poprvé v historii čtvrté místo v Poháru konstruktérů a v souboji o nejlepší tým se zákaznickými motory Mercedes překonala mnohem slavnější Williams.
Další nepovedený rok s agregáty Honda zažili piloti McLarenu. Fernando Alonso dokonce začal sezonu hrůzostrašnou bouračkou v Melbourne, kvůli níž ho lékaři nepusitl na start příští Grand Prix.
Děsivá Alonsova havárie v Melbourne:
Very pleased to see Fernando is okay. That is a massive crash! #AusGP pic.twitter.com/yaqD7YDkaH
— Valmar Viisel (@paddocknews) March 20, 2016
Ani on, ani další exmistr světa Jenson Button, se jen výjimečně nedostali do poslední části kvalifikace, o bohatě bodovaných příčkách v cíli ani nemluvě.
Skvělý nováček, loučící se hvězdy
Sympaticky se ukázal nováček Haas, vždyť Romain Grosjean hned na úvod obsadil šesté místo v Austrálii, které následně ještě o pozici vylepšil v Bahrajnu. To u Toro Rossa a Renaultu by na letošní rok asi raději zapomněli.
Velmi dramatický byl souboj o předposlední místo v Poháru konstruktérů, které ještě znamenalo podíl na lukrativním koláči příjmů z marketinkových zpráv.
Na Red Bull Ringu zažil Manor malý zázrak a po dvou letech získal díky Pascalu Wehrleinovi bod. Ježe všechny naděje britské stáji vzala konkurence ze Švýcarska. Deváté místo Felipeho Nasra v deštivém Sao Paulu ale rozhodlo o tom, že tým Sauber (zachráněný novými vlastníky při balancování na hraně propasti krachu) poskočí na klíčovou desátou pozici.
Závod v Sao Paulu přinesl díky nekonečné průtrži mračen nejvíce nehod, dva restarty, mezi nimi dlouhé čekání na umoudření počasí, aby nakonec od rozsvícení zelných světel až po odmávnutí šachovnicového praporku uplynuly více než tři hodiny.
V Brazílii se se svými fanoušky emotivně rozloučil Felipe Massa, který s koncem sezony ukončil i svoji kariéru.I když vzhledem k dění kolem Mercedesu není vyloučeno, že si Brazilec ještě odchod do "důchodu" odpustí a zůstane ve Williamsu, aby britský tým mohl pustit Valtteriho Bottase do Stříbrných šípů.
Massovo emotivní loučení v brazilskými fanoušky:
#ObrigadoFelipe #BrazilGP2016 @MassaFelipe19 @dudumassa19 pic.twitter.com/uw54aVISOu
— F1nomics (@F1nomics) November 13, 2016
Rok pauzy ohlásil Button a ani v případě šampiona z roku 2009 není jasné, zda se do kolotoče Grand Prix vůbec vrátí.