Poslední šance sesadit Frooma. Tour míří na legendární kopec

Ondřej Kurečka
Aktualizováno 25. 7. 2015 8:10
Preview před poslední alpskou zkouškou letošní Tour de France.
Nechá i dnes Nairo Quitana svého soka Chrise Frooma za sebou?
Nechá i dnes Nairo Quitana svého soka Chrise Frooma za sebou? | Foto: Reuters

Modane - Na peloton 102. Tour de France čeká závěrečný závodní víkend a v něm 221 kilometrů. Dnes přijde na řadu poslední horská etapa zakončená patrně nejslavnějším stoupáním světové cyklistiky – Alpe d'Huez.

Žlutý dres poveze i nadále s komfortním náskokem Chris Froome, který ale na cílový kopec nemá nejlepší vzpomínky. Páteční události přitom dávají naději, že jeho postavení není až tak jisté. V pelotonu jedou stále všichni čtyři Češi, zabojuje jeden z nich o cyklistickou nesmrtelnost, kterou vítězství na "Huezech" zajišťuje?

To můžete sledovat v naší podrobné on-line reportáži, kterou startujeme ve 13:30 hodin ZDE!

Quintana slibuje útok

Před sobotou se nám celkové hodnocení zamotalo. Nairo Quintana útokem v na La Toussuire stáhl ztrátu na žlutého Brita na 2:38 minuty. "Zbývá poslední den a poslední hory pro nás pro všechny, zkusíme zaútočit silněji a také zabojovat o etapové vítězství," slibuje maličký Kolumbijec.

Zajímavý může být jak souboj o vítězství, tak o postavení na pódiu. Většina fanoušků věří, že se tým Movistar pokusí o triumf Quintany, místo obrany třetí příčku pro Alejandra Valverdeho, na kterého mocně doráží obhájce Vincenzo Nibali.

"Myslím si, že se Movistar bude soustředit na Naira, takže bych mohl mít šanci ještě něco udělat, ale uvidíme, jak na tom budou moje nohy," rozehrál psychologickou hru sám "Žralok z Messiny".

Další důležitou zprávou je stav týmu Sky, který již nepůsobí zdaleka tak suverénně jako v prvních dvou týdnech závodu. Včera si Froome v závěrečných fázích musel dokonce poradit sám.

Geraint Thomas byl podle vlastních slov "úplně prázdný", Richieho Porteho trápí nemoc a ke všemu se ještě přidal pád Leopolda Königa. A ani samotný rodák z Nairobi už nepůsobí tak nadpozemsky silně.

Závod tak stále ještě není rozhodnut. A nejde jen o žlutý dres. Otevřený je také boj o "Krále hor", kde si to mezi sebou rozdají Romain Bardet, Froome a Joaquím Rodriguez.

Z českého pohledu bude zajímavé sledovat, zda se Jan Bárta znovu probojuje do úniku. Rodák z Kyjova by totiž stále mohl mít šanci vybojovat cenu pro nejagresivnějšího závodníka ročníku.

30. výjezd na Alpe d'Huez a změna trasy

Dnešní 111 kilometrů dlouhá etapa z Modane na "Huezy" měla být původně přesnou kopií devatenácté části ročníku 2011, kdy se nejprve stoupalo na Galibier.

Neprůjezdnost této trasy ale změnila plány organizátorů, trasa tak začne klesáním do cílového města čtvrteční etapy Saint-Jean-de-Maurienne, odkud se bude opět - stejně jako v pátek - stoupat na Col de la Croix de Fer. Tentokrát ale z jiné, méně strmé strany. Závodníky čeká 29 kilometrů s průměrným sklonem 5,2 %.

Po sjezdu pak přijde na řadu monumentální stoupání na Alpe d'Huez. V cyklistické historii jen těžko najdeme slavnější kus asfaltu, než leží v oněch jednadvaceti serpentinách o celkové délce 13,8 kilometrů s průměrným sklonem 8,1 %, po kterých se při Tour de France bude stoupat již potřicáté.

S 28 etapovými závěry jsou "Huezy" nejvyužívanějším cílovým kopcem v dějinách Tour. Tady se psala cyklistická historie již od roku 1952, kdy jej pořadatelé zařadili do itineráře poprvé a zde končící etapu ovládl slavný Ital Fausto Coppi.

V roce 1986 se tady útokem snažil zvrátit týmovou hierarchii Bernard Hinault, jehož rivalita s týmovým kolegou Gregem LeMondem patří k nejslavnějším příběhům všech dob, aby nakonec cílem projeli oba společně.

Dvakrát v kariéře zde dokázali zdolat jako první "Huezy" Zoetemelk, Kuiper, Winnen, Bugno, Pantani a Armstrong, jehož ale ze známých důvodů v análech již nenajdeme.

Velkou roli hrálo legendární stoupání také v kariéře bratří Schlecků. Starší Fränck zde vyhrál v roce 2006 a chtěl zde coby lídr útočit také o dva roky později. Jenže Bjärne Riis, direktor tehdejšího týmu CSC se rozhodl vyslat do útoku místo něho týmového kolegu Carlose Sastreho.

Ten byl lepším časovkářem a dle šéfa stáje tak měl v závěrečné časovce větší šanci uhájit žlutý trikot před dorážejícím Cadelem Evansem. Strategie vyšla dokonale.

Sastre ovládl Alpe d'Huez, oblékl se do žlutého a nejcennější trikot dovezl až do Paříže, čímž si připsal životní úspěch. Evansovi zbylo jen další druhé místo a slavným bratrům křivda, která o pár let později vedla k rozchodu s uznávaným stratégem.

Ani toto rozhodnutí ale jejich osud nezvrátilo. V roce 2011, v etapě, kterou vyhrál Pierre Rolland před Albertem Contadorem a Samuelem Sánchezem, přivezl do cíle žlutý dres Andy Schleck, na rozdíl od Sastreho o něj ale v časovce přišel, a Evans se konečně dočkal svého vysněného triumfu.

Naposledy se do jednadvaceti serpentin stoupalo před dvěma lety, tehdy při jubilejní 100. Tour dokonce hned dvakrát. Bylo to tak poprvé, kdy první muž na vrcholu (Moreno Moser) nebyl vítězem etapy.

Ve žlutém jedoucí vítěz jubilejního ročníku Chris Froome si v cílovém stoupání prožil krizi, při níž mu týmový kolega Porte musel vzít občerstvení z doprovodného auta již v zakázané zóně. Tentýž Froome, jenž ve žlutém pojede i dnes.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy