Lovaň (od našeho zpravodaje) - Zdeněk Štybar si skvělé jméno vybudoval v cyklokrosu. V současnosti je to vedle Leopolda Königa a Romana Kreuzigera asi nejlepší český cyklista. A také obrovský dříč, o kterém se říká, že své trenéry neposlouchá. Tour de France sice nikdy nevyhraje, přesto vyráží na silnici vstříc velkým úspěchům. Šampiónem se může stát klidně už v příští sezoně, a to ve slavných klasických závodech.
"Například v závodě Paříž - Roubaix nebo na mistrovství světa," prohlašuje Štybarův trenér Peter Hespel. Právě on má s českým závodníkem tyto smělé plány a stará se o to, aby šampióna z bláta transformoval do neporazitelného muže na silnici.
Hespel o Štybarovi takhle pochvalně hovořil před českými novináři v Akademii Zdeňka Bakaly v Belgii, kde oba minulý týden zahájili přípravu na klíčovou sezonu kariéry nyní devětadvacetiletého cyklisty, který ale ještě doléčuje operované rameno.
Štybar právě kvůli tomuto zranění nestihne domácí mistrovství světa v cyklokrosu, kde měl obhajovat titul světového šampiona, a málem to oplakal (více zde). Kdyby se přitom závod nejel v České republice, asi by ho to ani nemrzelo.
Elitní český jezdec stáje Omega Pharma-Quick Step sice patří v cyklokrosu stále mezi světovou elitu, jenže závody v bahně jsou pro něj už několik sezon jen doplňkovým zpestřením přípravy.
Muž, který v cyklokrosu nemá konkurenci
"Cyklokros je moje srdeční záležitost," říká Štybar, ale hlavní motivací pro nadcházející sezony v elitní světové cyklistice jsou velká vítězství na silnici. "I proto nemůžu riskovat a jet do Tábora. Kdybych si tam zranil rameno, neměl bych ze sezony nic," říká.
"Kvůli své stavbě svalnatého těla nebude nikdy dobrý v kopcích, takže nevyhraje Tour de France. Má ale na to, stát se špičkovým jezdcem a vyhrávat slavné klasiky," řekl na adresu českého jezdce na začátku sezony jeho belgický trenér, který s ním začal v roce 2008 spolupracovat a postupně ho přinutil k tomu, aby z rozbahněných tratí přešel k silniční cyklistice.
"Cyklokros totiž neukazuje Štybarovy maximální schopnosti, to je důvod, proč se začal naplno věnovat silniční cyklistice. Potřeboval novou motivaci než pořád jezdit s deseti stejnými soupeři. Na silnici to může být v klasikách špičkový jezdec a já doufám, že to ukáže už letos," říká Hospelt. "V cyklokrosu dokáže vyhrát závod jen na devadesát procent své výkonnosti, protože mezi cyklokrosaři a silničními cyklisty na té nejvyšší úrovni je velký výkonnostní rozdíl."
O tom svědčí i Štybarovy dosavadní výsledky. Mistrovství světa v cyklokrosu ve své kariéře vyhrál už pětkrát. Kdyby si na konci října nešťastně při pádu nezranil rameno, dost možná by byl velkým adeptem na titul i na začátku února v Táboře, kde by obhajoval letošní titul. "V cyklokrosu nemá konkurenci. Kdykoliv na závod přijede ze silnice, dojede v TOP tři," přidal se s pochvalou jeho stájový kolega a silniční učitel Tom Boonen.
Dříč, který by se měl naučit odpočívat
Poslední cyklokrosový šampionát Štybar vyhrál suverénně s náskokem třinácti vteřin, a to v době, kdy už velké úspěchy slavil i na silnici. V roce 2013 vyhrál etapový závod Eneco Tour, šestý dojel v klasice Paříž - Roubaix a zaskvěl se především na Vueltě, kterou sice nedokončil, ale v sedmé etapě ve spurtu o centimetry porazil mistra světa Philippa Gilberta a vyhrál svou první etapu v závodech Grand Tour.
"Já jsem jeho velký fanoušek, takže nevím, jestli jsem dostatečně objektivní. Štybar je ale skvělý atlet a velký profesionál, který si hlídá jídelníček i životní styl. Hodně cyklistů má silné nohy, a už ne tělo nahoře. Zdeněk Štybar má však vypracované tělo i nahoře, byl by top atlet i v jiných sportech než v cyklistice," říká Hospelt.
Štybar žije a trénuje na Mallorce, většinou stráví v sedle kola i šest hodin denně, další hodiny pak po večerech tráví u počítače, kde sleduje a porovnává grafy své výkonnosti. S nadsázkou se dá říct, že to je jediná věc, která na něm trenérovi vadí.
"Když mu řeknete, že se bude trénovat čtyři a půl hodiny, jezdí na kole hodin pět. Jestli se něco musí naučit, tak odpočívat," řekl Hespel.
"Ale já už jsem takový. Když si mám vybrat, vždycky jedu domů o půl hodiny delší cestou," směje se Štybar. Do plné formy by se měl po zranění dostat v polovině února a hned poté odstartuje jeho sezona, do které vstupuje se smělými plány.
Poznámka: Majitel Bakala Academy Zdeněk Bakala vlastní i společnost Economia, která vydává online deník Aktuálně.cz