Formuli 1 chybí "pořádný plnovous". Bez rychlých informací jezdci netuší, co se děje

Radek Vičík Radek Vičík
7. 12. 2021 11:22
Je to k nevíře, ale v éře dynamické digitální komunikace se piloti F1 dozvídají během Grand Prix ty nejdůležitější informace pozdě.
Poničený přední spoiler Mercedesu Lewise Hamiltona v cíli Velké ceny Saúdské Arábie F1 2021
Poničený přední spoiler Mercedesu Lewise Hamiltona v cíli Velké ceny Saúdské Arábie F1 2021 | Foto: Reuters

Komentář - Jedním z klíčových momentů hektické Velké ceny Saúdské Arábie byla kolize obou vedoucích monopostů.

Max Verstappen se snažil lišácky vyplnit rozkaz ředitelství závodu, aby před sebe pustil Lewise Hamiltona. To bylo trestem za jeho příliš tvrdý obranný manévr při Britově pokusu o předjíždění.

Pilot Red Bullu na rovince náhle zvolnil, až do něj zmatený Hamilton vrazil a poškodil si přední spoiler. On totiž o žádné nařízené změně pořadí netušil!

"Absolutně netuším, proč najednou tak ostře dupnul na brzdy. Až potom jsem se od týmu dozvěděl, že mě pouštěl. Bylo to dost matoucí," prohlásil po závodě jezdec Mercedesu, který v Džiddě nakonec oslavil svůj 103. triumf ve formuli 1.

Formule 1 měří rozdíly jezdců na tisíciny vteřiny, ukazuje divákům na televizní obrazovce staří pneumatik i to, za kolik kol kdo koho pravděpodobně dožene. Ale řečeno s hrabětem Gorcem z Gorců z filmu Tajemství hradu v Karpatech: "Aby si dali narůst pořádný plnovous, to ne!"

Zde musíme milého šíleného aristokrata poněkud opravit. F1 nechybí plnovous, ale funkční informační systém. Jak jinak chcete udržet v klidu dva nesmiřitelné rivaly, když jim nedáte včas potřebné informace?

Sám ředitel Velkých cen Michael Masi nechtěně přiznal, že stávající systém hlasové komunikace je nedostatečný. "Nemůžu přece mít zapnuté všechny knoflíky naráz," bránil se během závodu v Džiddě.

Jak se ukázalo na příkladu překotného Verstappenova brzdění, než se "dovolá" tomu správnému týmu a ten pak jeho poselství přetlumočí svému pilotu, uteče příliš drahocenného času.

Přitom se nabízí zcela jednoduché řešení. Na volantu monopostu F1 je dnes docela slušný LCD displej. Stačí jedna společná aplikace pro všechny jezdce a týmy a Masi by mohl v klidu posílat zprávy přímo do kokpitu konkrétního pilota.

Bohužel této inovace se určitě nedočkáme v neděli na Velké ceně Abú Dhabí. Nezbývá nám tedy než doufat, že se letos odehraje klíčový boj bez excesů známých z minulosti mezi Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem či Michaelem Schumacherem a Damonem Hillem.

 

Právě se děje

Další zprávy