Alonso se v Le Mans proměnil v usměvavého samuraje. Na cestě k trojkoruně ho teď čeká velké dilema

Radek Vičík Radek Vičík
19. 6. 2018 10:01
Vyhořelí piloti formule 1 varují: vytrvalostní závody vám vracejí radost ze závodění!
Tak šťastný Fernando Alonso už dlouho nebyl, v Le Mans si dokázal, že je stále ve formě.
Tak šťastný Fernando Alonso už dlouho nebyl, v Le Mans si dokázal, že je stále ve formě. | Foto: Toyota Gazoo Racing

Le Mans, Praha - Loni v Indianapolisu působil Fernando Alonso jako rytíř smutné postavy, jehož zase jednou zradil motor Honda. Sešel se rok s rokem a ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans to byl samuraj na úspěšné válečné cestě.

Co potřebuje velice rychlý a spolehlivý závodní jezdec k úspěchu? Velice rychlé a spolehlivé auto. Jenže takové 36letý Španěl už dlouho neměl k dispozici. Loni dostal rychlý monopost v Indianapolisu, jenže kousek před cílem selhal motor.

Také letos vzbuzovala spolehlivost Toyoty velké otazníky. Ovšem Japonci se na sólové představení s hybridním prototypem elitní kategorie LMP1 připravili dokonale a oba vozy od startu až do cíle šlapaly jako hodinky.

Coby nováček sice Alonso nedostal příležitost závod odstartovat ani protnout vítězně cílovou čáru, ale v "mezičase" se předváděl výbornými časy. Zvlášť si pochvaloval noc. "Je to jedinečná atmosféra, Něco takové jsem ještě nezažil," řekl už během závodu.

Le Mans jako nervové lázně

Už po prvních testech pěl ódu na okruh Circuit de la Sarthe. "Je to obrovská výzva. Tak dlouho trať kalendáři formule 1 nenajdete. A žádný okruh nenabízí takovou kombinaci úplně všeho. Máme tu dlouhatánskou rovinku, super rychlé zatáčky i ostré zatáčky. A to všechno na víc než třinácti a půl kilometrech," liboval si rodák z Ovieda.

Radost u něj viditelně stoupala s každým dalším dnem, který v Le Mans prožil. Při tradiční čtvrteční autogramiádě před boxy trpělivě rozdával autogramy fanouškům, kteří se seřadili do fronty dlouhé několik set metrů.

Debaty s inženýry a techniky nebyly jen běžnou závodnickou rutinou, Alonso se zajímal o každý detail a hledal způsoby, jak být ještě rychlejší. Po závodě z něj vyplavené endorfiny doslova sršely. "Jedno Le Mans není dost, dal bych si to za tři týdny znova," zaskočil novináře krátce po skončení nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa.

Alonso není běžný profík,  který si "jen" plní svoje povinnosti. Jeho oddanost závodění dává vzpomenout na hrdiny volantu z 60. a 70. let, pro které nebyl problém stíhat vedle F1 i vytrvalostní závody a ještě třeba klání soutěžních vozů či nižších formulí. Stačí jen připomenout, že legendární Jim Clark zahynul v závodě Formule 2 a Graham Hill vyhrál  v Le Mans jako aktivní pilot Grand Prix až po zisku dvou titulů mistra světa. Tedy ve stejné situaci jako letos Alonso.

Není čas na odpočinek

Oddanost světu rychlých kol projevil španělský pilot už tím, že Le Mans byl desátým víkendem po sobě, kdy buďto závodil ve formuli 1 nebo se připravoval na svůj debut na Circuit de la Sarthe. A náročná šňůra bude pokračovat až do konce roku, protože Alonso je stálým pilotem týmu Toyota i v MS ve vytrvalostních závodech (FIA WEC). Letos ho tak čekají ještě závody v Silverstonu, Fudži a Šanghaji. Závod v Japonsku se kvůli dvojnásobnému mistru světa F1 dokonce přesunoval kvůli tomu, aby se nekryl s Velkou cenou USA.

Právě v seriálu FIA WEC ukončil v květnu ve Spa-Francorchamps pětileté čekání na vítězství. Ve formuli 1 Alonso totiž triumfoval naposledy v květnu 2013 ve Velké ceně Španělska ještě v kokpitu Ferrari.

Další úspěch v endurance a chybějící triumf v Indy 500, který mu zbývá k tomu, aby vyrovnal Hilla na pozici dosud jediného držitele motoristické trojkoruny (třetím dílem je VC Monaka F1) staví před Španěla velké dilema. Pokračovat ve formuli 1, nebo jít do IndyCar?

Pokud dá na misky vah všechno to trápení s motory Honda i nynější občasné výpadky Renaultu a nemožnost bojovat byť jen o stupně vítězů s pozitivními emocemi, které si loni z Ameriky odvezl, bude to rozhodování snadné.

"V létě si všechno porovnám v hlavě, co budu dělat příští rok. Ale po vítězství v Le Mans, je Indy 500 velkou prioritou. Uvidíme, jestli to bude příští rok nebo až tu další sezonu. Uvidíme, jaká bude moje budoucnost v formuli 1," řekl Alonso ve Francii.

Jeho krátkodobá budoucnost je jasná. V jedenáctém týdnu po sobě se opět vrhne do práce.- Tentokrát to nebude ne moc daleko od Le Mans - ve Velké ceně Francie F1.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Lipsko opět ztratilo a dalo vedoucímu Bayernu šanci odskočit

Fotbalisté Lipska ve 29. kole německé ligy remizovali bez branek s Hoffenheimem a dali šanci Bayernu Mnichov navýšit náskok na prvním místě tabulky. Hostům k bodu ze hřiště druhého celku tabulky pomohl i český obránce Pavel Kadeřábek, který odehrál celý zápas.

Lipsku se sice v nastavení podařilo skórovat, ale po zásahu videorozhodčího nebyl gól Yussufa Poulsena uznán. Tým trenéra Juliana Nagelsmanna zaznamenal třetí domácí ztrátu za sebou a Bayern, který má k dobru sobotní zápas s Wolfsburgem, mu může v případě výhry odskočit na rozdíl sedmi bodů.

Hoffenheim remizoval podruhé za sebou bez branek a v bundeslize natáhl sérii bez vítězství na pět zápasů. V tabulce mu patří jedenácté místo.

Německá fotbalová liga - 29. kolo:

Lipsko - Hoffenheim 0:0.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

U tuniských břehu ztroskotala loď s migranty z Afriky, nejméně 41 jich zemřelo

Nejméně 41 afrických migrantů utonulo při ztroskotání lodi u tuniských břehů. Podle tuniských úřadů loď směřovala na italský ostrov Lampedusa. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) v pátek večer oznámila, že loď se potopila ve čtvrtek.

Tuniská pobřežní stráž původně ohlásila 21 nalezených těl. Úřady uváděly, že dvacítka lidí z lodě se pohřešuje. Všichni uprchlíci pocházeli ze subsaharské Afriky.

Loď s migranty podle úřadů vyrazila z tuniského Sfaxu ve čtvrtek večer. "Tato tragická ztráta životů znovu podtrhuje, jak je důležité rozšířit státem řízené záchranné operace napříč střední částí Středozemního moře," uvedla v prohlášení IOM. Mezi dosud vylovenými těly jsou i ženy a jeden kojenec.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Raúl Castro na sjezdu potvrdil, že předává vedení mladší generaci

Kubánský vůdce Raúl Castro v pátek na úvod osmého stranického sjezdu potvrdil, že předá vedení mocné Kubánské komunistické strany (PCC) mladší generaci, která je "plná vášně a protiimperialistického ducha". Informovala o tom agentura Reuters.

Čtyřdenní sjezd PCC se koná za zavřenými dveřmi, ale kubánská televize odvysílala úryvky Castrova úvodního projevu. Devětaosmdesátiletý Raúl Castro v něm vyjádřil spokojenost nad tím, že může předat vedení skupině věrných, kteří za sebou mají desítky let zkušeností, během nichž stoupali po stranickém žebříčku.

Předáním moci formálně skončí éra bratrů Castrových na Kubě. Ve vedení PCC má na sjezdu Raúla Castra vystřídat kubánský prezident Manuel Díaz-Canel (61).

Zdroj: ČTK
Další zprávy