Alonso ukončil bolestné čekání na vítězství. Teď je připraven uspět v Le Mans

Radek Vičík Radek Vičík
7. 5. 2018 16:10
Fernando Alonso srdnatě válčí ve formuli 1, ale v červnu bude vrcholem jeho snažení boj o úspěch ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Španělský jezdec zvládl na jedničku generálku ve Spa-Francorchamps, kde byl členem vítězné posádky hybridní Toyoty.
Fernando Alonso po vítězství v šestihodinovém závodě ve Spa-Francorchamps.
Fernando Alonso po vítězství v šestihodinovém závodě ve Spa-Francorchamps. | Foto: Toyota Gazoo Racing

Spa-Francorchamps - Poté, co po skočení šesti hodinovky ve Spa absolvoval všechny povinné procedury, sedl si Fernando Alonso v tiskovém středisku obkročmo na židli a s pohárem pro vítěze v náručí zadumaně hleděl do dáli. Měl důvod k zamyšlení, vždyť to bylo poprvé po pěti letech, co dvojnásobný mistr světa formule 1 konečně slavil nějaký triumf.

1819 dnů dlouhé čekání od Velké ceny Španělska formule 1 v květnu 2013 neukončil ve Ferrari či nyní v McLarenu ani v monopostu IndyCar, ale ve sportovním prototypu Toyota v letošním prvním podniku MS ve vytrvalostních závodech (WEC). Střídal se v něm s dvojicí expilotů F1 Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima.

"Jsem šťastný, že se nám to podařilo. Celý víkend jelo auto výborně. Během zimy jsme se hodně připravovali, což se vyplatilo a výsledkem je tento úspěch. Je báječné, že se mi podařilo poprvé vyhrát vytrvalostní závod. Sébastien a Kazuki mi hodně pomohli, takže poděkování patří i jim," řekl spokojený rodák z Ovieda.

Lákavá vidina Trojkoruny

Sobotní závod ve Spa-Francorchamps byl generálkou na červnovou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, kde chce španělský pilot přidat další dílek do skládačky zvané Trojkoruna motoristického sportu.

Zatím se může pyšnit dvěma triumfy v Grand Prix F1 v Monaku, takže mu vedle nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa chybí ještě vyhrát 500 mil v Indianapolis. Do "Staré cihelny" poprvé zamířil loni, jenže tam ho zradil motor Honda.

O Le Mans snil Alonso už v dobách, kdy závodil za Scuderii z Maranella. Jenže tam a ani pak v McLarenu mu šéfové z marketinkových důvodů nedovolili start za vůz jiné značky. Naposledy měl nabídku právě od Toyoty, jenže jeho monopost poháněl agregát Honda. No a to by bylo jako pustit sparťana hrát evropské poháry v dresu Slavie.

Jenže letos přešel McLaren k francouzským motorům Renault, takže hlavní důvod "stopky" padl. Navíc se v zákulisí F1 proslýchá, že právě účast v Le Mans byla jednou z klíčových podmínek prodloužení Alonsova kontraktu u britské stáje.

Svůj první vytrvalostní závod na 24 hodin si Španěl "střihl" už v lednu v americké Daytoně. V Ligieru slabší specifikace LMP2 týmu United Autosports obsadil s dvěma mladými Brity Landem Norrisem a Philipem Hansonem 13. místo.

Před Le Mans panuje optimismus

To už měl za sebou účast v nováčkovském testu v Bahrajnu a v kapse povolení McLarenu ke startu v supersezoně WEC 2018-19. Ta je jakýmsi překlenovacím obdobím, v němž si nejvyšší autority šampionátu ujasní další směřování pravidel poté, co v elitní kategorii LPM1 zbyl jen den tým s hybridními motory.

Toyota tak má nad soukromníky s benzínovými agregáty obrovskou převahu a nemusí se obávat žádného jiného stejně silného soupeře typu Porsche nebo Audi.

Právě speciál Toyota TS050 Hybrid se startovním číslem 8 a Buemi s Nakadžimou mají být na Circuit de la Sarthe Alonsovými parťáky na cestě za vysněným triumfem.

"Na Le Mans se cítím připravený. Dnes to bylo něco jako test, ale pod šachovnicovým praporem jsme přidali krásnou tečku. Chtěli jsme si vyzkoušet naši skutečnou kondici v ostrém závodě, ve stresu a v souboji s ostatními týmy. Dojeli jsme na prvním a druhém místě, takže si myslím, že na Le Mans jsme připravení," řekl spokojený Španěl po závodě ve Spa-Francorchamps.

Ovšem triumf v posledním testu nemusí v nejdůležitějším podniku sezony vůbec nic garantovat, o čemž se loni přesvědčila právě Toyota.

"Le Mans je těžší závod a 24 hodin na okruhu je velká výzva. Ale my jsme připraveni tak dobře, jak to jenom šlo. Do Francie pojedeme optimisticky naladěni," dodal 36letý závodník před červnovou vytrvalostní výzvou.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 1 hodinou

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Další zprávy