Calpe - Patrick Lefevere je už léta nerozlučně spjatý s profi stájí Etixx - Quick-Step. Čerstvě jedenašedesátiletý Belgičan slavil loni v roli šéfa týmu, který stejně jako vydavatelství Economia včetně aktualne.cz patří českému finančníkovi Zdeňku Bakalovi, celkem 56 vítězství na závodech profesionální tour. Nejvíc ze všech týmů první kategorie. V podobné „žně“ doufá Lefevere i letos.
O plánech svého týmu na novou sezonu a všem aktuálním kolem fungování celé profesionální cyklistiky mluvil na týmovém předsezonním soustředění ve španělském Calpe.
Jak dlouho už do Calpe jezdíte a proč právě sem?
Do Calpe už dlouho. Ve zdejším hotelu Sol y Mar jsme tuším potřetí v řadě. Dřív jsme jezdili jinam. Zkusili jsme Francii a Azurové pobřeží, byla tam ale poměrně intenzivní doprava na cestách, kde jsme jezdili. Zkusili jsme Toskánsko, ale tam zase nebylo stále počasí. Tady je všechno – skvělé počasí, velmi malý provoz. Hotel je slušný a není drahý...
Na kolik takové soustředění vyjde?
Kolem 20 tisíc euro. To máte letenky, bydlení, benzín do aut... Máme tu přes sto lidí, jezdce, pět desítek lidí managementu a personálu týmu.
Týmy World Tour při svém financování dlouhodobě žehrají na velkou závislost na sponzorech. Od nich získávají nejpodstatnější díl příjmů svých rozpočtů. Zatímco před lety byl cítit odliv tradičních sponzorů, teď to ale pomalu vypadá, že přibývají noví...
U nás se těšíme dlouhodobému zájmu hlavních partnerů společnosti Omega-Pharma a její značky Etixx a Quick-Stepu. Což je pro nás zásadní. Menší sponzoři se střídají. Neřekl bych, že obecně ale nějak masivně přibývají. Nám teď sice přibyl Lidl, odešel ale Renson.
Lidl ale ve sportu vůbec nebyl v minulosti aktivní, to přece je náznak nového zájmu o cyklistiku, ne?
Věříme v to, že to bude silný partner do budoucna. Zatím se vzájemně testujeme, zkoušíme, co si můžeme přinést a v čem si pomoct. Smlouvu jsme uzavřeli zatím na dva roky. Lidl je náš dodavatel čerstvých potravin, hlavně ovoce, zároveň celý tým bude nosit volnočasové oblečení jejich značky Crivit Pro.
V minulosti se rozpočet stáje pohyboval kolem 15 milionů eur, změní se na tom něco?
Ne, rozpočet na sezonu je stále stejný. Umím si představit, že by mohl být vyšší, ale bohužel cyklistické prostředí, čímž myslím týmy, organizátory závodů a Mezinárodní cyklistickou federaci nejsou jednotné v tom, jak si vzájemně pomáhat a spolupracovat.
Co by se mělo změnit?
Ptáte se na to, co bych dělal, kdybych byl prezident Mezinárodní cyklistické federace? Asi je známé, že týmy jako je náš, si přejí dostávat díl příjmů od organizátorů závodů, kteří jsou na naší účasti závislí. Tím, kdyby se týmům otevřela možnost získat víc peněz, by týmy rostly a prospěch by z toho ve finále měli všichni. Nemusíme se bavit o rozdělování stávajícího balíku peněz, ale o tom, jak jej zvětšit. Proč třeba nezpoplatnit vstupným diváky u cíle závodů? Když dáme jezdcům v závodě na kola malé kamerky a budeme na našich webových stránkách umisťovat streamy nebo zajímavá videa, proč je pak nemít možnost zpoplatnit? Můžete chtít malou částku, 5 euro týdně od každého, když si takovou službu předplatí pár tisíc lidí, může jít o zajímavá procenta celého sezonního rozpočtu.
O sladění představ týmů a pořadatelů závodů a vůbec všech dalších účastníků World Tour se snaží reforma cyklistiky, tak jak její klíčové bodu představila a postupně je dolaďuje Mezinárodní cyklistická federace. Tato reforma jde podle vás správným směrem?
Základ je v pořádku. Ale je co zlepšovat. Pořád je na můj vkus nepřiměřeně mnoho závodů po čas roku. Můj tým se loni účastnil téměř stovky závodů, když se to sečte, šlo o 300 závodních dní. Přitom si myslím, že lidé dnes nemají takovou soustředěnost na jednu činnost a zábavu. Tedy nemají zájem 300 dnů v roce sledovat cyklistiku. Zároveň i velké tour, které mají tři týdny, je na zamyšlenou, zda tři týdny nejsou moc dlouhé, jestli to takhle baví dost lidí. A nejhorší je, že pořád existují kolize velkých závodů v kalendáři. Termínově se třeba pořád stále kryje závod Paříž – Nice se závodem Tirreno – Adriatico. A nikdo nechce ustoupit ze svých pozic.
Pojďme k týmu samotnému. Jak na startu nové sezony vypadá?
Máme 30 jezdců ze 13 zemí světa. Průměrný věk jezdců je 27 let, máme také vůbec nejmladšího jezdce v profipelotonu – Laurense De Pluse. Hodně jsme posílili. Přichází Dan Martin, Marcel Kittel je myslím na dobré cestě vrátit se do formy z let 2013, 2014.
Když zmiňujete 13 národností, přemýšlíte z obchodního hlediska i o tom, odkud k vám jezdci přicházejí? Jaký je jejich marketingový potenciál?
Samozřejmě. Je to součást kvality jezdce. Jasně, že ale jeho sportovní kvality jsou na prvním místě. Takže, kdyby mi sponzor řekl, vezmi francouzského jezdce jen proto, že je to Francouz, neudělám to.
Už tři roky vám funguje také juniorský tým, jehož cílem je vychovávat mladé talenty pro velkou stáj. Letos se farma Etixx – Quick-Step jmenuje podle svého sponzora Klein Constantia. Jak funguje vaše spolupráce?
Přiznám se, že loni nebyla taková, jak bych si představoval. S výsledky týmu jsem nebyl spokojen. Do týmu přišlo mnoho závodníků, které jsem neznal a neprověřil si je. Nad tím jsme se trochu zamysleli a od této sezony jsme ustavili funkci jakési spojky mezi oběma týmy, takového skauta, který bude s výběrem nadějných jezdců pomáhat - jak směrem k juniorskému týmu, tak pak s vytipováváním v začleňování jezdců do velkého týmu.
Co budou cíle Etixx-Quick-Step pro rok 2016?
Doufám, že vyhrajeme už první závod, australskou Tour Down Under. Pak je Argentina, chceme jít krok po kroku. Věřím, že se nám povedou jarní klasiky, že získáme aspoň jeden z pěti monumentů, kde mimochodem budeme spoléhat taky na vašeho českého jezdce Zdeňka Štybara.
Váš tým vždy cílí na úspěchy v jarních klasikách. Vrcholem bývá Paříž - Roubaix, letos se jede 100. ročník Okolo Flander. Co pro vás bude víc?
Těžko říct. Stý ročník Flander bude samozřejmě výjimečný. Budeme hodně motivovaní a asi to pro závodníky zkusíme ještě nějak vylepšit. Třeba speciálními odměnami za úspěch a podobně.
Vy osobně se snažíte objíždět co nejvíc závodů, co jde?
Nebudu v Austrálii ani Argentině. První můj závod bude Dubaj. Půjde o první start v sezoně Marcela Kittela. Bude důležité, aby od týmu cítil podporu a důvěru a budu ho chtít podpořit.
Je něco, na co se v sezoně hodně těšíte?
Až se dostanu na lyže. Ne, žertuji. Paříž - Roubaix bude jistě znovu krásný závod, Lutych - Bastogne - Lutych jakbysmet. Všichni si myslí, že když takový závod vyhrajete, je to normální, běžné, ale pořád není. Je to výjimečné.