Milionové spoty
Třicet vteřin reklamního času během zápasu mezi Pittsburghem a Seattlem, který sledují stovky milionů diváků od New Yorku přes Londýn až do Tokia, stojí 2,5 milionu dolarů.
Firmy jako Budweiser, Pepsi Cola či telefonní operátor Sprint se snažily draze nakoupený čas využít k ostrému ataku proti své konkurenci. Z hereckých hvězd se objevil Jackie Chan, ale prim hráli medvědí násilníci, létající dinosauři či opičky.
Proti proudu šla jen kosmetická značka Dove, která u mladých dívek sázela na zvýšení sebedůvěry, a Toyota, v jejímž spotu otec a syn hravě přecházejí z angličtiny do španělštiny a zpět.
Dove tak promptně zareagovala na připomínky nespokojených rodičů, kteří obviňovali televizi ze špatného vlivu na sebedůvěru mladých dívek. To je téma, které dříve do Super Bowlu vůbec nepatřilo.
Podle hodnocení Katedry reklamy a PR na Michiganské státní univerzitě byla právě tato reklama oceněna jako nejlepší prezentace z celého show.
Značka Dove sbírala vavříny i ve škole managementu v Evanstonu. "Je to netradiční spot, ale skutečně účinný. Sdělení bylo velmi vážné, na cílovou skupinu však zapůsobilo," řekl profesor managementu Tim Calkins.
V Michiganu skončil na druhém místě Budweiser, který patří každoročně mezi největší inzerenty při elitním zápase amerického fotbalu a letos předvedl sérii deseti reklam. Třetí příčku obsadil FedEx.
Doručovatelská firma FedEx zamířila do pravěku. Nebohý jeskynní muž byl vyhozen z práce kvůli tomu, že důležitou zásilku podal prostřednictvím nespolehlivé konkurence, aby byl jeho osud zpečetěn tlapou obřího mamuta.
Tento klip získal nejvíce hlasů v anketě mezi zámořskými reklamními profesionály sdružených pod hlavičkou ICOM.
Kromě zašlápnutého pračlověka mohli diváci vidět také manžela, kterak propadl střechou, muže ubitého mobilem či lékaře, který zřejmě přivedl pacienta na onen svět.
Opatrnost především
Odborníky na marketing spíš vzrušil zápas než výjimečnost spotů. "Nabídka je už druhý rok nějaká šedá," postěžoval si agentuře Reuters Ellis Verdi, prezident reklamní společnosti DeVito/Verdi.
Podle šéfa agentury DiMassimo Brand Advertising jsou však reklamy o něco odvážnější než loni. "Super Bowl je především rodinnou událostí, takže si lidé stále dávají pozor," připomněl Mark DiMassimo.
Opatrnost. Především toto slovo měli na mysli zadavatelé i mediální agentury před rokem, aby se vyhnuli dalšímu útoku médií po slavném skandálu s "náhodou" odhaleným ňadrem Janet Jacksonové v roce 2004.
Letos byli hlavní hvězdou přestávkového programu rockoví Rolling Stones a zase je o čem mluvit. Jaké bylo jejich vystoupení, si můžete příčíst ZDE.
Zatímco zadavatelé reklamy musí v nejbližších dnech a týdnech čekat, nakolik se jim jejich investice vyplatí, dva vítězové už jsou známi. Na hřišti to byli Pittsburgh Steelers a na obrazovce televizní stanice ABC, která od 57 firem vyinkasovala za reklamní čas na 200 milionů dolarů.
Podle prvních odhadů jen v USA sledovalo utkání 90 milionů lidí a na celém světě jich mohlo být až 800 milionů. O sledovanosti Super Bowlu čtěte více ZDE
Takové akce letos budou už jen dvě: zimní olympiáda v Turíně a především světový šampionát fotbalistů v Německu.