Konec paštik, Gábino. Začínají platit olympijská pravidla

Michal Šenk
16. 1. 2014 5:00
Olympijská charta nepovoluje olympionikům propagovat jiné sponzory než ty, které má Mezinárodní olympijský výbor. Sportovci se musí omezit, pokud jde o reklamu.
Gabriela Soukalová a její sponzoři
Gabriela Soukalová a její sponzoři | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Není to tak dlouho, co se biatlonisté Gabriela Soukalová a Ondřej Moravec, kandidáti na olympijské medaile v Soči, stali reklamními tvářemi potravinářské firmy Hamé. Teď je ale s propagací paštik utrum. Začíná totiž platit olympijská charta, která přísně upravuje, co smějí a hlavně co nesmějí olympionici v reklamě.

Hamé je dobrý příklad pro pochopení. Je sponzorem biatlonistů, ale už nikoliv partnerem Českého olympijského výboru. Svou kampaň s hvězdami stále populárnějšího biatlonu proto musí od čtvrtka zastavit.

„Jsme omezeni na reklamy před a po olympiádě. Víme to, jsme na to připraveni. Teď kampaň jednoduše stopneme. S mediálními agenturami máme smluvně ošetřené to, že například všechny billboardy ze dne na den zmizí,“ citují HN ředitele PR společnosti Hamé Petra Kopáčka.

Speciální rukavice

Ochrana firem sponzorujících olympijské hry došla v posledních letech hodně daleko. Dokonce až tak, že třeba výrobci rukavic pro hokejisty nebo běžkaře posílají sportovcům speciální kusy bez loga, aby nemohlo dojít k problémům, které může způsobit článek 50 Olympijské charty.

Ten zapovídá jakékoliv reklamní spojení se sportovcem po dobu her, de facto už od chvíle, kdy je sportovec na hry nominován. Výjimku mají právě sponzoři her a jednotlivých výprav. V Česku začne toto jejich hájení platit 16. ledna, kdy šéf ČOV Jiří Kejval oficiálně zveřejní nominaci České republiky na hry v Soči.

Z minulosti už jsou známy případy, kdy se sportovci dostali do konfliktu s chartou. Plavec Michael Phelps byl například v průběhu londýnské olympiády před dvěma lety viděn s taškou Louis Vuitton na Facebooku. Phelpsovi hrozilo odebrání medailí, ale vyvázl bez trestu.

V Česku musel za zneužití olympijské symboliky zaplatit Budvar dva miliony korun pokuty.

Pravidlo 50

Klíčová omezení pro sponzoring popisuje pravidlo 50 Olympijské charty. Kromě výjimek stanovených výkonným výborem Mezinárodní olympijské federace žádný sportovec, trenér, účastník olympijských her nesmí po dobu konání her dovolit využití své osoby, jména, obrázku nebo samotného svého sportovního výkonu pro reklamu.

Od 16. ledna do 26. února, kdy se uzavře olympijská vesnice v Soči, se na olympijské hry nominovaní sportovci stávají olympioniky. Podepisují smlouvu s ČOV o svých právech a povinnostech v tomto období, k ní dodatek v podobě mezinárodní Olympijské charty. 

Potíže s olympijskou reklamou

Megaboard se Špotákovou

Případ nepovoleného marketingu řešil ČOV při olympiádě v Pekingu 2008. Společnost Nike nechala na pražské Pankráci vyvěsit megaboard s oštěpařkou Barborou Špotákovou bezprostředně po jejím vítězství na hrách. Nike musel po dohodě s olympijským výborem poutač stáhnout.  

Budvar a hokejiáda

Během her v Turíně před osmi lety Budějovický Budvar vysílal reklamní spoty, v nichž následně podle soudu neoprávněně užil slovo hokejiáda a napodobeniny olympijské pochodně složené z hokejek. Vysloužil si za to pokutu 2,25 milionu korun a nutnost publikace omluvy v tisku. 

Olympijská karta UniCredit

Před OH v Londýně navrhla UniCredit Bank speciální kartu s motivy londýnského Tower Bridge a logem olympiády. UniCredit neměla k tomuto souhlas ČOV. Spor vyústil v omluvu banky.

Lokomotiva s kruhy

Škoda Transportation loni představila lokomotivu se jménem Emil Zátopek. Její příď měly zdobit olympijské kruhy. Po hrozbě soudu od ČOV se firma olympionikům omluvila a symbol her stáhla.

Blakeovy hodinky

V Londýně se dostal do potíží i jamajský sprinter Yohan Blake, stříbrný medailista na 100 a 200 metrů a člen vítězné jamajské štafety na 4 x 100 metrů. Při závodech totiž běžel s hodinkami značky Richard Mille na zápěstí. Komisaři MOV prohřešek posuzovali a opět se hrozilo odebráním medaile, protože oficiálním sponzorem her byl výrobce hodinek Omega. Trest Blakeovi ani výrobci hodinek nakonec neudělili.

Ani na Facebooku

Americký běžec Leo Manzano, který v Londýně získal stříbrnou medaili v běhu na 1500 metrů, byl v průběhu olympiády nucen odstranit ze svého facebookového profilu fotografie a hodnocení kvalit svých treter značky Nike. Oficiálním „obuvnickým“ sponzorem her byl totiž Adidas.

Phelps „načerno“

Řetězec rychlého občerstvení Subway během her 2010 ve Vancouveru vysílal televizní reklamu, v níž plavec Michael Phelps proplaval bazénem přes celou Ameriku až do Vancouveru. Jak americký olympijský výbor, tak konkurent McDonald’s (jeden z hlavních sponzorů MOV) proti firmě zahájili právní kroky vedoucí k mimosoudnímu vyrovnání. Samotného Phelpse přitom z celé věci vynechali.

Zdroj: Sport
 

Právě se děje

Další zprávy