Monte Carlo - Včerejší Velká cena Monaka formule 1 dokázala, že i když Mercedes vyhrál dvanáct ze třinácti posledních Grand Prix, jsou také v boxech "Stříbrných šípů" stále jen obyčejní chybující lidé z masa a kostí.
Až do havárie Maxe Verstappena v 64. kole byly karty v Monaku jasně rozdané. Hamilton vedl s více než 22vteřinovým náskokem před dvojicí pronásledovatelů Nico Rosberg, Sebastian Vettel.
Jenže zatímco oni zůstali dál na trati, obhájce titulu nečekaně zajel do boxů pro čerstvou sadu super měkkých pneumatik. Všechno mělo podle výpočtů klapnout, jenže místo toho se Hamilton zařadil až na třetí místo za Vettela ve Ferrari a zůstal na něm až do konce závodu.
Místo navýšení náskoku v čele šampionátu se naopak jeho týmový kolega Rosberg, jenž v Monaku vyhrál potřetí za sebou, dotáhl na Brita už na pouhých deset bodů.
Jak to, že jindy tak přesná strategie německé stáje selhala? Jak ukázaly reakce krátce po závodě, na vině byly hned tři příčiny:
1. Příliš mnoho povolaných
Konsternovaný trojnásobný mistr světa Niki Lauda, který u Mercedesu vykonává funkci nevýkonného šéfa, pár vteřin po dojetí závodu před kamerami televize Sky Sports jen smutně konstatoval: "Příliš mnoho lidí mluvilo do týmového rádia a nebylo jasné, kdo má finální zodpovědnost."
Pak zkušený Rakušan svoje poznatky z logisticky nezvládnuté Velké ceny ještě doplnil. "Jestli jsme Hamiltonovi zkazili závod? To je jasné, bez diskuse. Je mi to líto a omluvil jsem se jemu i jeho inženýrům. Poslat ho do boxů bylo absolutně chybné rozhodnutí," dodal Lauda.
2. Byl safety car už na trati, nebo ne?
Dalším jablkem sváru je skutečnost, proč Hamilton objel navíc celé jedno kolo a v jeho půlce se zasekl za zaváděcím vozem, než konečně zamířil do depa.
Brit se hájí tím, že na rozhodnutí nebyl dostatek času a že ve chvíli, když míjel vjezd do depa, safety car ještě nebyl na trati. Jak ale ukázaly kamery, opak byl pravdou.
Ke své smůle pak zaváděcí vůz potkal asi v polovině posledního okruhu před návštěvou mechaniků. Navíc sám Hamilton myslel, že do boxů už jel Nico Rosberg a jeho další přímí soupeři, takže proti rozhodnutí týmu nijak neprotestoval.
"Řekli mi, abych vjel do boxů. Aniž bych o tom přemýšlel, zajel jsem do nich, protože jsem věřil, že ostatní dělají to samé," řekl po závodě zkroušený Hamilton.
3. Kde se ztratily 2,5 vteřiny?
Klíčový malér ale nastal při primitivní matematické operaci. Na průjezd monackými boxy je včetně výměny pneumatik potřeba nějakých 19 vteřin. Hamilton měl ve chvíli vyvěšení žlutých vlajek náskok 20,5 vteřiny, takže měl vše v pohodě stihnout.
Jenže jeho reálný náskok byl kvůli nasazení novinky, virtuálního safety car, a předčasnému setkání s reálným zaváděcím vozidlem na trati jen 18 vteřin.
Virtuální safety car je inovace inspirovaná nešťastnou nehodou Julese Bianchiho loni v Suzuce a má donutit jezdce zpomalit při zachování jejich rozdílů. V Monaku byla novinka použita úplně poprvé v závodě prvních třicet vteřin po Verstappenově havárii.
Jenže to, jak moc zpomalí, je detekováno jen na několika bodech na trati. Navíc tím, že se brzy potkal se zaváděcím vozem, Hamilton v klíčovém 65. kole hodně ztratil a zajel ho za 2:11 minuty. Třeba takový Daniel Ricciardo z Red Bullu se vešel pod hranici dvou minut.
U Mercedesu tak přesně odečetli nepřesná čísla, i když v informačním pruhu dole na výsledkových monitorech ukazujících jednotlivé mezičasy měli reálný rozdíl mezi Hamiltonem a jeho vyzyvateli stále na očích.
Přesto byl lídr světového šampionátu vyzván k tomu, aby zamířil do boxů. A výsledek už znáte...
"Měli jsme problém s počty. Mysleli jsme si, že si můžeme dovolit bezpečnostní zastávku, abychom zabránili tomu, že by Sebastian (Vettel) jel na měkčí směsi," přiznal po závodě šéf stáje Mercedes Toto Wolff.
Však také hned po Grand Prix začalo ve vedení týmu pořádné "mytí hlav" a šéf strategie stáje Mercedes James Vowles měl co vysvětlovat.
A small crowd (see glass reflection) has gathered on pitlane as the Mercedes debrief continues: #F1 #MonacoGP pic.twitter.com/fStbrxV7ML
— Peter Leung (@BaronVonClutch) May 24, 2015
I přes všechny omluvy a přiznání chyb zaráží jedna věc: jak to, že Mercedes vůbec riskoval Hamiltonovu pozici na okruhu, kde se téměř nedá předjíždět? Jak ukázal příklad jeho vlastního vozu, auto s novými pneumatikami nemělo v závěru závodu šanci předjet monopost se směsí starou 40 kol.