Doby, kdy Niki Lauda usedal do monopostu formule 1 s vědomím, že tu je velmi reálná možnost, že se zabije. jsou naštěstí ty tam.
K motoristickým závodům riziko neodmyslitelně patří i dnes, ale musí být úměrné bezpečnostním opatřením a umění pilotů. Je zbytečné ho zvyšovat hloupými kroky, jako se tomu stalo v neděli v japonské Suzuce.
Tu situaci zná každý řidič: na dálnici vás chytne průtrž mračen, držíte se světel auta před vámi a doufáte, že vás jako krysař nezavede někam do svodidel.
Teď si představte, že se s podobnou ne-viditelností musíte popasovat ne ve stovce, ale řekněme v rychlosti 250 km/h. To je už jiná káva.
Příliš kluzký asfalt
Ani jedni z nejlepších závodníků světa, jen tak někdo se přece jen za volant F1 nedostane, nedokázali po startu Grand Prix Japonska udržet své monoposty na trati.
Dvojnásobný mistr světa Sebastian Vettel dostal smyk, momentálně čtvrtý muž pořadí Carlos Sainz junior dokonce skončil mimo trať.
Prostě nad Suzukou se čerti ženili.
A právě Sainzovo Ferrari mohlo nepřímo způsobit velkou tragédii. Po Španělově bouračce vyjel na trať safety car. Toho chtěl využít Pierre Gasly, který spěchal z boxů dohnat chvost závodního pole.
Jenže ouha. Z vodní tříště se na levém okraji dráhy z ničeho nic vynořil chabě osvětlený odtahový traktor. Francouz naštěstí zareagoval rychle, ale do rádia neskrýval svoje překvapení z apokalyptického výjevu, jehož byl svědkem.
Světla traktoru nebyla v dešti téměř vidět:
Here’s a video of the tractor on track with Pierre Gasly.
— Notepaddock (@notepaddock) October 9, 2022
This is exactly where Carlos Sainz had just aquaplaned off. #JapaneseGP pic.twitter.com/pabG6gaKjT
Uplynulo totiž jen osm let od děsivého okamžiku, kdy tehdy 24letý Francouz Jules Bianchi vyletěl mimo trať a s vozem se zabořil právě pod podobný odtahový vůz, který se zrovna snažil vyprostit jiný havarovaný monopost. Přitom utrpěl devastující poranění mozku, jemuž 285 dní po nehodě podlehl, aniž se probral z kómatu.
Nad letošním incidentem vyjádřili podiv mnozí jezdci a šéfové stájí. "Copak se z té tragédie nikdo nepoučil?" zněl jejich jednotný hlas.
Japonsko ve znamení nejistoty
Nutno dodat, že svůj osud si trochu připepřil i sám Gasly, který jel pod žlutými vlajkami mnohem rychleji, než bylo záhodno. Ostatně, je veřejným tajemství, že ani nebožtík Bianchi nejel zrovna podle pravidel o vyvěšení žluté vlajky.
Těch zmatků bylo v Japonsku víc než dost. Stačí si připomenout anabázi kolem korunovace staronového mistra světa Maxe Verstappena, kdy ani sám jezdec v cíli netušil, kolik vlastně dostal za zkrácený závod bodů.
Jestli se v neděli někdo potutelně smál, tak to byl bývalý boss formule 1 Bernie Ecclestone. Američtí promotéři totiž ruku v ruce s Mezinárodní automobilovou federací názorně předvedli, jak se jeho slovy exkluzivní prvotřídní menu v jejich rukou mění na obyčejný hamburger.
Pánové z Liberty Media, která vlastní práva na světový šampionát, by se měli rychle zamyslet, co s tím. Celosvětový boom zájmu o formulová klání totiž nemusí vydržet věčně, přízeň online generace je totiž velmi vrtkavá.