reklama
 
 

Konec americké anabáze, Rallye Dakar míří do Saúdské Arábie. Češi se změny nebojí

12. 3. 2019 12:41
Po jedenáctileté anabázi Rallye Dakar opustí Jižní Ameriku a zamíří na Blízký východ. Podle trojnásobného vítěze soutěže Násira Al Attíji promotér Amaury Sport Organisation (ASO) už podepsal pětiletý kontrakt s vládou Saúdské Arábie.

Úspěšný katarský pilot to oznámil během domácí Velké ceny silničních motocyklů, která se o víkendu jela na okruhu v Losailu. ASO ani vláda ropné velmoci informaci zatím oficiálně nepotvrdily.

Mnohé indicie i zákulisní informace českých účastníků soutěže však naznačují, že jde o vysoce pravděpodobnou variantu hraničící s jistotou. "Je to logické. Dakar je dneska už jen byznys a v Saúdské Arábii ty peníze jsou. Pokud se podaří udělat dobrou trať, tak si lidé ani nevšimnou, že se rallye přestěhovala. Dodneška si spousta z nich myslí, že se Dakar pořád jezdí v Africe," uvedl šéf Buggyry Jan Kalivoda.

Jihoamerický exodus

Podle italského webu Money už ASO z Jižní Ameriky odvezlo veškeré své vybavení včetně vozidel. To byl jasný signál, že pro tento kontinent byl ročník 2019 posledním. Spekulovalo se o návratu do Afriky, ale Saúdové byli ochotni dát za každý ročník 16 milionů dolarů. Pětiletý kontrakt tedy činí 80 milionů USD (1,8 mld. Kč).

Na lednový termín má navíc v Africe právo soutěž Africa Eco Race pořádaná dvojnásobným dakarským vítězem Jeanem Louisem Schlesserem. Z "černého kontinentu" Dakar odešel po zrušeném ročníku 2008.

O tom, že se něco velkého skutečně děje, hovoří i významná změna v čele ASO. Minulý týden po 15 letech skončil ředitel Rallye Dakar Etienne Lavigne, na jeho místo nastoupil David Castera. 48letý Francouz byl ještě letos navigátorem Cyrila Desprese, s nímž vyhrál dvakrát Silk Way Rallye. Už loni přitom z ASO odešel sportovní ředitel Marc Coma.

Čeští účastníci slavné soutěže nejsou přesunem do Saúdské Arábie překvapení, podobné informace se šířily bivakem už v lednu v Peru. Martin Macík junior vidí v přesunu do destinace bližší o několik tisíc kilometrů výhody.

"Je velmi pravděpodobné, že se v Jižní Americe jelo naposledy. Nám přesun nevadí. Bude to mít i své výhody. Pokud se auta povezou zase lodí, bude cesta mnohem kratší než třeba do Limy. Zbyde nám tak víc času na přípravu aut a na trénink," uvedl 29letý závodník.

Lákadlem jsou nekonečné duny

Trať zatím hodnotit nechtěl, i když s Arabským poloostrovem už své zkušenosti má. "Jsou tam krásné duny, terén je podobný letošnímu Dakaru. Dovedu si představit, že bychom si to užili. Detailně si to ale teď nedovedu představit, počkám si na oficiální vyjádření," dodal Macík junior.

Olga Roučková je zatím zdrženlivější. "Jedná se o zajímavou destinaci. Máme se na co těšit, i když mám malé obavy z pozice ženy. Ale je to Dakar… Ještě bych ale počkala na oficiální odhalení tratě," uvedla jediná Češka, která Dakar dojela v sedle čtyřkolky i za volantem buginy.

Šéf roudnické Buggyry upozornil, že velkou část závodního pole Dakaru tvořili jihoameričtí závodníci. "Důležité bude tyto účastníky nahradit domácími. Ale je tam spousta bláznů, kteří rádi závodí. Ono se v tom vedru moc jiného dělat nedá. Skoro každý má doma off-road a třeba ve čtyři v noci se zvednou a jedou jezdit do dun," uvedl Kalivoda.

Zda se soutěž skutečně postěhuje, bude známo nejpozději začátkem dubna. To ASO chystá tiskovou konferenci s informacemi před Rallye Dakar 2020.

autor: Radek Vičík | 12. 3. 2019 12:41

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama