Někdy bych vzteky rozkousal volant, přiznává Loprais. Afrika má pro něj své kouzlo

Radek Vičík Radek Vičík
31. 1. 2019 10:16
Aleš Loprais byl na letošní Rallye Dakar jediným českým pilotem kamionu, který v řádné soutěži viděl cílovou rampu v Limě. Přes řadu technických problémů své Tatry skončil celkově pátý, což je jeho druhý nejlepší výsledek od přestěhování slavné soutěže na jih Ameriky. "Byla to náročná soutěž, ale osobně jsme zažil už mnohem těžší Dakary," uvedl čerstvě 39letý pilot v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Aleš Loprais letos za volantem absolvoval už svoji dvanáctou Rallye Dakar, úplně start přidal roku 2006 jako navigátor strýce Karla Lopraise.
Aleš Loprais letos za volantem absolvoval už svoji dvanáctou Rallye Dakar, úplně start přidal roku 2006 jako navigátor strýce Karla Lopraise. | Foto: Instaforex Loprais Team

Ochutnal jste peruánské pivo, nebo jste raději měl vlastní zásoby z domova?

Peruánské pivo jsem ochutnal hned potom, co došly zásoby z domova. (smích)

S tím, že to byl nejtěžší Dakar, jak říkají mnozí závodníci, nesouhlasíte?

Záleží, jak se na to podíváte. Byly tam momenty nejtěžších etap. Ale na druhou stranu pro mě byl nejtěžší Dakar ten, kde jsme bojovali o vítězství, po vyhrané etapě mi zaspal kopilot a přesouvali mě vrtulníkem do nemocnice. Pak pro mě byl těžší Dakar, kdy mi odešla baterie v autě a odpadl jsem de facto z prvního místa. Těch těžších bylo mnohem víc, když jsem třeba vypadl z druhého místa. Tento byl velmi náročný co do trasy a vyčerpanosti. Ale nejtěžší Dakar to pro mě osobně nebyl.

Jak Peruánci prožívali letošní ročník, který se jel jen na území jejich státu?

Velice pěkně, v Peru mám za ta léta spoustu kamarádů a fanoušků. Na druhou stranu, Argentina to prožívala ještě víc. Peruánští diváci jsou ovšem proškolenější a lepší, Argentinci byli občas šílení. Stojí proti vám zády a dělají si selfíčko a vůbec si neuvědomují, že vám to v kamionu nemusí vyjít nebo řachne pneumatika - a je to poslední selfíčko v životě.

V kauze fanouška přejetého Kabirovem v Kamazu jste se postavil na stranu ruského pilota. Jak velká část diváků se podle vašeho mínění chovala tak, že ohrožovali život svůj i jezdců?

Paradoxně je jich hodně. Místo toho, aby ředitelství soutěže pomáhalo řešit, aby se takové věci nestávaly, tak potrestá pilota, který za kolizi naprosto nemohl. To mi přijde zarážející. Jaký je problém, aby před tím přiletěla helikoptéra, která prověří trať tam a zpátky jen kvůli bezpečnosti a odežene diváky, kteří stojí tam, kde nemají? Nebo na tom místě sedne a tím je rozežene.

Takže řešení se dá nalézt…

Je to řešitelná věc, jde jen o otázku financí a chuti. Pro mě to je pořád příjemnější varianta, než to hodit na pilota, který o tom nevěděl. Není to blázen, a kdyby tu kolizi viděl, tak zastaví. Může to pro něj mít ještě další následky. Nevíte, jak se k tomu postaví jeho tým Kamaz. Kvůli takové kravině, že organizátor nezajistil bezpečí, si už možná nikdy nezazávodí. Nelíbí se mi, že jeho osud v závodě rozhodla parta neukázněných diváků.

Letošní Dakar nabídl vysoké duny, feš-feš, pisty i kamenitá koryta. Jaký typ tratě vyhovuje nejvíc vám a vašemu vozu?

Jednoznačně to jsou duny. Když jsme měli úbytek výkonu, právě tam jsme to byli schopni dotáhnout. Seděly mi i kamenité pasáže. Frustrující pro nás byl feš-feš a dlouhé pláně, kde nestíhal výkon motoru. Když jsme předjeli Kamaz nebo Iveco, tak nás za chvíli na rovině přehučely a na konci pláže jste je neviděli. V takové chvíli byste vzteky sežrali volant i se středovou konzolí.

Nový vůz je teď na vážkách

Jak Královna 69 snášela útrapy letošního ročníku?

Díky všem, kteří jí věnovali plnou lásku, to zvládala dobře, důstojně a úctyhodně. To ona nás dovezla do cíle.

Vylepšíte dál svoji Tatru, nebo postavíte úplně nový vůz?

To je otázka. Chtěl jsem stavět nový vůz. Teď mě všichni kluci přesvědčují, ať upravíme současný, který je otestovaný. Znám mince obou stran, tak uvidíme. Nejradši bych udělal obojí.

Jak by podle vás vypadal ideální itinerář Rallye Dakar?

V Africe, kde by byla plná konkurence jako v Jižní Americe, a mediálním zájmem, jaký je v Jižní Americe. S tím, že bychom byli konečně na Silvestra doma. Bylo by to celé pohodovější, logisticky méně náročné a ve finále by to byla krásná rallye, na níž by se dalo krásně předjíždět. Ta Afrika má své nádherné kouzlo a navíc se nám tam vždycky dařilo.

Loprais byl nejlepší z Čechů na Dakaru: Chtěli jsme být na bedně | Video: LopraisTeam
 

Právě se děje

před 48 minutami

Výbuch ve městě Ghazní zabil nejméně 26 afghánských vojáků

Nejméně 26 lidí přišlo dnes o život a dalších 17 utrpělo zranění při mohutné explozi ve městě Ghazní, které je správním střediskem stejnojmenné provincie na východě Afghánistánu. Informovaly o tom tiskové agentury citující místní zdroje.

Agentura Ariana news s odvoláním na představitele městské nemocnice napsala, že všichni mrtví i zranění jsou vojáci afghánské armády. Podle prvních informací šlo zřejmě o explozi nálože nastražené v automobilu, který stál u základny ozbrojených sil. Agentura Nová Čína zmínila, že explozi předcházela v místě střelba.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Metropolí Eritrey otřáslo šest explozí, možná šlo o rakety z Tigraje

 Eritrejským hlavním městem Asmarou otřáslo v pátek pozdě večer šest explozí. Informovalo o tom americké ministerstvo zahraničí. Příčina ani přesné místo výbuchů zatím nejsou jasné, nicméně na Asmaru už dříve stříleli rakety povstalci ze sousední etiopské oblasti Tigraje, kde proti nim bojuje etipská armáda, poznamenala dnes agentura Reuters.

"V Asmaře nastalo ve 22:13 šest explozí," sdělilo ministerstvo zahraničí Spojených států na Twitteru. Zároveň vyzvalo americké občany, aby měli stále na paměti konflikt, který se odehrává v Tigraji. Tigraj leží na severu Etiopie a je jedním z jejích autonomních států. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy