Někdy bych vzteky rozkousal volant, přiznává Loprais. Afrika má pro něj své kouzlo

Radek Vičík Radek Vičík
31. 1. 2019 10:16
Aleš Loprais byl na letošní Rallye Dakar jediným českým pilotem kamionu, který v řádné soutěži viděl cílovou rampu v Limě. Přes řadu technických problémů své Tatry skončil celkově pátý, což je jeho druhý nejlepší výsledek od přestěhování slavné soutěže na jih Ameriky. "Byla to náročná soutěž, ale osobně jsme zažil už mnohem těžší Dakary," uvedl čerstvě 39letý pilot v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Aleš Loprais letos za volantem absolvoval už svoji dvanáctou Rallye Dakar, úplně start přidal roku 2006 jako navigátor strýce Karla Lopraise.
Aleš Loprais letos za volantem absolvoval už svoji dvanáctou Rallye Dakar, úplně start přidal roku 2006 jako navigátor strýce Karla Lopraise. | Foto: Instaforex Loprais Team

Ochutnal jste peruánské pivo, nebo jste raději měl vlastní zásoby z domova?

Peruánské pivo jsem ochutnal hned potom, co došly zásoby z domova. (smích)

S tím, že to byl nejtěžší Dakar, jak říkají mnozí závodníci, nesouhlasíte?

Záleží, jak se na to podíváte. Byly tam momenty nejtěžších etap. Ale na druhou stranu pro mě byl nejtěžší Dakar ten, kde jsme bojovali o vítězství, po vyhrané etapě mi zaspal kopilot a přesouvali mě vrtulníkem do nemocnice. Pak pro mě byl těžší Dakar, kdy mi odešla baterie v autě a odpadl jsem de facto z prvního místa. Těch těžších bylo mnohem víc, když jsem třeba vypadl z druhého místa. Tento byl velmi náročný co do trasy a vyčerpanosti. Ale nejtěžší Dakar to pro mě osobně nebyl.

Jak Peruánci prožívali letošní ročník, který se jel jen na území jejich státu?

Velice pěkně, v Peru mám za ta léta spoustu kamarádů a fanoušků. Na druhou stranu, Argentina to prožívala ještě víc. Peruánští diváci jsou ovšem proškolenější a lepší, Argentinci byli občas šílení. Stojí proti vám zády a dělají si selfíčko a vůbec si neuvědomují, že vám to v kamionu nemusí vyjít nebo řachne pneumatika - a je to poslední selfíčko v životě.

V kauze fanouška přejetého Kabirovem v Kamazu jste se postavil na stranu ruského pilota. Jak velká část diváků se podle vašeho mínění chovala tak, že ohrožovali život svůj i jezdců?

Paradoxně je jich hodně. Místo toho, aby ředitelství soutěže pomáhalo řešit, aby se takové věci nestávaly, tak potrestá pilota, který za kolizi naprosto nemohl. To mi přijde zarážející. Jaký je problém, aby před tím přiletěla helikoptéra, která prověří trať tam a zpátky jen kvůli bezpečnosti a odežene diváky, kteří stojí tam, kde nemají? Nebo na tom místě sedne a tím je rozežene.

Takže řešení se dá nalézt…

Je to řešitelná věc, jde jen o otázku financí a chuti. Pro mě to je pořád příjemnější varianta, než to hodit na pilota, který o tom nevěděl. Není to blázen, a kdyby tu kolizi viděl, tak zastaví. Může to pro něj mít ještě další následky. Nevíte, jak se k tomu postaví jeho tým Kamaz. Kvůli takové kravině, že organizátor nezajistil bezpečí, si už možná nikdy nezazávodí. Nelíbí se mi, že jeho osud v závodě rozhodla parta neukázněných diváků.

Letošní Dakar nabídl vysoké duny, feš-feš, pisty i kamenitá koryta. Jaký typ tratě vyhovuje nejvíc vám a vašemu vozu?

Jednoznačně to jsou duny. Když jsme měli úbytek výkonu, právě tam jsme to byli schopni dotáhnout. Seděly mi i kamenité pasáže. Frustrující pro nás byl feš-feš a dlouhé pláně, kde nestíhal výkon motoru. Když jsme předjeli Kamaz nebo Iveco, tak nás za chvíli na rovině přehučely a na konci pláže jste je neviděli. V takové chvíli byste vzteky sežrali volant i se středovou konzolí.

Nový vůz je teď na vážkách

Jak Královna 69 snášela útrapy letošního ročníku?

Díky všem, kteří jí věnovali plnou lásku, to zvládala dobře, důstojně a úctyhodně. To ona nás dovezla do cíle.

Vylepšíte dál svoji Tatru, nebo postavíte úplně nový vůz?

To je otázka. Chtěl jsem stavět nový vůz. Teď mě všichni kluci přesvědčují, ať upravíme současný, který je otestovaný. Znám mince obou stran, tak uvidíme. Nejradši bych udělal obojí.

Jak by podle vás vypadal ideální itinerář Rallye Dakar?

V Africe, kde by byla plná konkurence jako v Jižní Americe, a mediálním zájmem, jaký je v Jižní Americe. S tím, že bychom byli konečně na Silvestra doma. Bylo by to celé pohodovější, logisticky méně náročné a ve finále by to byla krásná rallye, na níž by se dalo krásně předjíždět. Ta Afrika má své nádherné kouzlo a navíc se nám tam vždycky dařilo.

Loprais byl nejlepší z Čechů na Dakaru: Chtěli jsme být na bedně | Video: LopraisTeam
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 3 hodinami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 3 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy