Někdy bych vzteky rozkousal volant, přiznává Loprais. Afrika má pro něj své kouzlo

Radek Vičík Radek Vičík
31. 1. 2019 10:16
Aleš Loprais byl na letošní Rallye Dakar jediným českým pilotem kamionu, který v řádné soutěži viděl cílovou rampu v Limě. Přes řadu technických problémů své Tatry skončil celkově pátý, což je jeho druhý nejlepší výsledek od přestěhování slavné soutěže na jih Ameriky. "Byla to náročná soutěž, ale osobně jsme zažil už mnohem těžší Dakary," uvedl čerstvě 39letý pilot v exkluzivním rozhovoru pro deník Aktuálně.cz.
Aleš Loprais letos za volantem absolvoval už svoji dvanáctou Rallye Dakar, úplně start přidal roku 2006 jako navigátor strýce Karla Lopraise.
Aleš Loprais letos za volantem absolvoval už svoji dvanáctou Rallye Dakar, úplně start přidal roku 2006 jako navigátor strýce Karla Lopraise. | Foto: Instaforex Loprais Team

Ochutnal jste peruánské pivo, nebo jste raději měl vlastní zásoby z domova?

Peruánské pivo jsem ochutnal hned potom, co došly zásoby z domova. (smích)

S tím, že to byl nejtěžší Dakar, jak říkají mnozí závodníci, nesouhlasíte?

Záleží, jak se na to podíváte. Byly tam momenty nejtěžších etap. Ale na druhou stranu pro mě byl nejtěžší Dakar ten, kde jsme bojovali o vítězství, po vyhrané etapě mi zaspal kopilot a přesouvali mě vrtulníkem do nemocnice. Pak pro mě byl těžší Dakar, kdy mi odešla baterie v autě a odpadl jsem de facto z prvního místa. Těch těžších bylo mnohem víc, když jsem třeba vypadl z druhého místa. Tento byl velmi náročný co do trasy a vyčerpanosti. Ale nejtěžší Dakar to pro mě osobně nebyl.

Jak Peruánci prožívali letošní ročník, který se jel jen na území jejich státu?

Velice pěkně, v Peru mám za ta léta spoustu kamarádů a fanoušků. Na druhou stranu, Argentina to prožívala ještě víc. Peruánští diváci jsou ovšem proškolenější a lepší, Argentinci byli občas šílení. Stojí proti vám zády a dělají si selfíčko a vůbec si neuvědomují, že vám to v kamionu nemusí vyjít nebo řachne pneumatika - a je to poslední selfíčko v životě.

V kauze fanouška přejetého Kabirovem v Kamazu jste se postavil na stranu ruského pilota. Jak velká část diváků se podle vašeho mínění chovala tak, že ohrožovali život svůj i jezdců?

Paradoxně je jich hodně. Místo toho, aby ředitelství soutěže pomáhalo řešit, aby se takové věci nestávaly, tak potrestá pilota, který za kolizi naprosto nemohl. To mi přijde zarážející. Jaký je problém, aby před tím přiletěla helikoptéra, která prověří trať tam a zpátky jen kvůli bezpečnosti a odežene diváky, kteří stojí tam, kde nemají? Nebo na tom místě sedne a tím je rozežene.

Takže řešení se dá nalézt…

Je to řešitelná věc, jde jen o otázku financí a chuti. Pro mě to je pořád příjemnější varianta, než to hodit na pilota, který o tom nevěděl. Není to blázen, a kdyby tu kolizi viděl, tak zastaví. Může to pro něj mít ještě další následky. Nevíte, jak se k tomu postaví jeho tým Kamaz. Kvůli takové kravině, že organizátor nezajistil bezpečí, si už možná nikdy nezazávodí. Nelíbí se mi, že jeho osud v závodě rozhodla parta neukázněných diváků.

Letošní Dakar nabídl vysoké duny, feš-feš, pisty i kamenitá koryta. Jaký typ tratě vyhovuje nejvíc vám a vašemu vozu?

Jednoznačně to jsou duny. Když jsme měli úbytek výkonu, právě tam jsme to byli schopni dotáhnout. Seděly mi i kamenité pasáže. Frustrující pro nás byl feš-feš a dlouhé pláně, kde nestíhal výkon motoru. Když jsme předjeli Kamaz nebo Iveco, tak nás za chvíli na rovině přehučely a na konci pláže jste je neviděli. V takové chvíli byste vzteky sežrali volant i se středovou konzolí.

Nový vůz je teď na vážkách

Jak Královna 69 snášela útrapy letošního ročníku?

Díky všem, kteří jí věnovali plnou lásku, to zvládala dobře, důstojně a úctyhodně. To ona nás dovezla do cíle.

Vylepšíte dál svoji Tatru, nebo postavíte úplně nový vůz?

To je otázka. Chtěl jsem stavět nový vůz. Teď mě všichni kluci přesvědčují, ať upravíme současný, který je otestovaný. Znám mince obou stran, tak uvidíme. Nejradši bych udělal obojí.

Jak by podle vás vypadal ideální itinerář Rallye Dakar?

V Africe, kde by byla plná konkurence jako v Jižní Americe, a mediálním zájmem, jaký je v Jižní Americe. S tím, že bychom byli konečně na Silvestra doma. Bylo by to celé pohodovější, logisticky méně náročné a ve finále by to byla krásná rallye, na níž by se dalo krásně předjíždět. Ta Afrika má své nádherné kouzlo a navíc se nám tam vždycky dařilo.

Loprais byl nejlepší z Čechů na Dakaru: Chtěli jsme být na bedně | Video: LopraisTeam
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Zemřel autor dobrodružných bestsellerů Clive Cussler

Ve věku 88 let zemřel americký autor dobrodružných knih Clive Cussler, který po celém světě prodal desítky milionů výtisků svých knih spojených s postavou hlavního hrdiny, oceánografa Dirka Pitta. O jeho pondělním úmrtí ve středu informovala agentura AP. Cusslerovy bestsellery vyšly ve více než 40 jazycích, včetně češtiny.

Cussler je autorem více než 80 dobrodružných románů, největšího ohlasu však dosáhla série inspirovaná jeho vlastním vášnivým zájmem o hledání lodních vraků. Hlavním hrdinou více než dvacítky knih učinil autor své alter ego Dirka Pitta, který řeší detektivní případy, pátrá po ztracených pokladech na dně oceánů a snaží se rozplést záhadné mocenské konspirace.

"Předlohou pro Dirka jsem byl já sám. Oba jsme stejně vysocí a máme zelené oči… Jediný rozdíl je, že on to umí lépe se ženami a že zestárl jen o deset let, zatímco já o 50," řekl Cussler v jednom z rozhovorů, z nějž citoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Basketbalistky USK na závěr Euroligy vyhrály v Braine

Basketbalistky USK zakončily základní část Evropské ligy bezbroblémovým vítězstvím 89:65 na palubovce belgického Braine. Pražanky měly postup do čtvrtfinále jistý už před zápasem, ale jméno soupeře pro play off se dozví až po administrativní dohře skupiny B, jejíž závěr zkomplikovalo šíření koronaviru na severu Itálie.

Pražanky, které v Eurolize obhajují bronzové medaile, na úvod play off čeká třetí tým skupiny B, ale jeho jméno zatím neznají. Šoproň totiž kvůli obavám ze situace na severu Itálie odmítla nastoupit k utkání posledního kola na palubovce Schia.

Zápas byl stejně jako utkání skupiny A mezi Benátkami a Rigou nejprve přeložen na čtvrtek a přesunut do Lublaně. Dnes však evropská sekce FIBA informovala o tom, že oba duely byly zrušeny a o případné kontumaci bude vedení soutěže teprve rozodovat.

Na dnešní výhře USK, který měl už před zápasem jisté druhé místo v tabulce, se 21 body podílela pivotka Brionna Jonesová, dalších 17 bodů přidala Kateřina Elhotová. Pražanky zakončily skupinu s bilancí 12 výher a dvou porážek, které jim obě nachystal obhájce titulu a vítěz skupiny Jekatěrinburg.

První utkání čtvrtfinále hraného na dvě vítězství jsou na programu 11. března, odvety pak 18. března a případné třetí zápasy 25. března. Závěrerčný turnaj Final Four, o jehož pořadateli se bude teprve rozhodovat, by se pak měl uskutečnit od 17. dubna do 19. dubna.

Evropská liga basketbalistek - 14. kolo:

Skupina A:

Castors Braine - USK Praha 65:89 (16:26, 33:51, 45:75)

Nejvíce bodů: Siksnuiteová 13, Trahanová-Davisová 12, Wallaceová 8 - Jonesová 21, Elhotová 17, Oblaková 15. Fauly: 17:11. Trestné hody: 12/10 - 10/7. Trojky: 5:6. Doskoky: 31:49.

Jekatěrinburg - Cukurova 112:37, Orenburg - Bourges 74:65.

1. Jekatěrinburg 14 13 1 1258:851 27
2. USK Praha 14 12 2 1199:846 26
3. Orenburg 14 9 5 938:911 23
4. Bourges 14 8 6 969:961 22
5. Castors Braine 14 3 11 922:1073 17
6. Benátky 13 4 9 780:961 17
7. Cukurova 14 3 11 787:1177 17
8. Riga 13 3 10 866:939 16

Skupina B:

Dynamo Kursk - Gdyně 64:58, Lyon - Fenerbahce Istanbul 78:65, Montpellier - Girona 45:57.

1. Fenerbahce Istanbul 14 11 3 1003:838 25
2. Lyon 14 8 6 1020:984 22
3. Montpellier 14 7 7 969:980 21
4. Dynamo Kursk 14 7 7 957:993 21
5. Girona 14 6 8 904:913 20
6. Schio 13 7 6 774:793 20
7. Šoproň 13 6 7 803:826 19
8. Gdyně 14 3 11 926:1029 17
Další zprávy