Praha, Lima - I když v sobotu odstartuje v Peru už čtyřicátá Rallye Dakar, každý ročník s sebou přináší nějaká ta nej. Letos je jedním z nich historicky první start české čtyřkolkářky na nejslavnější dálkové soutěži světa. Ona odvážná amazonka se jmenuje Olga Roučková.
Startem na Dakaru si rodačka z Děčína splní svůj životní sen. "Ten se mi už vlastně splnil tím, že jsem se dostala na start a budu na něm stát. A teď už vím, že se mi tam v hlavě bude honit jen závod, nic víc. Nic jinýho si do hlavy nepustím," dodala sympatická závodnice.
Cesta za snem ale nebyla jednoduchá a Roučková musela dokázat, že to na čtyřkolce umí. Dokonce tak, že v jinak čistě mužské kategorii Q2, tedy kategorii čtyřkolek bez rozdílu pohonu nad 450 ccm, získala loni titul mistryně Evropy.
Cesta k nejcennější trofeji nebyla snadná. Česká závodnice byla v závěru sezony v takovém "laufu", že si dokonce spletla termín rozhodujícího podniku v Idanha Nova v Portugalsku.
Tři tisíce kilometrů v kuse, pak titul
"Do Portugalska jsem odjížděla s velikánskou nervozitou, od třetího závodu šampionátu FIM Europe Baja jsem vedla dámskou a k mému zděšení i pánskou kategorii. Po pravdě, moc šancí jsem si nedávala. Navíc jsem popletla termíny finálových závodů, takže na portugalskou přípravu jsem měla pouze jednu noc. Z Baja Poland jsem 3000 km řídila rovnou do Portugalska," vysvětlila.
Ovšem ani tento zádrhel nedokázal Češku zastavit v jejím vítězném tažení. "Nevzdala jsem to, po třech dnech za volantem téměř bez spánku jsem stála na startu. A titul se mi nakonec podařilo získat mezi muži i ženami," popisuje Roučková svůj nedávný úspěch, k němuž vedla cesta přes úporný boj s vedoucími ukrajinskými jezdci.
Pak už všechny síly vrhla na přípravu na Dakar. "Jsem připravená na to, že Dakar bude vlastně čtrnáct závodů Baja za sebou. Uzpůsobila jsem tomu tréninky fyzičky a výdrže. Dlouhé etapy mě hrozně baví. Když jsem jela kvalifikaci na Dakar, Merzouga Rallye, tak jsem si tam užívala každý kilometr," svěřila se členka týmu Moto Racing Group.
Nebojí se ani zrádných nadmořských výšek v Bolívii. "Hodně informací jsem čerpala od horolezců z Big Shock Teamu. Jsem také sportovec Dukly Praha, takže mi hodně pomohli i tam. Doma jsem každý den spala v kyslíkovém stanu, který imitoval nadmořskou výšku," popsala svoji přípravu.
Lehčí stroj má výkon i ovladatelnost
Na rozdíl od portugalského závodu 33letá amazonka na čtyřkolce termín Dakaru nepropásla. Už na Nový rok usedla s ostatními jezdci stáje Moto Racing Group do letadla směr Peru. A v Limě už po převzetí stroje z trajektu trénuje a zajíždí svoji čtyřkolku.
Dobré ráno, právě je 6:00 místního času☀️. A pro Vás tu mám quick vlog o včerejším vyzvednutí techniky :-) -------- 🌍 Good morning, It's 6 am in here and I've got a quick vlog about yeasterday's picking up of our race machines for you :-) #DakarNaMogul | #shockyouself | #mrg
Zveřejnil(a) Olga Roučková dne 03. Leden 2018
Pro své dakarské dobrodružství vybrala Yamahu, kterou však bylo nutné pro tak extrémní závod částečně upravit. Sériové čtyřkolce bylo třeba zvětšit nádrže, vyztužit ji nebo přidat řídicí jednotky k výfukům.
"Na Yamaze jezdím od počátku. Na Dakaru se povezu na modelu YFM 700 R. Moje čtyřkolka je menší a subtilnější oproti modelu, na kterém jezdí třeba Pepa Macháček. Tím pádem i lehčí, ale poskytuje silný výkon a dokonalou ovladatelnost. Naprosto mi vyhovuje, dokážu stroj sama vytáhnout z písku, když je třeba, zvládnu vyřešit spoustu technických úprav. Aby vše sedělo, jak má, ladili jsme dakarku tři roky v závodním tempu na dálkových soutěžích," řekla o svém stroji Roučková.