S písmenem Z se počítalo v české i anglické variantě hesel. Zahraniční běžci měli na transparentech vedle fotky Zátopka sledovat i slogan "It says all runnerZ are beautiful". To tedy muselo pryč.
"Nápady se v našich hlavách začaly rodit již koncem roku 2021 a v lednu letošního roku jsme měli připravenou reklamní kampaň a první vizuály. Museli jsme jednat s předstihem a některé produkty byly naskladněné hned začátkem února, aby se vše stihlo," řekl Aktuálně.cz předseda organizačního výboru RunCzech Carlo Capalbo.
Tou dobou nikdo nemohl tušit, že poslední písmeno abecedy dostane během pár týdnů negativní konotaci. Po ruské invazi na Ukrajinu se organizátoři rozhodli kampaň stáhnout i přesto, že to znamená finanční ztráty.
"Když odmyslíme kreativní práci a zaměříme se čistě na finanční stránku, tak všechny naše dosavadní investice jako medaile, baťůžky, reklamní trička a jiné počítáme v řádu milionů korun," přiznal Capalbo.
Marketing tak musel dostat novou podobu, ale Zátopkův odkaz se snaží RunCzech zachovat.
"Vytvořili jsme novou mediální a PR kampaň a brandové produkty, které nebudou budit negativní emoce. Také na jaro plánujeme výstavu na Zátopkovu počest na Letišti Václava Havla. Je pro nás důležité, abychom zrealizovali co nejvíce speciálních projektů k tomuto velkému výročí," prohlásil šéf RunCzech.
Rusko-ukrajinský konflikt má přímý dopad i na první závody. Úvodní letošní půlmaraton startuje v Praze už v sobotu 2. dubna.
"Když nepočítám změnu nálady ve společnosti a opatrnost běžců, kteří s nákupem vstupenek čekají do poslední chvíle, tak se přímá omezení týkají hlavně našich běžců z Ukrajiny, Ruska a Běloruska, kteří se letos nemohou účastnit," vysvětluje Capalbo.
Po dvou letech covidové přestávky se závodníci opět postaví na start pražského půlmaratonu a tentokrát poběží symbolicky za mír.
"Organizujeme velký závod uprostřed složité situace a nemůžeme to ignorovat. Záběry z pražského půlmaratonu zprostředkováváme do stovek zemí a chceme světu sdělit, že kdo běhá, neválčí," dodal.