Máte za sebou víkendové MČR, kde jste v hromadném závodě obhajoval titul, což se nepovedlo. S tím asi spokojený úplně nejste, je to tak?
No, to bylo velké zklamání. Navíc se to nepovedlo vyhrát ani Zdeňku Štybarovi, takže jsme ten titul v týmu neudrželi. Na druhou stranu jsem rád, že mám za sebou poslední závody před Tour ve zdraví a můžu v klidu odjet do Francie. Forma byla dobrá, myslím, že jsem podal dobrý výkon, ale tak to prostě občas je.
V časovce jste měl pár dní před hromadným závodem vysoké ambice i s ohledem na nominaci do Ria, nakonec třetí místo, tam asi s výsledkem taky úplně spokojenost nepanovala. Navíc ve Švýcarsku vám nedlouho předtím časovka docela vyšla.
Ano, chtěl jsem vyhrát, ale König i Bárta jsou top časovkáři. Honza je víceméně každý rok do desítky na MS. Byl jsem mu vlastně o minutu blíže než loni, takže si myslím, že jsem udělal velký pokrok. Navíc ta trať byla delší a náročnější. S výkonem jsem naprosto spokojený. Pořád jsem cítil únavu ze Švýcarska, takže se mi nejelo úplně nejlépe, a vedro mi taky nedělá úplně dobře. V těch podmínkách to byl super výkon a jsem spokojený. I když to nebyl úplně výsledek, který jsem chtěl.
Takže když dáme dohromady výkon na českém šampionátu a na předchozím Okolo Švýcarska, kde vám to taky docela jelo, můžeme říct, že jste před Tour v dobré formě?
Určitě, forma graduje. Právě po tom Švýcarsku jsem byl docela unavený jak ve čtvrtek, tak v neděli. Teď je ale třeba si odpočinout a myslím si, že to bude na Tour výborné.
Vy jste pro Tour de France, kterou pojedete poprvé, byl v širším výběru. Co nakonec rozhodlo pro vaši nominaci? Část týmu je situovaná kolem Marcela Kittela a vy obvykle nepatříte do jeho spurterského vláčku.
Hlavní důvod je, že jsem celou sezonu podával dobré výkony a jsem univerzální jezdec. Můžu tak pomoci Marcelu Kittelovi na rovinách i Danu Martinovi v kopcích. Tým potřeboval lidi, kteří by byli v co nejlepší formě a schopní odvádět výkon víceméně každý den, protože těch etap, kde může uspět Marcel Kittel, je tam opravdu hodně. A Dan Martin taky bude potřebovat někoho do kopců. Ke Kittelovi je tam pár lidí, těch vyloženě spurterů, já mu budu pomáhat na těch rovinách, ale ne úplně až v tom závěru. Zároveň budu mít úkoly i v těch kopcovitých etapách.
Takže vlastní ambice v některé z etap nemáte?
Ne, tentokrát musejí osobní ambice stranou. Šel jsem do toho s tím, že pokud Tour pojedu, tak v podpůrné roli. Druhá možnost byla jet Okolo Polska jako lídr na celkové pořadí. O tom jsem chvíli musel přemýšlet, ale Tour pro mě byla letošní cíl a vlastně i dětský sen. To rozhodlo.
Co se týče Marcela Kittela, každý rok se spekuluje, kteří ze spurtérů se v konkurenci Petra Sagana budou vůbec pokoušet o získání zeleného dresu. Bude to tentokrát cíl Kittela, nebo jde primárně o jednotlivé etapové primáty?
Hlavní budou etapy. Ale ten boj o zelený dres nebudeme vzdávat předem. Nějak jsme o tom nemluvili, ale myslím si, že prioritou je vyhrát co nejvíce etap. Pak se uvidí, jak se to bude vyvíjet, jestli ta šance bude, nebo bude Peter Sagan zase sbírat body každý den. Určitě je hodně těžké ten zelený dres vyhrát. Ale pro Marcela to není nereálné.
Loni jste na Giru debutoval v třítýdenním závodě. Odnesl jste si z toho nějaké poučení, na co si dát pozor nebo čemu se vyhnout při Tour? I když se říká, že ty závody jsou trochu jiné. Tour je celkově náročnější, Giro má zase obvykle náročnější profil.
Rozdíl by neměl být ve fyzické náročnosti, jako spíše v té psychické. Nevím úplně, co očekávat, ale říká se, že Giro je takové uvolněnější. Během Gira jsem zjistil, že jsem schopný ty tři týdny nějak přežít a mám představu o tom, jak se to tělo bude chovat. Když jsem šel do Gira, nevěděl jsem, jak na tom budu ten druhý a třetí týden, protože týdenní etapové závody jsem vždycky končil úplně vyčerpaný. Na druhou stranu se teď lépe než loni cítím právě v těch týdenních etapácích, asi to bude právě tím, že už mám v nohách Giro. Myslím, že únavu snáším líp a lépe regeneruji, měl bych se s tím snad poprat lépe než loni v Itálii.
Zkoumal jste itinerář? Je tam třeba nějaká etapa, které se trochu obáváte?
Ne, z tohoto hlediska by tam nic takového být nemělo.
Letos zažíváte životní sezonu. Máte několik výher, na jaře jste vedl žebříček Europe Tour. Teď budete debutovat na Tour, v srpnu bude olympiáda. Co je pro vás zatím takový největší úspěch roku? Nebo to bude až právě účast na Tour?
Prozatím to bylo vítězství na Brabantském šípu. To byl závod, který jsem jel potřetí, a věděl jsem od prvního startu, že jej chci vyhrát a mám na to. Podařilo se mi jej navíc vyhrát tím stylem, kterým jsem si to představoval. To byl prozatím ten největší úspěch. Celou sezonu jsem směřoval k tomu, abych získal místo na Tour, to se mi povedlo. Je to určitě způsobeno právě i tím vydařeným jarem. Podařilo se mi zachovat si dobrou formu i v květnu a červnu na Kalifornii a ve Švýcarsku. To bylo takové vyústění toho dobrého začátku sezony. Teď začíná nová kapitola – Tour.
Udělal jste v zimě nějakou změnu v přípravě, která vám pomohla k těm skvělým výsledkům zkraje jara? Nebo je to prostě jen pokračování toho procesu neustálého zlepšování?
Je to dáno nabíráním zkušeností. Taky mám už v nohách první Grand Tour. Říká se, že to člověka hodně posune. Takže jsem se zlepšil fyzicky a řekl bych, že i po té taktické stránce a co se týče zkušeností. Změnu jsem udělal v tom, že jsem sezonu začal dříve než obvykle. Začal jsem závodit už v lednu v Austrálii. Ta zima byla o dost intenzivnější než normálně na úkor té obecné přípravy. Tréninky byly intenzivnější. Měl jsem z toho trošku strach, byl to takový krok do neznáma, ale vyšlo to perfektně. Už v Austrálii byla forma dobrá, potom na dalších závodech už to bylo skvělé. To mi dodalo sebevědomí rvát se o další výsledky.
Poznámka: Vlastníkem stáje Etixx - Quick-Step, za niž jezdí Petr Vakoč, je Zdeněk Bakala, který je současně majitelem vydavatelství Economia, pod nějž patří i Aktuálně.cz.