Praha - V neděli v šest hodin ráno našeho času odstartuje v Melbourne Velkou cenou Austrálie už 66. ročník světového šampionátu formule 1. Druhým rokem budou závodit monoposty s hybridními motory a stejně jako loni se všichni soupeři budou snažit dohnat šampiony od Mercedesu, tedy obhájce titulu Lewise Hamiltona a loni druhého Nica Rosberga.
Kompletní program a účastníky MS formule 1 si prohlédněte v naší infografice ZDE.
"Stříbrné šípy" ze Stuttgartu totiž disponují zatím nedostižnou kombinací momentálně nejlepšího agregátu a výborné aerodynamiky. V testech si Hamilton a Rosberg hráli se soupeři jako kočka s myší. Celou dobu oba jezdci najížděli desítky kol a sbírali potřebná data, aby na závěr toho posledního všechny deklasovali o vteřinu rychlejším časem.
Však si také obhájce Hamilton dělá zálusk na další titul: "Tým byl před sezonou skvělý, všechno šlo výborně, dokonce ještě lépe než loni. Těším se na souboje na trati."
Mercedes ale v žádném případě nesmí usnout na vavřínech, protože soupeři během zimní pauzy nezaháleli a v testech se ukázalo hned několik možných vyzyvatelů.
Ferrari, Red Bull a Williams na lovu
Největší pokrok udělalo Ferrari, které pod vedením nového bosse Maurizia Arrivabeneho a s "nováčkem" Sebastianem Vettelem za volantem zajíždělo stabilně kvalitní časy. Tým z Maranella může těšit hlavně to, že se vyhnul vážnějším technickým problémům.
Vettel na prohlídce trati v Melbourne:
First track walk today for sebastian in his new red shirt- and with a new haircut😉 -pics via @sebvettelnews #f1sky pic.twitter.com/qF9zum4X3c
— Tanja Bauer (@Sky_Tanja) March 11, 2015
Vysoko samozřejmě míří i čtyřnásobní mistři světa z Red Bullu a loni třetí tým Poháru konstruktérů, stáj Williams. Zatímco Red Bull s pravděpodobně nejlepší aerodynamikou ze všech účastníků MS je limitován motory Renault, právě agregát je nejsilnější zbraní Williamsu. Ten je totiž poháněn Mercedesem.
Vsadit na německý motor se před letošní sezonou rozhodli u Lotusu, který by se tak mohl stát černým koněm. Nejrychlejší časy obou jezdců v závěrečných testech byly pro soupeře určitě výrazným varováním.
Indy zdržely dluhy
Naopak poslední ze zákazníků německého koncernu, Force India, nevstupuje do seriálu v optimálním rozpoložení. Indický tým měl v zimě nepříjemné starosti s neuhrazenými fakturami, takže se vývoj vozu velmi zdržel a na trať vyjel až v polovině poslední testovací série v Barceloně.
Force India se tak asi bude muset i letos smířit s pozicí nejhoršího týmu s motory Mercedes a v boji o obhajobu šestého místa v Poháru konstruktérů bude mít plné ruce práce s Lotusem, Toro Rossem a zřejmě i Sauberem.
Poslední dvě jmenované stáje spojuje sázka na zcela nové tváře. Toro Rosso usadí do kokpitu mladíčky Maxe Verstappena a Carlose Sainze juniora, zatímco Sauber počítá s loňským pilotem Caterhamu Marcusem Ericssonem a nováčkem Felipem Nasrem.
Čáru přes rozpočet ovšem může šéfce Monishe Kaltenbornové udělat loňský testovač Giedo van der Garde. Nizozemec se u australského soudu úspěšně dožaduje, aby Sauber dodržel svůj kontrakt a on mohl v neděli startovat v Grand Prix. Švýcarská stáj s odvoláním neuspěla, a tak budou muset Ericssona s Nasrem rozpočítat a jeden z nich se bude na Velkou cenu Austrálie (a zřejmě nejen na ni) dívat pouze z boxů.
Více o soudu van der Gardeho se Sauberem čtěte ZDE.
S originálním řešením problémů Sauberu přišel expilot F1 Taki Inoue:
This is a solution for Sauber !!! pic.twitter.com/aF5lJ1PId9
— Taki Inoue (@takiinoue) March 11, 2015
McLaren zatím tápe
Zatím jako tápání se ukazuje být znovuobnovená spolupráce McLarenu s Hondou. Japonské motory byly v testech velmi nespolehlivé, a když k tomu přičteme střet Fernanda Alonsa se svodidly v Barceloně (více čtěte ZDE), máme z toho nepříjemný start do sezony. Navíc britskému týmu bude chybět otřesený španělský pilot, jehož v Austrálii nahradí Kevin Magnussen.
Není ovšem vůbec vyloučeno, že se britský tým během sezony vzpamatuje a hlavně na jejím konci bude bojovat o přední příčky. Ambice Hondy nikam níž nesahají.
Husarský kousek se povedl zachráncům stáje Marussia, díky nimž se startovní rošt F1 ochudí proti sezoně 2014 pouze o dva vozy (zkrachovalý Caterham) - více čtěte ZDE. Tým Manor Marussia ovšem bude zpočátku spíš jen do počtu a jeho hlavní snahou bude vejít se v kvalifikaci do limitu 107 % nejlepšího času, který zajišťuje účast v závodě.
V televizi jen na placených kanálech
Zatímco jezdce a inženýry formule 1 čekala revoluční změna v podobě nových technických pravidel loni, pro českého formulového fanouška nastává tento víkend. Vůbec poprvé v Česku bude seriál k vidění pouze na placených kanálech.
Česko-slovenský vysílací tým na stanicích Sport1 a Sport2: zleva Tomáš Richtr, Jan Charouz, Štefan Rosina a Štefan Eisele.
Vysílací práva získaly na tři roky stanice Sport1 a Sport2, které chystají přenosy ze všech tréninků, kvalifikace i závodů. Kromě vlastního kroužení monopostů po trati společnost AMC Networks International – Central Europe, které oba kanály patří, připravila i zbrusu nové vysílací studio.
Každou Grand Prix bude z Budapešti, kde má AMC Networks středoevropskou základnu, komentovat Tomáš Richtr, jako analytik diváky situací před závodem i během něj provede úspěšný závodník Jan Charouz.
Diváci na Slovensku budou mít vlastní zvukovou stopu s komentátorem Štefanem Eiselem a analytikem Štefanem Rosinou. Slovenský závodník ovšem bude před závody hostem společného hodinového česko-slovenského studia formule 1 spolu s Richtrem a Charouzem.
Velká cena Austrálie formule 1 startuje v neděli v 6:00 hodin našeho času a živě ji můžete sledovat ZDE.