Brněnská MotoGP poprvé v režii kraje a města. Akce potřebuje 50 tisíc diváků, aby byla v plusu

Michal Šenk Michal Šenk
17. 8. 2016 15:29
Velkou cenu České republiky silničních motocyklů v Brně po dlouhé době neprovázejí problémy s ekonomikou. Od letoška totiž největší motoristický závod na území republiky nepořádá přímo brněnský Automotodrom, ale takzvaný Spolek pro Grand Prix založený právě pro tuto akci.
Nejvíce fanoušků je tradičně na tak zvaném stadionu.
Nejvíce fanoušků je tradičně na tak zvaném stadionu. | Foto: ČTK

Brno - Dříve, když ještě brněnskou Velkou cenu pořádala společnost Automotodrom Brno Karla Abrahama staršího, bývalo zvykem podobu závodu a vše kolem něj představit v prostorách technického muzea. Mezi starými stroji včetně závodních motorek to mělo svou atmosféru.

Po tahanicích o státní dotace na tuto akci a konci společnosti Automotodrom Brno s kompletní organizací závodu si nový promotér - Spolek pro Grand Prix ČR zřízený Jihomoravským krajem a městem Brno - vybral jiný plenér. Turistickou loď na brněnské přehradě.

Náklady? Zhruba 60 milionů korun

Novinek pro 51. ročník známého závodu je ale víc, jsou poměrně zásadní a týkají se především financování celého podniku.

„Náklady samotné organizace předpokládáme ve výši 60 milionů korun,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál s tím, že v něm není zahrnuta cena za takzvaný zalistovací poplatek společnosti Dorna, která jednotlivým zastávkám celé sezony světového šampionátu uděluje licenci. Tu se do roku 2020, do kdy by minimálně měla Velká cena v Brně zůstat, zavázalo platit ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Letos by mělo jít o 50 až 60 milionů korun.

Na krytí dalších nákladů přispěje město Brno 10 milionů korun, Jihomoravský kraj 20 milionů korun. Přičemž pro letošní rozpočet ještě zřejmě bude přesunuta loňská dotaze kraje směrem k závodu ve stejné výši.

MŠMT se navíc zavázalo, že erár bude připraven krýt případné ztráty z pořádání akce až do maximální výše 30 milionů korun.

Se ztrátou se víceméně počítá

Oproti minulým letům tedy suma sumárum poměrně luxusní "věno" do začátku. Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek, který se především o veřejnou podporu akce v politických kruzích zasadil, ovšem na představení na „Pryglu“ nedorazil. Poslal za sebe svého náměstka Marka Šlapala.

V posledních letech končil závodní týden nejlepších motocyklových jezdců ve ztrátě. Ta se navzdory silné podpoře nicméně nemusí vyhnout ani Spolku. A podle velkorysosti MŠMT se s ní snad i tak trochu počítá.

Podle Vokřála je momentálně díky předprodeji za výhodnější ceny prodáno 35 tisíc vstupenek. Pořadatelé si přejí, aby pak přímo v průběhu víkendu na Masarykův okruh dorazilo ještě 10 tisíc diváků, kteří si koupí vstupenky na místě. To by znamenalo dalších zhruba 20 milionů korun. Pokud se tak stane, mohlo by se vyúčtování Velké ceny blížit kladné nule.

Jiné zdroje příjmů prakticky nejsou. Možnosti prodávat akci sponzorům i televizím jsou velmi omezené Dornou. Ta mimochodem akci přivedla i jejího letošního titulárního sponzora HJC Helmets.

Kolik zahraničních fanoušků najde cestu?

Překážek, aby kýžený počet lidí na závody dorazil pak není málo. V brazilském Rio de Janeiru vrcholí olympijské hry a lidé můžou dát přednost sportu v televizi. U Prahy se koná velký golfový turnaj. S otazníkem je také to, kolik do Brna dorazí zahraničních fanoušků.

Brno mělo dříve v kalendáři světového šampionátu výsadní postavení jako první závod po prázdninové pauze a předešlých závodech ve Spojených státech. Teď, konkrétně minulý týden, se jel závod v sousedním Rakousku. A nepřidají ani očekávané dopravní komplikace na dálnici D1 v okolí Brna, kde se opravuje několik úseků.

Navíc po letech Česku chybí závodník v elitní třídě MotoGP. Karel Abraham se totiž „přestěhoval“ do série superbiků. Velkou formou neoplývají ani další dva čeští jezdci, kteří by se v Brně měli ukázat ve třídě Moto3 - Jakub Kornfeil a Karel Hanika.

Primátor Vokřál je každopádně vstříc víkendu optimistický. „Před rokem a půl, když jsme se začali o pomoc Velké ceně zajímat, probíhal ping-pong mezi všemi zainteresovanými a už jsme byli k budoucnosti celé akce skeptičtí. Ani začátek roku, kdy jsme se na principech fungování Spolku domluvili nebyl snadný. První měsíce roku jsme ještě ani neprodávali vstupenky,“ bilancoval Vokřál.

A pak děkoval všem. Vůbec se ve středu dopoledne na brněnské přehradě hodně děkovalo. I dříve napadaným předešlým pořadatelům z firmy Automotodrom Brno.

Ta totiž nově pronajímá Spolku okruh, ročně za 28 milionů korun. A k tomu zajišťuje technicko-sportovní část celých závodů. To je jisté know-how, bez něhož by si Spolek v tuto chvíli sám či s jiným partnerem jen těžko poradil. Technicko-sportovní část představuje v podstatě veškerou odbornou spolupráci s Dornou, starost o trať, monitoring výsledků, bezpečnost závodníků a provoz v paddocku.

Ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová si nový režim příprav Velké ceny více méně pochvaluje. Růžové ale podle jejích slov není úplně všechno.

„Dorna se stále v řadě věcí obrací přímo na nás. Vychází to z naší dřívější spolupráce s nimi, z kontaktů. Lehce problematické je také to, že Dorna řadu věcí neplánuje dlouho dopředu, jsou to operativní záležitosti typu potřeby silnějších elektrických generátorů nebo potřeby zvýšení počtu členů ostrahy a podobně. Spolek musí pořízení každé věci déle soutěžit. Vše se tak protahuje,“ popisuje Ulmanová.

Samotnému Automotodromu se ale prý v novém systému fungování Velké ceny ulevilo a může se soustředit na své další ziskovější akce, které firma na brněnském okruhu pořádá v průběhu roku.

 

Právě se děje

Další zprávy