Paříž - Formule 1 se už při Velké ceně Číny o příštím víkendu vrátí k loňskému formátu kvalifikace. Kritizovaný vyřazovací systém končí po pouhých dvou závodech.
Týmy dnes jednomyslně odmítly návrh na modifikovaný model, podle něhož by o výsledcích kvalifikace rozhodoval v každé její části součet dvou měřených časů. Mezinárodní automobilová federace FIA vzápětí návrat k předchozímu modelu potvrdila.
Stáje novoty jednomyslně odmítly
S návrhem na další modifikaci kvalifikace přišli už na víkendové schůzce v dějišti Velké ceny Bahrajnu prezident FIA Jean Todt a promotér F1 Bernie Ecclestone. Hlasovat se o něm mělo dnes, ale všech jedenáct stájí návrh ještě před jednáním formou telekonference písemně odmítlo a opakovaně vyjádřilo přání vrátit se k předchozímu formátu, kterým se v F1 jezdilo už od roku 2006.
"Nabídli jsme návrat k předchozímu modelu, abychom mohli v klidu najít nějaký nový formát," uvedl šéf dozorčí rady stáje Mercedes Niki Lauda. Ecclestone s Todtem nakonec takové řešení akceptovali, podle prohlášení FIA "v zájmu šampionátu". Systém kvalifikace už by se do konce roku neměl změnit. Výsledek jednání ještě musí potvrdit komise F1 a světová rada FIA.
Ecclestone neskrýval zklamání z výsledku jednání. "Jako kdyby ti lidé zapomněli, o co nám jde. Snažíme se trochu zamíchat pořadím na startu, protože dosud to nebyla žádná atrakce," řekl Ecclestone britskému Autosportu.
Už před sezonou kritizoval předvídatelnost současné formule 1 při dominanci stáje Mercedes, která ovládla poslední dva ročníky a Lewis Hamilton v nich vyhrál dohromady 21 Velkých cen.
Tři části ano, limit ale už ne
Kvalifikace tak nadále bude rozdělena do tří částí, ale v každé z nich budou mít piloti po celou dobu možnost vyjet na trať a pokusit se zajet co nejrychlejší kolo. V první části vypadne šest nejpomalejších, v druhé dalších šest a o pole position se ve finále utká deset jezdců.
V Austrálii a Bahrajnu se jelo vyřazovacím způsobem, při němž v devadesátisekundových intervalech vždy nejpomalejší vůz odstoupil. Výsledkem měla být větší atraktivita, to se ale nenaplnilo, speciálně v Melbourne zůstávala trať dlouho úplně prázdná včetně finále.
Týmy se už po australské GP vyslovily pro návrat ke starým pořádkům, ale v komisi F1 se požadavek nedočkal potřebné jednomyslné podpory a nový formát dostal ještě jednu šanci.
V sobotu se v Bahrajnu situace v podstatě opakovala, i když finále přineslo tentokrát více napětí poté, co pozdější vítěz kvalifikace Hamilton nejprve chyboval a musel útočit na pole position z průběžného čtvrtého místa. Nakonec ji stejně jako v Austrálii vybojoval, ani jednou ale nejvýhodnější startovní pozici neproměnil ve vítězství, protože pokaždé vyhrál jeho týmový kolega z Mercedesu Nico Rosberg.