Jméno Mičánek se ve startovních listinách objevilo poprvé před půlstoletím. Postupně se stalo synonymem úspěchu, v čemž pokračuje i stáj Mičánek Motorsport powered by Buggyra. Jiří Mičánek starší, který oslavil 70. narozeniny, předal žezlo týmového šéfa synovi Jiřímu Mičánkovi mladšímu. Vedle vzpomínání však stále v závodech aktivně působí.
Láska k autům se zrodila v rodné brněnské čtvrti Židenice. "Kluci si chodili za barák kopat balonem a já zatím chodil na dvorek, kde měl autodílnu pan Štafa. Spravoval tam tehdy stará meziválečná auta, tatrovky," vzpomíná.
Brzy proměnil své sny v realitu. Ale první krůčky udělal v tehdy se rodící motoristické disciplíně, autokrosu. Svou roli v tom hrála i možnost ulevit si v povinné základní vojenské službě.
"Půjčil jsem si buginu a díky tomu si mě pak na vojně vytáhli od rakeťáků z Neslovic do Nitry, kde se rodil autokrosový oddíl. Autokros jsem sice nikdy jezdit nechtěl, ale pořád to bylo lepší než vojna na stráži se samopalem," vzpomíná.
Pak konečně přišla možnost přejít z "bláta" na asfalt. Jako u většiny tehdejších nováčků měl jeho první speciál motor Škoda. "ARC Brno byl klub s velmi silným zázemím a možná nejlepší pověstí v Československu. Dostal jsem formuli Škoda po Jiřím Rosickém," vzpomíná na auto po slavném brněnském závodníkovi. "Skočil jsem do závodů s heslem, že buď vyhraju, nebo budou lítat kola jako v Indianapolisu. Zpočátku to byl spíš ten druhý případ," směje se.
Formule se rázem staly jeho doménou. Kvůli železné oponě panovaly ve východním bloku zcela jiné technické regule. Jejich vrcholem byl takzvaná formule Easter, jakási "socialistická formule 1".
První mistrovskou sezonu, a zároveň nejúspěšnější v kariéře, zažil Mičánek v roce 1978, kdy jel ve formuli Škoda i formuli Easter šampionáty na okruzích i do vrchu. Ze čtyř možných titulů získal tři, jen s Easterem byl na okruzích třetí.
Další cenná vítězství sbíral v tehdejších velmi dobře obsazených závodech takzvaného Poháru míru a přátelství, který v roce 1984 v kategorii družstev Čechoslováci ovládli. Zároveň získal už osmý titul ve formuli Easter.
V ročníku 1987 vyšla Mičánkovi sázka na novou mezinárodní formuli Mondial poháněnou silnějšími motory Lada. Opět ovládl vrchařský i okruhový šampionát. Sezonu revolučního roku 1989 strávil v prestižním vrchařském Alpsko-Dunajském poháru, v němž triumfoval po souboj s favorizovaným Němcem Herbertem Stengrem. O rok později Mičánek skončil druhý.
Po revoluci pokračoval v úspěšné kariéře s formulí Mondial, s níž absolutně vládl československému šampionátu. Zároveň se začal věnovat podnikání. Tři roky po revoluci se Mičánek pustil do stavby tehdy úspěšného hotelu poblíž Masarykova okruhu. Založil tradici závodu do vrchu Brněnský drak, který se jezdil také na brněnském Automotodromu a také vlastní okruhovou školu.
Aktivní kariéru Jiří Mičánek starší ukončil v roce 2000, jeho školou už tehdy procházeli špičkoví závodníci jako Tomáš Enge a Josef Král.
Závodní štafetu převzali synové Jiří a Tomáš. Jiří Mičánek junior se v roce 2004 stal nejmladším mistrem České republiky v historii, první titul získal ještě před osmnáctými narozeninami. Dodnes sbírá poháry hlavně v závodech do vrchu, ale hlavní úsilí už vrhá do vedení rodinného týmu. Ten se v posledních sezonách úspěšně etabloval v seriálu Lamborghini Super Trofeo Europe.
Nezahálí ani Jiří Mičánek starší. Provozuje tým v seriálu Porsche Sports Cup Deutschland, ve kterém s mladším synem Tomášem získali v roce 2010 titul a pracuje i jako instruktor závodní školy.