Komentář: Odchod Hondy atakuje pozici Red Bullu. Tým čeká boj o motor i Verstappena

Radek Vičík Radek Vičík
6. 10. 2020 15:17
Avizovaný odchod Hondy z formule 1 na konci příští sezony nechá Red Bull (a jeho béčko AlphaTauri) bez dodavatele motorů. Na tom, jak rychlou a kvalitní náhradu tým najde, záleží i osud jeho hlavní hvězdy - Maxe Verstappena.
Pilot Red Bullu Max Verstappen vyhrál s motorem Honda za zády zatím čtyři Velké ceny formule 1.
Pilot Red Bullu Max Verstappen vyhrál s motorem Honda za zády zatím čtyři Velké ceny formule 1. | Foto: Red Bull - Mark Thompson/Getty Images

Honda zopakuje scénář z roku 2008. Když už se začalo jejím motorům konečně dařit, zařadili Japonci zpátečku a z F1 odešli. Tehdy to byla dokonce celá tovární stáj, kterou na poslední chvíli zachránil Ross Brawn. Následující rok z ní udělal neporazitelný stroj na vítězství a pak ji prodal Mercedesu.

Návrat Hondy do světa Grand Prix byl před pěti lety tristní. McLaren dostal velmi slabý a nespolehlivý agregát. Nepříčetný Fernando Alonso si nakonec po třech sezonách vyvzdoroval přechod k Renaultu.

Japonci se pak uchýlili pod křídla Red Bullu (nejdřív v podobě béčka Toro Rosso). A ejhle, loni začal s jejich pomocí Max Verstappen vyhrávat. Letos vedle něj jeden triumf přidal také Pierre Gasly v AlphaTauri (což je přejmenované Toro Rosso). Honda je tak jediný motor, který teď dokáže aspoň trochu vzdorovat dominantnímu Mercedesu.

Jenže doba je zlá, jenů málo, a tak se musí šetřit i u Honda Giken Kōgyō Kabushiki-gaisha, jak zní celý název japonského koncernu. A kde jinde začít hledat peníze na výzkum a vývoj elektromobilů, hybridů či alternativních pohonů než právě ve formuli 1?

Férové je, že oznámení přišlo s dodatečným předstihem. Honda navíc slibuje, že speciálně pro rok 2021 vyvine motor, který by měl dokázat bojovat o titul mistra světa. To by se Red Bullu jistě líbilo, jenže nápojový magnát Dietrich Mateschitz musí myslet v delší perspektivě.

Návrat, nebo cesta do neznáma?

Má před sebou v podstatě dvě reálné varianty. Může sklopit hlavu a pokorně se vrátit k Renaultu, který před loňskou sezonou tak halasně opustil.

A pak tu je možnost sice nákladnější, ale umožňující mít osud ve vlastních rukou. Red Bull by mohl převzít motorářskou divizi Hondy (což už Japonci také nabídli) a vyvíjet na základě japonské techniky vlastní motor pro formuli 1.

Tím se zároveň rýsuje možnost zásobovat nejen své dvě stáje, ale výhledově přejít i na zákaznickou bázi. Tím by se vývoj a výroba výrazně zlevnily.

Faktor Verstappen

Ať už se v Milton Keynes rozhodnou jakkoliv, výsledek musí být tip ťop. Jen tak si tým udrží svoji superstar jménem Max Verstappen. Čerstvě 23letý Nizozemec je zvyklý od příchodu do Red Bullu vítězit.

A navíc je tu výkonnostní klauzule v jeho kontraktu. Ten má Verstappen sice platný až do roku 2023, jenže když mu Red Bull dodá nějakou průměrnou plečku, bude "Šílený Max" volný a může hledat štěstí a vavříny u jiného top týmu.

Což je zajisté to poslední, po čem Mateschitz, guru závodního programu Red Bullu Dr. Helmut Marko, i boss týmu Christian Horner touží.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 1 hodinou

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Další zprávy