Suzuka - Dnešní Velká cena Japonska byla zatím nejpodivnějším závodem v letošním kalendáři formule 1.
Kvůli dešti byl po dvou kolech závod přerušen, část se odjela za zaváděcím vozidlem a nakonec Grand Prix po 44 kolech ukončila červená vlajka po vážné havárii Julese Bianchiho.
Bianchi naboural do jeřábu
"Jezdec je v bezvědomí. Do nemocnice ho odvezla sanitka, protože vrtulník v těchto podmínkách nemohl startovat," uvedl krátce po havárii tiskový delegát FIA s tím, že víc neví ani on sám. Jak se později ukázalo, vrtulník letět mohl, ale lekáři zvolili raději transport po zemi.
Dnes odpoledne Mezinárodní automobilová federace ve svém oficiálním prohlášení uvedla, že Bianchi má poraněnou hlavu, absolvoval vyšetření CT a byl operován v univerzitní nemocnici v Mie.
Francouzská média s odkazem na pilotova otce Philippa Bianchiho uvedla, že jezdec byl operován kvůli krevnímu hematomu v hlavě. Operace měla být úspěšná a jezdec není napojen na přístroje.
Z okruhu se za ním vydali šéf Ferrari Marco Mattiacci a bývalý pilot týmu z Maranella Felipe Massa. Bianchi je chráněncem italské stáje a členem jejího vývojového programu.
Francouz dostal smyk ve stejném místě jako před ním Adrian Sutil ve 42. okruhu a shodou nešťastných náhodou jeho Marussia narazila do jeřábu, který právě od zatáčky číslo osm odtahoval rozbitý Sauber.
"Vlály žluté vlajky a o kolo později dostal Jules smyk a stalo se to. Podle mě měl na trať hned vyjet safety car a možná jsme měli závod ukončit o chvíli dřív. Já jsem OK," komentoval Sutil kritický okamžik, po němž zůstala část Bianchiho monopostu zaklíněná pod jeřábem.
Místo Bianchiho havárie.
Nebezpeční zachránci vozidel
Problémy s odtahovými vozidly nejsou v historii F1 výjimečné. V roce 1994 se právě v Suzuce Martin Brundle jen tak tak vyhnul traktoru, který odklízel jiný poškozený monopost. Britský pilot přitom trefil traťového komisaře, jemuž zlomil nohu.
Podobné děsivé okamžiky zažil také Michael Schumacher v Brazílii 2003 a o čtyři roky později Vitantonio Liuzzi na Nürburgringu.
Pro vítězství si dojel Lewis Hamilton před týmovým kolegou od Mercedesu Nico Rosbergem, třetí byl Sebastian Vettel z Red Bullu.
"Odtažení poškozeného vozu je obvyklý proces. Je potřeba ho odstranit z trati," zastal se vítězný Hamilton pořadatelů.
Svůj triumf a navýšení vedení v čele náskoku v čele šampionátu příliš neslavil. "Vítězství mě těší, ale naše myšlenky jsou nyní s Julesem," řekl po závodě Hamilton. "Držíme mu palce a všichni doufáme, že se nestalo nic vážného a že bude v pořádku. Nejhorší je teď nejistota," dodal Brit.
Tajfun řádil na začátku i na konci
Závod byl od prvních minut ovlivněn tajfunem Phanfone. Na mokrou trať vyjeli jezdci za zaváděcím vozidlem a po dvou kolech se zase vrátili do boxů.
Po dlouhých minutách čekání se - opět za zaváděcím vozem - vydali zpět na trať. Závod v té chvíli skončil pro Fernanda Alonsa, jehož Ferrari se prostě vypnulo a zůstalo stát.
Závod byl fakticky odstartován v 10. okruhu. Rosberg, který vyhrál sobotní kvalifikaci, si udržel vedení před Hamiltonem. Oba jezdci Mercedesu soupeřům odjeli a boj o vítězství se změnil v jejich souboj. Ten rozhodl Hamiltonův úspěšný předjížděcí manévr ve 29. kole.
Ve 43. kole dostal v houstnoucím dešti smyk Sutil a pak následovala nešťastná kolize Bianchiho s jeřábem. Na trať se okamžitě vrátilo zaváděcí vozidlo, které doplnil i vůz šéflékaře F1.
Po několika kolech za safety car byl závod předčasně ukončen a jako oficiální byly vyhlášeny výsledky po 44. kole.
Sledujeme zdravotní stav Julese Bianchihoa a článek budeme průběžně aktualizovat.
Velká cena Japonska, 15. závod mistrovství světa vozů formule 1 v Suzuce:
P. | jezdec | tým | čas-ztráta |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:51:43.021 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | -9.180 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | -29.122 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | -38.818 |
5. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | -1:07.550 |
6. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | -1:53.773 |
7. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | -1:55.126 |
8. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes | -1:55.948 |
9. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault | -2:07.638 |
10. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | -1 kolo |
11. | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | -1 kolo |
12. | Kimi Räikkönen | Ferrari | -1 kolo |
13. | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari | -1 kolo |
14. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | -1 kolo |
15. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | -1 kolo |
16. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault | -1 kolo |
17. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault | -1 kolo |
18. | Max Chilton | Marussia-Ferrari | -1 kolo |
19. | Kamui Kobayashi | Caterham-Renault | -1 kolo |
Průběžné pořadí MS (po 15 z 19 závodů):
P. | jezdec | tým | body |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 266 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 256 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 193 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull Racing-Renault | 139 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | 133 |
6. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 130 |
7. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 82 |
8. | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 76 |
9. | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 71 |
10. | Sergio Perez | Force India-Mercedes | 46 |
11. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 45 |
12. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes | 39 |
13. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Renault | 21 |
14. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | 8 |
15. | Daniil Kvyat | Toro Rosso-Renault | 8 |
16. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari | 2 |
Pohár konstruktérů:
P. | tým | body |
1. | Mercedes | 522 |
2. | Red Bull-Renault | 332 |
3. | Williams-Mercedes | 201 |
4. | Ferrari | 178 |
5. | Force India-Mercedes | 122 |
6. | McLaren-Mercedes | 121 |
7. | Toro Rosso-Renault | 29 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |
11. | Caterham-Renault | 0 |