Córdoba, Praha - Potřetí v řadě a celkově po sedmé slavila značka Peugeot triumf na Rallye Dakar. I když byla čtveřice vozů 3008DKR s hvězdným kvartetem pilotů největším favoritem, letošní vítězství se vůbec nerodilo snadno.
Stéphane Peterhansel, Sébastien Loeb, Cyril Depsres a Carlos Sainz. Francouzi nenechali nic náhodě a co jméno za volantem jejich speciálu, to pojem a žhavý kandidát na úspěch.
Jenže letošní jihoamerický Dakar byl úplně jiný než předchozí tři ročníky, na nichž Peugeot startoval. Ty tam byly rychlostní vložky ve stylu MS v rallye, objevily se peruánské duny a ani argentinský část na zrádném jemném písku feš-feš nebyla procházkou růžovým sadem. O bolivijských horách ani nemluvě.
Jeden problém za duhým
Despres sice vyhrál pro francouzskou značku první etapu na letošním Dakaru a po druhé etapě vedl, jenže o dva dny později bývalý motocyklista trefil kámen vystupující z cesty. Ten zničil pravé zadní zavěšení vozu, což znamenalo čekání na pomoc servisního kamionu a ztrátu nadějí v boji o čelní pozice. Místo toho často pomáhali týmovým kolegům v nesnázích.
"Nejdůležitější pak bylo nedopustit se chyb a být tak k dispozici pro případ, kdy by Carlos nebo Stéphane měli problémy. Je samozřejmé, že pro mě to byla soutěž plná zklamání, ale na druhou stranu jsem teprve zahájili kariéru v automobilech," připomněl pětinásobný vítěz Dakaru v kategorii motocyklů.
"Samaritán " Despres v akci, pomáhá Peterhanselovi:
Dzisiejsze problemy Stephane Peterhansela i pomoc Cyrila Despresa #Dakar #Dakar2018 #EpicStoryByMotul #Motul Motul Polska
Zveřejnil(a) autoklub dne 13. Leden 2018
Do trablů se hned dvakrát dostal další Francouz Peterhansel. Obhájce loňského prvenství a nový lídr soutěže nejprve v 7. etapě prudce manévroval, aby se vyhnul střetu se čtyřkolkou, a o skrytý kámen poškodil levé zadní zavěšení svého Peugeotu 3008DKR Maxi. Aby toho nebylo málo, v předpolední etapě narazil do stromu, o který si poničil posilovač řízení. Byť vyhrál hned tři etapy, nakonec se musel spokojit se čtvrtým místem.
V době, kdy Peterhansel řešil své první trable, jel tým Peugeot už jen ve třech. Devítinásobný mistr světa v rallye Loeb si totiž nepřidal do sbírky vysněný dakarský triumf, místo toho skončil uprostřed páté etapy.
S autem spadl do měkké a písčité díry při vyhýbání se jinému vozu, který v ní uvízl. Dopad zlomil Danielu Elenovi kostrč, což bylo tak bolestivé, že monacký spolujezdec nezvládl v sedačce závodní tempo. "Daniel měl po nárazu velké bolesti. Etapu jsme dokončili velmi pomalu, aby se bolest nezhoršovala, ale znamenalo to konec," řekl smutný Loeb.
Nejtěžší Dakar v nelepším autě
Do vedení se dostal muž, od něhož se to z "All Stars týmu" Peugeotu možná čekalo nejméně - 55letý dvojnásobný světový šampion v rallye Carlos Sainz. Španěl sice v roce 2010 Rallye Dakar vyhrál, ale od ročníku 2013 neviděl cíl.
Vítězství Peugeotu v Rallye Dakar
1987 Vatanen/Giroux (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
1988 Kankkunen/Piironen (Peugeot 205 T16 Grand Raid)
1989 Vatanen/Berglund (Peugeot 405 T16 Grand Raid)
1990 Vatanen/Berglund (Peugeot 405 T16 Grand Raid)
2016 Peterhansel/Cottret (Peugeot 2008DKR)
2017 Peterhansel/Cottret (Peugeot 3008DKR)
2018 Sainz/Cruz (Peugeot 3008DKR Maxi).
Letos však jel soustředěně, vyhrál šestou a sedmou etapu a po té maratonské převzal vedení. Do Córdoby dojel s náskokem 43:40 minuty před před Násirem Al Attíjou.
"Pro mne to byla nesmírně obtížná soutěž. Je to nejspíš nejtěžší Dakar, jakého jsem se zúčastnil, a to včetně těch, co se jely v Africe. Tým Peugeot v rámci celého programu odváděl fantastickou práci. Peugeot 3008DKR Maxi je pravděpodobně nejlepším autem, jaké jsem kdy v maratonských soutěžích řídil," nešetřil Sainz chválou.
Pro příští Dakar si on i jeho kolegové z týmu budou muset najít nové angažmá. Peugeot splnil to, co oznámil už loni - ročník 2018 znamená konec účinkování ve slavné soutěži. Peugeot sport se nyní znovu naplno vrhne do světového šampionátu v rallyekrosu, kde jeho barvy hájí také Loeb.