Praha - I když jsou Spojené státy se 157 jmény druhým nejpočetnějším "dodavatelem" pilotů formule 1, v neděli se na startu Grand Prix Singapuru objeví jezdec pod severoamerickou vlajkou po dlouhých osmi letech. Alexander Rossi na druhý pokus usedne za volant monopostu Marussia.
Předskokani budoucích mistrů světa
Od roku 1989, kdy ukončil kariéru poslední úspěšný jezdec z USA Eddie Cheever, měli ze zámoří odvahu startovat v F1 pouze tři jezdci a všichni tři více či méně vyhořeli. A to včetně Michaela Andrettiho, syna světového šampiona z roku 1978 Maria Andrettiho a zároveň i poslední velké americké hvězdy ve světě Velkých cen.
I když Michaela předcházela pověst skvělého jezdce (vyhrál tehdejší formulový seriál CART) a usedl do špičkového McLarenu, ve třinácti závodech získal jen sedm bodů a ještě před koncem sezony ho nahradil budoucí dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen.
To bylo v "devadesátkách" od Američanů vše, žezlo převzal až v roce 2006 sebevědomý Scott Speed. Pilot z líhně Red Bulu závodil za Toro Rosso. Jenže ve 28 Grand Prix nevybojoval žádný bod, což znamenalo jediné: i tento závodník z USA má na svém kontě nedokončenou sezonu ve formuli 1. V půlce ročníku 2007 dostal vyhazov a nahradil ho talentovaný německý mladíček jménem Sebastian Vettel.
Místo bodů lov zkušeností
Byl by zázrak, kdyby se Rossi v Marussii letos stal prvním Američanem bodujícím v F1 od roku 1993, ale momentálně druhý pilot šampionátu GP2 má šanci na sebe upozornit. Minimálně tím, že na rozdíl od Roberta Merhiho, jehož nahradí, dokáže pravidelně porážet týmového kolegu Willa Stevense.
Rossi neodjede všech sedm zbývajících Grand Prix. Vynechá závody v Soči a Abú Zabí, kde se soustředí na přidružené klání GP2. Byť je ve formulové juniorce o vítězi už rozhodnuto (jistým mistrem je Belgičan Stoffel Vandoorne), Rossi stále bojuje o udržení druhého místa, na němž ho ohrožují Rus Sergej Sirotkin a Rio Haryanto z Indonésie. V Rusku a Spojených arabských emirátech se tak do sedačky Marussie vrátí Merhi.
Rossiho náhlý skok do formule 1 může mít souvislost s bojem o místo v nové stáji Haas F1 Team, již od příští sezony na startovní rošt postaví Američan Gene Haas. Ten už je spolumajitelem týmu NASCAR Stewart-Haas Racing a nyní chce konečně prosadit americké barvy i ve formuli 1.
Není Haas jako Haas
Zatím posledním seriózním pokusem týmu z USA byla v letech 1985-86 bůhvíkolikátá reinkarnace legendární britské Loly, tentokrát pod hlavičkou Haas Lola. Ale pozor, jde jen o shodu jmen. Za tehdejším projektem stál Carl Haas, jenž měl v IndyCar dlouhých 29 let společný tým s hollywoodskou hvězdou Paulem Newmanem.
Jenže Haasův projekt v F1 pohořel. I když měl v týmu exmistra světa Alana Jonese (bohužel o 20 kg těžšího než v dobách své největší slávy) a další skvělé piloty Patricka Tambaye a svého krajana Cheevera, z 19 startů stáj vytěžila pouhých šest bodů a s poslední Velkou cenou sezony 1986 zmizela v propadlišti dějin.
Gene Hass chybu svého jmenovce opakovat nechce, proto má sice dílny po zkrachovalé části Marussie v britském Banbury (ta současná už sídlí u Manoru v Dinningtonu), ale centrálu si nechal ve Spojených státech. Konkrétně v Kannapolisu v Severní Karolíně.
Dostih o vzácné volné místo
Motory bude Haasovi dodávat Ferrari, které také v první sezoně nasadí jednoho ze svých zkušených testovacích pilotů (hovoří se hlavně o Estebanu Gutiérrezovi a Jeanu-Ericu Vergnemu).
Ovšem o místo dvojky se v zákulisí už teď strhl velký boj. Majitel nechce žádného nováčka, ale jezdce se zkušenostmi v F1.
A to je podmínka, jež by Rossiho ze "závodu" vyloučila. Proto 23letý Američan spěchá, aby se rychle otrkal v monopostu formule 1, a měl tak šanci uspět proti potenciálním vyzyvatelům, mezi něž patří například trojka McLarenu Kevin Magnussen či šampion GP2 Vandoorne ze stejné "líhně".
Jestli se nováčkovi Rossimu bude dařit, se dozvíte v neděli ve 14:00 hodin z naší online reportáže z Velké ceny Singapuru formule 1. Závod vysílají stanice Sport1 a Sport2.