reklama
 
 

Titulární sponzor fotbalové ligy končí i kvůli Peltově aféře. Podobný krok zvažuje i Tvrdík s CEFC

AKTUALIZOVÁNO 29. 5. 2017
Firma ePojištění.cz působila v roli titulárního sponzora fotbalové ligy jen jednu sezonu, pro tu další se rozhodla od smlouvy odstoupit. Vadí jí aféra Miroslava Pelty a státních dotací.

Praha - Fotbalová liga bude muset opět měnit název. Firma ePojištění.cz se rozhodla, že smlouvu, která jí zajišťovala pozici titulárního sponzora soutěže, předčasně vypoví. Podobný krok zvažuje čínská společnost CEFC, která patří mezi sponzory fotbalové reprezentace a vlastní Slavii. CEFC spojuje svůj další postup s výsledky páteční volební valné hromady Fotbalové asociace ČR.

To vše jsou důsledky aféry, která se rozpoutala kolem Miroslava Pelty, předsedy Fotbalové asociace ČR. Policie ho začátkem května obvinila, že manipuloval rozdělování státních dotací pro sport. Firma ePojisteni.cz zvažovala rozvázání spolupráce s fotbalovou ligou již delší čas, vypuknutí Peltova skandálu pak bylo pověstnou poslední kapkou, která pokusy o udržení spojenectví mezi značkou a fotbalovou ligou, ukončila.

Informaci o odchodu ePojištění.cz z "rodiny" ligových sponzorů sdělil deníku Aktuálně.cz zdroj velmi blízký jednáním, přál si však zůstat v anonymitě. Podle něj je již rozhodnutí společnosti, která svým klientům nabízí internetový srovnávač nabídek povinného ručení, finální a nezvratné.

Brzy poté, co deník Aktuálně.cz zprávu o stanovisku titulárního sponzora ligy jako první přinesl, reagoval na ni na Twitteru i Jaroslav Tvrdík, šéf fotbalové Slavie, který v Česku reprezentuje jejího majitele, čínskou společnost CEFC.

"Jestliže bude v pátek zvoleno Berbrovo vedení FAČR, pak CEFC bude v pondělí firmu ePojištění.cz v jejím kroku ukončení partnerství následovat," napsal Tvrdík. Ten v páteční volbě nového fotbalového předsedy podporuje Petra Fouska. O Peltovu židli usilují i Martin Malík s Liborem Dubou. Kontroverzní činovník Roman Berbr bude obhajovat pozici místopředsedy asociace.

Ale zpět k titulárnímu sponzorovi ligy a jeho zaječím úmyslům. "Nezlobte se, v danou chvíli se k té věci nebudu nijak vyjadřovat," řekl Dušan Šenkypl, ředitel ePojištění.cz. Firma, v jejímž čele stojí, se pokoušela přispět k větší transparentnosti ligy, doporučila v té věci dokonce několik projektů. Další špína, která na fotbale ulpěla kvůli Peltově aféře, ji ovšem definitivně přiměla k rozhodnutí o předčasném rozvázání smlouvy.

Firma ho měla fotbalovým činovníkům prvně avizovat už před půl rokem, Miroslav Pelta pak činil aktivní kroky k tomu, aby spolupráci udržel i pro další sezonu. Když se pak sám ocitl ve vyšetřovací vazbě, měli už šéfové ePojisteni.cz zcela jasno.  Zítra byl rozchod měl být oznámen oficiálně.

Dnes se ještě mlžilo. "Zda hrozí odchod titulárního sponzora? Může to tak být a nemusí," připustil Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace, která nejvyšší soutěž řídí.

Liga se bez brandu sponzora ve svém názvu ocitla už loni, kdy pro změnu předčasně vypověděla smlouvu společnost Synot. Vedla ji k tomu tehdy úprava loterijního zákona, s níž firma Ivo Valenty nesouhlasila.

Těsně před rozehráním soutěžního ročníku 2016/17 získal proto fotbal ke spolupráci firmu ePojištění.cz, ve které tehdy ještě držel významný vlastnický podíl známý český internetový podnikatel Jan Barta. Posléze část svých akcií prodal německému investorovi.

Média spekulovala, že Barta získal pozici titulárního sponzora ligy velmi levně, když využil časové tísně, do které se vedení českého fotbalu dostalo, když se mu dlouho nedařilo sehnat za Synot náhradu. Synot údajně platil lize kolem 60 milionů ročně, v souvislosti s ePojištění.cz byly v zákulisí zmiňovány i částky mezi 25 až 30 miliony.

Firmě se spojení s fotbalem vyplatilo, před několika měsíci prozradil Dušan Šenkypl, ředitel a spolumajitel ePojištění.cz, že poté, co se rozjela spolupráce s ligou, stoupla známost značky u veřejnosti trojnásobně.

V roce 2018 naskočí Fortuna. Ale teď?

Smlouva ePojištění.cz uzavřená loni se STES, obchodní organizací Fotbalové asociace ČR, měla platit ještě v sezoně příští, šéfové ePojištění.cz se však podle informací Aktuálně.cz rozhodli odstoupit od ní už nyní, tedy v polovině její platnosti.

Pro příští soutěžní ročník (2017/18) by tedy liga měla hledat nového titulárního sponzora, od sezony další (2018/19) už se rozeběhne kontrakt uzavřený se sázkovou kanceláří Fortuna.

Uspíšit nástup Fortuny patrně nebude možné, protože ještě na příští sezonu drží v poolu ligových sponzorů exkluzivitu pro sázkařskou branži společnost Chance.

Nejdelší etapu své existence, celkem 17 let, spojovala česká fotbalová liga s pivní značkou Gambrinus. Ta před třemi lety ustoupila z pozice titulárního sponzora do role hlavního partnera ligy. I zástupci Plzeňského Prazdroje, který značku Gambrinus nabízí a obchoduje, v uplynulých týdnech vyjádřili silné znepokojení nad aférou fotbalového předsedy Pelty.

Ten byl začátkem května obviněn z trestných činů, jež podle policie měly souviset s údajnými manipulacemi při rozdělování státních dotací pro sport. Obviněna je i Simona Kratochvílová, náměstkyně ministryně školství, Zdeněk Bříza, někdejší šéf odboru sportu na MŠMT, a také Fotbalová asociace ČR jako právnická osoba.

Český fotbal se ocitl pod ekonomickým tlakem poté, co mu v souvislosti s aférou pozastavila ministryně školství Kateřina Valachová vyplácení dotací. Následovala další jednání a slib ministryně, že i fotbal dotace nakonec dostane, jen není jasné, zda v celé původně plánované výši 632 milionů korun.

Společnost ePojištění.cz je prvním důležitým sponzorem, jehož od další spolupráce s fotbalem Peltova aféra odradila.

autor: Luděk Mádl | 29. 5. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama