Jaké máte z druhého dílu Světového poháru pocity?
Ze závodu v zemi chlubící se nejpřesnějšími hodinkami na světě mám celkem smíšené pocity, a to ani ne tak kvůli dvěma pádům v tréninku, ze kterých jsem díky skvěle fungujícím chráničům UFO odešel vždy v pohodě po svých.
Na druhou stranu, tohle nebyl závod, který bych si zvlášť užíval. Nechápu, proč pořádat závod Světového poháru někde, kde to vypadá, že tím místní nejsou nijak moc nadšeni, natož aby byli hrdí, že mohou hostit tak špičkový podnik. Říkají tomu Světový pohár, ale některé menší akce jsou mnohem lépe zorganizovány než závod v Champéry.
Proč se tedy závod konal právě zde?
Nenapadá mě žádný jiný důvod, proč přidělit tak důležitý závod právě sem, než fakt, že to mají pánové z Mezinárodní cyklistické unie tak blízko ze svých kanceláří. Většina z nás závodníků a členů týmů cestuje tisíce kilometrů, aby předvedli tu nejlepší show a doufáme ve stejný přístup i ze strany pořadatelů. Někteří jsou toho schopni, jiní ne, bohužel.
- Více o závodě čtěte zde
Jak jste byl spokojený s tratí?
Věřím, že Phil Saxena udělal při návrhu a stavbě opět maximum, ale téhle trati skutečně chyběla plynulost.
Tak krátká první rovinka následovaná neklopenou zatáčkou plnou měkkého štěrku byla možná zajímavá pro diváky, ale rozhodně ideální pro nebezpečné manévry některých pilotů.
Víte, tahle myšlenka kombinace jakoby sjezdových pasáží a prvků z BMX je v podstatě v pořádku, ale zkrátka není možné postavit žádnou na 100 % fungující závodní dráhu bez možnosti otestovat ji ještě před Světovým pohárem.
Jaký postup byste při tvorbě trati navrhoval?
Potřebujeme vylepšovat tratě postupně. Změnit jednu nebo dvě pasáže, přidat novou zatáčku či rovinku, postavit kamenitý úsek.. Ale ne pokaždé začínat znovu od nuly!
Stavět nové závodiště na zelené louce pro každý jednotlivý závod Světového poháru je drahé, zbytečné a hloupé. Já jsem si například oblíbil závod v kanadském Mont Sainte Anne. Jede se už léta pořád na stejném místě, ale pokaždé tam pořadatelé něco změní. Jedině tenhle přístup může podle mě fungovat.
Proč pořadatelé používají tolik prvků ze sjezdových tratí?
Někdo tvrdí, že hlavním důvodem, proč stavět sjezdem inspirované fourcrossové trati, je snaha přivést sjezdaře zpět k fourcrossu.
Na to klidně zapomeňme, minimálně dokud UCI nezmění víkendový program Světových pohárů. Žádný jezdec přeci nemůže ve stejný okamžik skončit s tréninkem sjezdu a rovnou skočit na úplně jiné fourcrossové kolo.
Ti kluci jsou po celodenním tréninku unavení a další den je čekají další tréninkové jízdy a hlavně závod.
Přemýšlel vůbec někdo nad tím, jak nebezpečné je pokoušet se závodit ve fourcrossu po hodinách tréninku na tak těžké sjezdové trati, jako byla v Champéry?!
K současné podobě Světového poháru máte asi hodně připomínek.
Nad programem SP bychom se měli zamyslet. Proč třeba musíme strávit v ospalém lyžařském středisku tolik času kvůli hodinové show? Nemyslím, že by bikeři byli až tak bohatí.
Navíc, my nejsme sjezdaři, fourcrossové dráhy jsou desetkrát kratší a během tréninku se moc nemění. Klidně bychom během těch čtyř dní zvládli dva závody.
Nebo, co třeba dvouhodinový trénink v pátek odpoledne, další hodina a půl v sobotu dopoledne následovaná kvalifikací. Pak už jen krátký zahřívací trénink pro ty, co se kvalifikovali, a závod v sobotu odpoledne nebo večer?
Je to jen nápad, ale třeba na SEAT 4X Masters bylo víc závodníků než na většině SP a celý program se v pohodě zvládl za jeden den
Byl jste v Champéry spokojen aspoň se svým výkonem?
Nakonec jsem se druhým místem za Brianem docela spokojený. Je o skoro deset let starší, ale jezdí pořád skvěle a my ostatní bychom měli opravdu štěstí, kdybychom v jeho věku byli v takové formě.