Mokpo (Korea) - Po prvních trénincích Lewis Hamilton i další piloti F1 jsou přece jen klidnější. Mluvit o strachu v případě mužů, jejichž vozy projíždějí zatáčkou 250 km/h, není úplně přesné, ale nervozita na nich byla patrná.
Po prvním přezkoumání nového závodního okruhu Jeongam na periferii jihokorejského města Mokpo jim vrásky dělal místní asfalt. Pořadatelé dostali svolení od federace uspořádat Velkou cenu teprve deset dní před jejím startem a zhruba v té době také pokládali dělníci poslední vrstvu živice do míst, kterým se od pátku do neděle budou hnát vozy formule jedna.
A to je ten problém.
Čtěte také:
"Pro piloty není zase až tak těžké jet na okruhu, který ve skutečnosti nikdy předtím neviděli. Mají ho nahraný do velmi realistických simulátorů a tak se ho vlastně naučí na počítači. Potíže ale opravdu mohou nastat s asfaltem," říká motoristický expert a zástupce šéfredaktora časopisu Formule Vladimír Rybecký.
Olej horší než voda
První trénink vyhrál právě Hamilton, druhý pak vedoucí muž celkového pořadí Mark Webber. Ale co je hlavní: vozy drží a všichni teď doufají, že totéž bude platit v sobotní kvalifikaci i nedělním závodě.
Odkud vlastně pocházejí zmíněné obavy?
Z čerstvého asfaltu se totiž při velké zátěži uvolňují jeho olejovité složky. A to je pro pneumatiky závodních vozů daleko horší, než kdyby se nad Jeongamem přehnala průtrž mračen a závodilo se na vodě. Během víkendu se sice bude okruh postupně pogumovávat, jak po něm budou piloti projíždět, ale obvykle jen v jedné ideální stopě.
"Pokud pilot z této stopy vyjede, třeba když bude chtít předjet, může formule velmi rychle ztratit přilnavost a vyjet z dráhy," popisuje Rybecký.
Experti kvůli čerstvému asfaltu očekávají dva možné scénáře. Buď divácky velmi přitažlivý závod plný kolizí, nebo naopak úplnou nudu, kdy piloti raději vsadí na jistotu a odkroužení kol v opatrném závěsu za sebou.
Okruh Jeongam měl být v tuto chvíli už obklopen městem mrakodrapů, sítí obchodů a hotelových komplexů. Nestihlo se to. Pojede se v polopustině.
Rozhodnou vlnky na trati
Jeongam je teprve pátou letošní tratí po Istanbulu, Singapuru, Sao Paulu a Abú Zabí, na níž se pojede proti směru hodinových ručiček. Po krátké cílové rovince následuje ostrá levá zatáčka a dlouhá rovinka, kde bude rozhodující maximální rychlost aut.
Pak ale přijde místo, kde asfalt může sehrát rozhodující roli. Trať se tam totiž velmi vlní a vyhovovat může autům s dobrou přilnavosti. Jenže: kdo ji bude mít?
Závod v Koreji přitom není nijak tuctový, jde o hodně. Piloti F1 udělají další krok k vyřešení tajenky, kdo letos bude šampionem. Po tomto víkendu už budou do konce seriálu zbývat pouze dva díly.
V čele mistrovství světa je nebývalý nával. Australan Mark Webber vede s 220 body, ale jeho kolega z Red Bullu Sebastian Vettel minule v Japonsku vyhrál. Němec tak drží 206 bodů stejně jako Španěl Fernando Alonso z Ferrari. Ve hře o titul je stále ještě britské duo McLarenu Lewis Hamilton (192 bodů) a Jenson Button (189).
Právě Hamilton jménem ostatních jezdců upozornil, že teprve páteční tréninky ukážou, co nová trať dovede a zda má smysl na ní jet. Nedělní závod začne v 8:00 našeho času.
Páteční tréninky ovládl Webber
Na nové trati se v pátek nejvíce dařilo Australanovi Marku Webberovi, který sice v prvním tréninku zajel až sedmý nejlepší čas za vedoucím Lewisem Hamiltonem, ovšem ve druhém potvrdil svoji dominanci v seriálu F1 a byl s časem 1,37.942 nejrychlejším pilotem dne.
Ve druhém tréninku se také zlepšilo Ferrari, kterému se v prvním testování trati příliš nevedlo. Fernando Alonso, druhý muž průběžného pořadí, zajel druhý nejrychlejší čas, když na Webbera ztratil dvě desetiny sekundy. Stájový kolega Alonsa Felipe Massa byl šestý.
Třetí dojel vítěz prvního tréninku Lewis Hamilton z McLarenu, který byl o tři desetiny sekundy pomalejší než Webber.
Drobné škrábance utržil při seznamování s tratí vůz Bruno Senny, který zajel vůbec nejpomalejší čas tréninků, nicméně do štěrku si zajelo vícero pilotů, včetně Massy, Glocka, Trulliho, Yamamota či Kovaleinena.
Tréninky na VC Koreje:
První trénink: 1. Hamilton (Brit./McLaren) 1:40,887, 2. Kubica (Pol./Renault) 1:40,968, 3. Rosberg (Něm./Mercedes) 1:41,152, 4. Vettel (Něm./RedBull) 1:41,371, 5. Button (Brit./McLaren) 1:41,940, 6. M. Schumacher (Něm./Mercedes) 1:42,022.
Druhý trénink: 1. Webber (Austr./Red Bull) 1:37,942, 2. Alonso (Šp./Ferrari) 1:38,132, 3. Hamilton 1:38,279, 4. Kubica 1:38,718, 5. Button 1:38,726, 6. Massa (Braz./Ferrari) 1:38,820.
Průběžné pořadí MS (po 16 z 19 závodů):
1. Webber (Austr./Red Bull) 220 b., 2. Alonso (Šp./Ferrari) 206, 3. Vettel (Něm./Red Bull) 206, 4. Hamilton (Brit./McLaren) 192, 5. Button (Brit./McLaren) 189, 6. Massa (Braz./Ferrari) 128, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 122, 8. Kubica (Pol./Renault) 114, 9. Schumacher (Něm./Mercedes) 54, 10. Sutil (Něm./Force India) 47.