Bez Volkswagenu, zato se Škodou v retru a Ogierem ve Fordu. Rok jedna světové rallye startuje

Radek Vičík Radek Vičík
19. 1. 2017 14:06
Světový šampionát rallye prošel před letošní sezonou největší proměnou za poslední desetiletí. Odešel dosud jasně nejlepší tým Volkswagenu, nová pravidla přilákala Toyotu a o titul se chtějí porvat také Ford, Hyundai a Citroën. Martin Prokop na začátku sezony postaví vůz pro Nora Madse Östberga, Škoda začne obhajobu titulu ve třídě WRC2.
Sébastien Ogier bude o čtvrtý titul mistra světa bojovat už za volantem Fordu.
Sébastien Ogier bude o čtvrtý titul mistra světa bojovat už za volantem Fordu. | Foto: M-Sport

Praha – Prvními dvěma rychlostními zkouškami Rallye Monte Carlo ve čtvrtek odstartuje nová sezona světového šampionátu v rallye.

A bude to ročník přelomový, protože na startu chybí suverén posledních čtyř let – tým Volkswagen. Do boje se soupeři podle výrazně upravených technických pravidel přichází Toyota a vrací se také Citroën. To v součtu s Fordem a Hyundai dává slušnou porci továrních vozů.

Ford udělal obří skok

Sébastien Ogier, držitel předchozích čtyř titulů, se po šokujícím odchodu Volkswagenu šetřícím na motoristickém sportu kvůli aféře Dieselgate svezl ve všech zbývajících vozech WRC. Nakonec sáhl po novém Fordu Focus WRC.

Podle zkušeností Martina Prokopa s testem tohoto speciálu to nebyla náhodná volba. "Byl to největší pokrok, jaký Ford za tu dobu, co v něm jezdím, ve vývoji udělal. Když to srovnám s ne příliš povedenou evolucí 2015, je to nebetyčný rozdíl," uvedl český jezdec.

Ogier to ale nebude mít snadné, protože se možná poprvé v boji o titul bude muset vyrovnávat s přímým tlakem soupeřů. Mezi lety 2013 až 2016 vyhrál s nejmenším náskokem 49 bodů. Navíc bilance týmu M-Sport, který tovární fordy nasazuje, není rekordní. Od roku 2012 nevyhrál jedinou soutěž MS a nemá ve své historii ani šampiona.

"Je to nová sezona v pravém slova smyslu – nová éra, nový tým i nový vůz. Za ty roky jsem se naučil být pragmatický a soustředit se na svoji práci. Tak to udělám i v Monaku," uvedl 33letý jezdec.

Ani výborný Francouz se před Rallye Monte Carlo nevyhnul problémům a při testech svůj ford poničil (v čase 1:12):

Prokop se soustředí na auto pro Östberga

Vůz Ford nejnovější specifikace nasadí i nové česko-norské společenství týmů Jipocar a Adapta. V jeho barvách se v druhém podniku sezony ve Švédsku objeví norský jezdec Mads Östberg. V Jihlavě by se měla teoreticky připravovat dvě auta, ale Prokop zatím se svými starty počká.

"Bude nejlepší soustředit se jen na jeden vůz. Tuto strategii jsem si teď čerstvě ověřil na Rallye Dakar. V pondělí začneme se stavbou auta pro Madse, to moje by mohlo být hotové někdy v květnu. Ale stále ještě nevím, jestli já pojedu s autem specifikace 2015, nebo s novým. Určitě mě ale svrbí ruce a chci letos nějaké podniky WRC absolvovat," uvedl jihlavský jezdec.

Papírově nejsilnějším vyzyvatelem Ogiera by měl být tým Hyundai. Thierry Neuville v posledních dvou sezonách potvrdil enormní vzestup formy. Reset technických pravidel a odchod Volkswagenu dávají vozu Hyundai i20 životní šanci na úspěch.

Na to samé ovšem čeká celá řada jiných pilotů. Tak například Kris Meeke chce novém Citroënu C3 WRC navázat na loňské dva triumfy a využít rok příprav a testování. Francouzská značka navíc po letech kralování Sébastiana Loeba a třech suverénních sezonách v MS cestovních vozů nebere nic jiného než úspěch.

Absolutním nováčkem je Toyota, která se do WRC vrací po dlouhých 18 letech. Japonci investovali do projektu Yaris WRC miliony eur, ale určitě se nevyhnou dětským nemocem své techniky.

Nová Toyota Yaris WRC:

"Toyotě moc nevěřím. Podle toho, jaké staví zázemí v Monaku, do toho nalila velké peníze. Jenže šéf projektu Tommi Mäkinen nepustí moc jiných lidí k iniciativně. A to nikdy nedělá dobrotu," míní Prokop.

A kdo bude podle jediného českého zástupce ve světě WRC letošním šampionem? "Ogier je Ogier. Myslím, že letos uspěje zase on," uvedl.

Za obhajobou v retro zbarvení

Své želízko v ohni bude mít česká rallye také ve třídě WRC2 díky mladoboleslavskému týmu. Titul sice už nebude obhajovat Fin Esapekka Lappi, jehož "ulovila" Toyota do vozu WRC, ale dvojice Pontus Tidemand a Jan Kopecký patří opět mezi největší favority. V Monte Carlu navíc ve Škodě hostuje ještě loni tovární pilot VW Andreas Mikkelsen.

Tovární vozy v úvodní soutěži sezony připomenou 40 let od překvapivého triumfu posádky Václav Blahna – Pavel Schovánek ve třídě do 1300 ccm a v Rallye Monte Carlo ponesou "kamufláž" z roku 1977.

Vozy Škoda Fabia R5 v retro zbarvení:

Sílu vozu Škoda dokázal Mikkelsen už ve středečním shakedownu, kdy všechny soupeře šokoval druhým absolutně nejlepším časem, porazil ho jen Ogier.

 

Právě se děje

Další zprávy