Koncern VW tvrdě osekává motorsport. Škoda Fabia R5 čistku přežila, Ogier si musí hledat novou práci

Radek Vičík Radek Vičík
3. 11. 2016 6:05
Konec Audi v Le Mans i Volkswagenu ve světovém šampionátu rallye. Takové senzační zprávy přišly z Německa, kde koncern VW hledá kdejaký zdroj peněz v předtuše velkých výdajů. Škodě Motorsport se drastické šetření vyhnulo, pro sezonu 2017 má naplánovaný stejně náročný program jako letos.
Volkswagen Polo R WRC se od příštího roku stane nanejvýš tak muzejním exponátem. A vedle něj se může postavit Audi R18 pro vytrvalostní závody. Koncern VW šetří rychle a zběsile.
Volkswagen Polo R WRC se od příštího roku stane nanejvýš tak muzejním exponátem. A vedle něj se může postavit Audi R18 pro vytrvalostní závody. Koncern VW šetří rychle a zběsile. | Foto: Volkswagen Motorsport

Praha, Wolfsburg – Pokuty a odškodnění za miliardy eur, které už zatížily nebo výhledově zatíží účty koncernu Volkswagen v souvislosti s aférou Dieselgate pořádně zatřásly světem motoristického sportu. Během jediného týdne přišel o držitele dvanácti titulů mistra světa jezdců či týmů z posledních pěti let.

Nejdřív padlo minulý týden nečekané oznámení, že Audi – 13násobný šampion z Le Mans – od příštího roku nebude závodit v MS ve vytrvalostních závodech (WEC). A v úterý pak vedení koncernu VW potvrdilo zvěsti, že do sezony 2017 nevstoupí ani nejúspěšnější rallyový tým tohoto desetiletí.

Zatímco u Audi se o možném odchodu ze světa prototypů tu a tam spekulovalo od předloňského návratu koncernového rivala Porsche mezi hybridní speciály třídy LMP1, konec Volkswagenu ve světovém šampionátu v rallye byl doslova blesk z čistého nebe.

"Hledám práci. Značka: Čtyřnásobný mistr světa"

Autor toho článku byl shodou okolností s továrním týmem VW na nedávné Katalánské rallye a tam se při společných večeřích řešily nanejvýš testy nového vozu WRC, návrat Toyoty do MS nebo možný odchod stále bourajícího Jariho-Mattiho Latvaly.

Zaskočený byl také čtyřnásobný mistr světa v rallye Sébastien Ogier. "Je mi tak moc líto našeho fantastického týmu. Prožili jsme spolu čtyři jedinečné roky. Děkuji za jejich vášeň a podporu! O mě se nebojte, opět se uvidíme," napsal na svém Twitteru s náznakem toho, že si rychle hledá angažmá pro příští sezonu.

Sébastien Ogier vyhrál za volantem VW už 31 soutěží MS:

Samotná divize Volkswagen Motorsport v Hannoveru nekončí, ale bude se věnovat především zákaznickým projektům. Tedy těm, kde se místo velkých investicí hlavně inkasují peníze.

"Kromě vozů Golf GTI TCR pro okruhové závody a Beetle GRC pro rallyekros  bychom rádi i v oblasti soutěžního sportu nabízeli zákazníkům produkty nejvyšší úrovně a za tím účelem vyvineme nové Polo podle předpisů kategorie R5, aby mohl být tento vůz nabídnut zákazníkům ke koupi od roku 2018," uvedl Frank Welsch, člen představenstva VW  zodpovědný za vývoj.

Škoda Motorsport plány neomezuje

Zmínka o Polu kategorie R5 se přímo dotýká sesterského závodního týmu, Škody Motorsport. Právě Mladoboleslavští drží už roky pevné pozice ve slabších "soutěžáckých" specifikacích. Dříve Fabia S2000 a nyní Fabia R5 jdou od vítězství k vítězství. Hrozí náhlé úspory i škodovce?

Škoda Fabia R5.
Škoda Fabia R5. | Foto: Škoda Media

"Nepřísluší nám komentovat kroky značky Volkswagen. My plánujeme stejné akce jako letos, příští rok tedy nebude žádné omezení," uvedl na dotaz Aktuálně.cz Zbyněk Straškraba, který má ve Škodě Motorsport na starosti komunikaci.

Jinými slovy, Škodě se radikální řez (zatím) vyhnul. Značka by měla i napřesrok bojovat se speciály Fabia R5 ve světovém šampionátu o korunu krále třídy WRC2 a startovat i v Asijsko-pacifickém šampionátu, který letos ovládl Ind Gaurav Gill. A zřejmě se Jan Kopecký představí na nějaké té domácí soutěži.

Budoucnost patří elektromobilům

Jinak se ale závodnická budoucnost koncernu Volkswagen zaměřuje na elektromobily. Pregnantně to prohlásil manažer Welsch: "Značka Volkswagen stojí před obrovskými výzvami. Kvůli nadcházejícímu procesu elektrifikace našich modelů musíme veškeré své úsilí soustředit na vývoj důležité budoucí techniky."

Světoví šampioni z koncernu VW od roku 2012

Audi

MS ve vytrvalostních závodech - jezdci: 2012 - André Lotterer, Benoît Tréluyer a Marcel Fässler, 2013 - Allan McNish, Tom Kristensen a Loic Duval.
MS ve vytrvalostních závodech - značky: 2012 a 2013.
MS v rallyekrosu - jezdci: 2016 - Mattias Ekström.

VW

MS v rallye - jezdci: 2013, 2014, 2015 a 2016 - Sébastien Ogier.
MS v rallye - týmy:
2013, 2014, 2015 a 2016.

Porsche
MS ve vytrvalostních závodech - jezdci: 2015 - Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley.
MS ve vytrvalostních závodech - značky: 2015.

Pozn.: O letošní tituly obou šampionů v MS ve vytrvalostních závodech a v týmech v MS v rallyekrosu se stále ještě bojuje.

A to se týká všech značek koncernu. Audi přebírá dosud jen polotovární tým Abt ve Formuli E a přetvoří ho v tým v továrních barvách a plné režii. O tovární podpoře si může nechat zdát i čerstvý světový šampion v rallyekrosu Mattias Ekström, jenž závodil pod hlavičkou vlastní stáje EKS RX.

"Do rallyekrosu bychom se zapojili jen v případě, že by se zde rýsovala možnost využití elektrického pohonu," prohlásil Dr. Wolfgang Ullrich legendární šéf Audi Motorpsort.

Kromě Formule E tak v "lepších" seriálech zůstává pod oficiální hlavičkou ve hře vlastně jen Porsche v elitní třídě LMP1 v MS ve vytrvalostních závodech, zmiňovaná Škoda ve WRC2 a Audi v německém šampionátu cestovních vozů DTM.

Všechno ostatní jsou zákaznické projekty využívající vozy typu Audi R8 LMS, další "gétéčkové" speciály Porsche 911 RSR nebo Bentley Continental GT3 či velmi úspěšná rallyová Fabia R5. Všechno tedy "zlatá vejce", protože prodej závodních vozů a následné dodávky náhradních dílů jsou asi nejlepším motoristickým byznysem současnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy