Singapur, Praha - Formule 1 stojí sice od letošní sezony díky hybridním motorům na špici vývoje moderních technologií, ale počínaje tímto víkendem se během Velké ceny Singapuru vrátí v komunikaci do minulého století.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) neustále hledá lék, jak oživit upadající zájem televizních diváků o F1. A protože v šampionátu mají jezdit ti nejlepší jezdci, nepotřebují přece z boxů každých pět minut informace o tom, jaké tlačítko mají zmáčknout nebo kterou zatáčku lépe střihnout. A tak se zrodil zákaz důležité části rádiové komunikace.
Profesionálové, nebo jen loutky?
Všechno se to točí kolem bodu 20.1 sportovních pravidel, kde stojí: "jezdec musí řídit vůz sám a bez pomoci". FIA ho od nynějšku vykládá tak, že se v rádiové komunikaci už nesmí objevovat informace týkající se výkonu závodníka či vozu.
Zapravdu tak dostal čtyřnásobný mistr světa Alain Prost, který si nedávno stěžoval na přemíru komunikace mezi boxy a piloty. "Zprávy přinášejí obraz formule 1 jako příliš asistovaného závodění, které kontroluje někdo jiný než závodník," uvedl Prost pro britský Autosport.
Ztišení formule 1 proběhne ve dvou fázích. Ještě v neděli v Sinagpuru se jezdci dozvědí o nastavení převodových stupňů, tlaku v pneumatikách a jejich teplotě a o případném přehřívání brzd.
Třetina zpráv v ilegalitě
Pak se tato sdělení přidají dlouhému seznamu zakázaných témat, mezi něž patří například podrobné informace o časech v jednotlivých sektorech a porovnání s časy soupeřů, nastavení pohonné jednotky, převodovky, baterií, toku paliva, jeho spotřebě, nastavení diferenciálu či spojky. Přísně zakázány jsou také zvídavé otázky typu "Mám správně nastavenou mapu krouticího momentu?" a jakékoliv pokusy o kódované zprávy.
Podle statistiky stránek F1 Fanatic by ze 74 zpráv vysílaných během předchozí Velké ceny Itálie podle nových pravidel neprošlo 27, tedy více než třetina.
Jednoduše řečeno, závodníci se musejí znovu spolehnout na svoje zkušenosti a to by mělo podle organizátorů šampionátu zvýšit jejich prestiž v očích fanoušků. Vzhledem k omezení bezdrátového spojení vzroste význam informačních tabulí, které týmy vyvěšují svým závodníkům z boxové zídky. Ale pozor, ani zde nesmí být uvedeny v rádiu zakázané informace.
Piloti se změn nebojí. "Bude to výzva a návrat do starých časů," nechal se slyšet Lewis Hamilton z Mercedesu.
Za prohřešek budou jezdci pykat
Ale jeho šéf Toto Wolff už tak nadšený není. Bojí se různého výkladu pravidel, což může v konečném důsledku skončit trestem v podobně přidání pěti vteřin k zastávce v depu a v případě dalšího provinění trest průjezdu boxy. "Pravidla jsou kontroverzní a nejasná. Týmy budou muset vyvinout velké úsilí, aby je dokázaly uplatnit správně," domnívá se Wolff.
Už teď se v hlavách inženýrů rodí způsoby, jak zákaz rádiové komunikace obejít. Jednou z možností je systém zvukových znamení upozorňujících například na slabé baterie, vysokou spotřebu paliva nebo nutnost zvýšit otáčky motoru. O těch totiž zákazy (zatím) mlčí.
Jak si jezdci s novými podmínkami poradí, se můžeme přesvědčit už v neděli ve 14:00 hodin, kdy pod umělým osvětlením startuje Velká cena Singapuru formule 1, kterou můžete živě sledovat ZDE.
Co už v F1 neuslyšíte (a slyšeli jste v Monze)
"Pokus se řadit nahoru při vyšších otáčkách"
"Převodovka je v pořádku. Dobíjení baterií je v pořádku."
"Nepoužívej teď na chvíli předjížděcí mód."
"Perfektně pracuješ s pneumatikami, tvé tempo je dobré."
"Nastav strategický mód čtyři."
"Přepni na mód tři, abychom trochu dobili baterie."