Vítězství, nebo smrt. S Laudou odchází generace pilotů F1, kteří balancovali na hraně

Radek Vičík Radek Vičík
22. 5. 2019 7:33
Niki Lauda se stal symbolem nezlomné vůle a touhy vítězit. To z něj udělalo nejen v motorsportu celosvětovou celebritu. Jeho smrt symbolicky uzavřela jednu kapitolu historie formule 1.
Niki Lauda
Niki Lauda | Foto: Daimler Media

Ten, kdo v srpnu 1976 viděl děsivé obrázky hořícího ferrari, v němž v "Zeleném pekle" starého Nürburgringu zůstal uvězněný bezmocný Rakušan, těžko by uvěřil, že se Lauda nakonec dožil sedmdesátky. I přes všechny operace a transplantace přišla zpráva o jeho pondělním úmrtí jako blesk z čistého nebe. Odešel totiž jeden z "nesmrtelných".

Lauda se stal symbolem celé jedné éry formule 1, v níž jezdci v pekelně rychlých skořápkách každý závodní víkend riskovali své životy. Mnozí z nich se nedožili ani Kristových let.

Paradoxně se symbolem nebezpečných časů stal člověk, který sám nebyl nikdy ochotný brát na sebe zbytečně velké riziko. Ovšem tuhle část života F1 vždycky bránil před všelijakými novotami, které by svět Velkých cen učinily sterilně pohodlným.

"Na světě jsou důležitější věci, než je titul mistra světa, jako třeba zůstat naživu," prohodil kdysi Lauda. Ale v pomyslném žebříčku Rakušanových nejlepších citátů se skví i tento: "Hodně lidí kritizuje formuli 1 za zbytečné riziko. Ale jaký by to byl život, kdybychom dělali jen to, co je nutné?"

Na křídlo mi nesahejte!

Konzervativní Lauda kritizoval odchod grid girls ze startovního roštu Grand Prix a tvrdě sepsul formuli E. "To bylo to nejhorší, co jsem za dlouhou dobu viděl. Ta auta vypadají jako hračky," prohodil krátce po prvním podniku elektrického šampionátu.

On si pilot přezdívaný za svůj předkus Krysa nikdy nebral servítky. Když před sezonou 1974 přišel do Ferrari, snad všechny v Maranellu šokoval tím, jak často byl v boxech a dohlížel na každý aspekt nastavení vozu. Bohémské italské mechaniky držel zkrátka. Legendární je historka, kdy si fotograf v boxech položil brašnu s vybavením na zadní přítlačné křídlo ferrari a nepříčetný Lauda ho z depa málem vyfackoval.

Byl to prostě mistr detailů, které mu pomáhaly vyhrávat. První dva tituly získal pro Scuderii v letech 1975 a 1977, ten třetí o sedm let později v kokpitu McLarenu. Úspěšně tak prošel jedním z největších přerodů v historii F1, kdy atmosférické motory nahradila turba s výkonem přes tisíc koní.

Jeho souboj s Alainem Prostem z roku 1984 zůstává dodnes nejvyrovnanější bitvou o titul šampiona formule 1. Po 16 závodech rozhodla pouhá polovina bodu, o niž bylo Laudovo konto větší. Jeho francouzský rival doplatil na to, že se v Monaku na mokru odjelo jen 31 kol a on putoval domů s poloviční porcí bodů za vítězství.

Jak tento déšť Laudovi přinesl štěstí, o osm let dříve v lijáku o korunu šampiona přišel. Na japonském Fudži závod raději vzdal a titul získal James Hunt s McLarenem. Bylo to pouhých 84 dní po Nürburgringu a pilot Ferrari si byl moc dobře vědomý ceny vlastního života.

Rivalové mezi realitou a filmovým plátnem

Právě sezona 1976 se stala námětem pro jeden z nejlepších filmů o motoristickém sportu, jaké byly zatím natočeny - Rivalové. Režisér Ron Howard v realistických kulisách a s uvěřitelným příběhem připomněl souboj Laudy s Huntem i vlastním zdravím po těžké havárii v GP Německa.

Natáčení scény záchrany rakouského pilota se na tom samém místě Nürburgringu zúčastnil i závodník Sean Edwards, syn jednoho ze čtyř Laudových zachránců Guye Edwardse. Prokletí Zeleného pekla však nebralo konce, protože 26letý úspěšný pilot se jen o pár měsíců později zabil, jako instruktor nepřežil havárii na australském okruhu Queensland Raceway.

O Laudovi by se daly popsat stohy papíru. Třeba o jeho začátcích, kdy se navzdory názoru bohaté rodiny rozhodl závodit a první půjčku jistil vlastní životní pojistkou. Nebo o jeho vášni k létání a nezdolné touze mít přes všechny krachy a peripetie vlastní aerolinky. Ale tváří v tvář antickému příběhu o velikánovi jménem Niki Lauda by to byla jen slova, slova, slova…

Sledujte život legendy F1 na záběrech

Loučení s Nikim Laudou. Sledujte život legendy F1 na záběrech | Video: Associated Press

Teď se může šampion v pomyslném závodnickém nebi potkat se svými dávnými soupeři. Určitě ho tam přivítali Ayrton Senna, Gilles Villeneuve, Didier Pironi či Patrick Depailler. Ti všichni ale odešli mnohem dříve než v požehnaných sedmdesáti letech.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 28 minutami

Majetkovému úřadu se ani napotřetí nepodařilo prodat Palác Broadway v Praze

Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových se ani na třetí pokus nepodařilo v elektronické dražbě prodat pražský Palác Broadway. V aukci s vyvolávací cenou 1,05 miliardy korun nikdo nepřihodil ani minimální příhoz 200 tisíc korun. Ve středu to sdělila mluvčí úřadu Michaela Tesařová. Úřad se funkcionalistickou budovu, kde sídlí Divadlo Broadway, již neúspěšně pokusil prodat letos v březnu a loni v září.

Funkcionalistická stavba architektů Bohumíra Kozáka a Antonína Černého se nachází mezi ulicemi Na Příkopě a Celetná a pochází ze 30. let 20. století. Stejně jako v předchozích dvou aukcích složil požadovanou kauci 20 milionů korun jeden zájemce, následně se ale dražby, která skončila dnes v poledne, nezúčastnil.

Majetkový úřad nyní nabídne prodej paláce za vyvolávací cenu stávajícímu nájemci, kterým je Divadlo Broadway a jeho majitel Oldřich Lichtenberg. Přednostní právo vyplývá ze smlouvy, kterou úřad převzal v roce 2016 od tehdejší SŽDC, dnes Správy železnic. 

Lichtenberg po březnové aukci řekl, že palác koupit chtít nebude kvůli zmíněné smlouvě, kterou je palác zatížen a kvůli níž by ještě několik desítek let majiteli nevydělával. To je podle něj také důvod, proč se palác v dražbě opakovaně nedaří prodat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy