Nová generace speciálů formule 1 má za sebou první zatěžkávací zkoušku v podobě dvou blízkovýchodních podniků. V Bahrajnu a Saúdské Arábii se sice jelo pod umělým osvětlením, ale žádné "pod svícnem je nejvíc tma" neplatilo.
Naopak, monoposty se ukázaly v tom nejlepším světle. Sázka na zcela přepracovanou aerodynamiku vyšla. Největším pozitivem pro fanoušky (a vlastně i pro piloty) je fakt, že se dalo opakovaně předjíždět.
Už neplatí, že si aktivujete DRS, předjedete rivala a pak mu už jen zdáli zamáváte na cestě za dalším soubojem. Charles Leclerc ve Ferrari dokázal v nervydrásajícím souboji o vítězství s Maxem Verstappenem oplatit Nizozemci o pár zatáček dál předjížděcí manévr a vrátit se do čela závodu.
Roli v tom jistě hrálo opětovné použití "zrychlovacího" systému DRS, ale klíčový je fakt, že mu obhájce titulu nedokázal ujet o více než jednu vteřinu. Díky tomu Leclerc mohl onen mnohými kritizovaný "mechanický doping" znovu aktivovat.
Není se čemu divit, že i přes porážku si Monačan liboval, jak si v neděli zazávodil. "Takhle bych chtěl bojovat v každé Grand Prix," řekl Leclerc v cíli.
Sáchir i Džidda ukázaly, že hlavními aspiranty na titul jsou letos týmy Ferrari a Red Bull. Právě motory Ferrari udělaly největší výkonnostní skok. Bez nich by si mohli nechat jezdci Alfy Romeo a Haasu jen zdát o takovém bodovém přídělu, jaký už nasbírali.
Verstappena určitě mrzí výpadek motoru Red Bull (dříve známý jako Honda) v závěru GP Bahrajnu. Ale do konce sezony je ještě 21 podniků, takže bodů na rozdávání bude víc než dost.
Čím větší škoda, tím lépe
Saúdskoarabské bariéry rozdávaly i rány. Nejhorší z nich obdržel v kvalifikaci Mick Schumacher. Ale to, že Němec udělal z Haasu skládačku se škodou za milion dolarů, byla vlastně ta nejlepší zpráva.
Poničení monopostu kolem kokpitu je totiž nepřímo úměrné ohrožení jezdce v něm. Od doby, kdy Robert Kubica před patnácti lety válel sudy v Montrealu, je i laické veřejnosti jasné, že čím víc toho z formule odpadne nebo se zdeformuje, tím méně přímé síly odskáče sám pilot.
Que batida do Mick Schumacher...😱 #GPArabiaSaudita #F1 pic.twitter.com/UN4kVGlcDE
— borgeniano (@borgeniano) March 26, 2022
Schumi junior byl i po nárazu ohodnoceném 33 "géčky" připravený v neděli nastoupit. Haas mu v tom zabránil jen proto, aby případná další rána neudělala amen s následným startem v Austrálii. Letos stanovený výdajový strop totiž takové velké opravy výrazně omezuje.
Mám vůbec nějaké body?
Začátek sezony znamená, že zatím nefunguje týmová režie. Krásným dokladem byl nelítostný souboj obou pilotů Alpine v Džiddě. Fernando Alonso předvedl, proč je i ve svém na F1 pokročilém věku stále žádaným jezdcem. Estebanu Oconovi nedaroval ani centimetr dráhy, a Francouze dokonce dvakrát donutil vyjet mimo trať. Španěla bohužel nakonec zradil motor Renault.
Zatímco Kevin Magnussen z Haasu a Valtteri Bottas za volantem Alfy Romeo chytili druhou mízu, sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton zažívá jeden z nejhorších startů ve své dosavadní kariéře.
Tak špatně na tom po druhém závodě byl naposledy v roce 2009, kdy ho v Austrálii diskvalifikovali, a ve zkráceném závodě v Malajsii získal jediný bod za sedmé místo - bodové příděly se tehdy v Sepangu půlily a bodovala jen nejlepší osmička.
Míra Hamiltonovy frustrace se ukázala v neděli. Když proťal cílovou čáru Grand Prix Saúdské Arábie na desátém místě, zeptal se do boxů: "Je za desáté místo ještě vůbec bod?" Inu, není se čemu divit, desátý byl naposledy v Koreji před deseti lety. A to už bylo za jeden bod.