Pilot kamionu Praga vedl před Janusem van Kasterenem z Nizozemska s náskokem 26:54 minuty. Letos vyhrál dvě etapy.
"Aleš Loprais se přihlásil úřadům k vyšetřování, které je v takových případech obvyklé a které mu znemožnilo start do etapy," uvedli pořadatelé 45. ročníku rallye.
Loprais ve středu nad ránem na Facebooku zveřejnil video i se záběry z nehody a potvrdil, že byl jejím nevědomým účastníkem.
"Strašně mě to mrzí a potáhne se to se mnou v životě," uvedl Loprais, který přímo v kamionu kolizi vůbec nezaznamenal. Devětašedesátiletý rallyeový fanoušek z Itálie se v okamžiku neštěstí nacházel za dunou skrytý výhledu pilota. Navíc byl v jízdní dráze, kde podle videa už bylo několik stop vozidel jedoucích před Lopraisem. Zraněním podlehl při transportu záchranářským vrtulníkem do nemocnice.
"Nešťastně si našel místo pod dunou a my jsme ho nikdo nezaznamenali. Tímto bych chtěl vyjádřit soustrast rodině, blízkým a kamarádům," řekl Loprais, jenž v úterý oslavil 43. narozeniny. Podle informací, které dostal od pořadatelů, se divákovi udělalo dvě tři hodiny po nehodě nevolno a při transportu do nemocnice dostal infarkt.
O nehodě se dozvěděl v bivaku, když se chystal jít spát. "Vyhasl lidský život a de facto mým přičiněním, protože já jsem točil kolečkem. Musím ale říct, že jsem o tom vůbec nevěděl. Stejně tak nikdo v posádce. Máme onboardy i externí videa, která to dokazují. Nicméně nic to nezmění na tom, že vyhasl lidský život," uvedl Loprais smutně.
Podle dostupných údajů při Rallye Dakar přišlo od roku 1979 o život zhruba osm desítek lidí, přesný počet úmrtí se podle různých zdrojů liší. Závodníků bylo 27, ostatní byli členy doprovodu, novináři a diváci. V roce 1986 nepřežil v průběhu závodu havárii vrtulníku zakladatel dakarské rallye Thierry Sabine.