Singapur - Co dostanete z letos kralujícího monopostu formule 1 Mercedes, když mu vezmete část výkonu, možnost používat DRS, uberete dva rychlostní stupně a rozhasíte nastavení brzd? Bude před vámi stát Caterham v nejlepší formě.
Nedělní Velká cena Singapuru ukázala v plné nahotě bídu chvostu závodního pole F1. I když Nico Rosberg odstartoval do závodu s "kulhajícím" monopostem, který měl porouchané kabely předávající informace s volantu, i s takovým vozem si dokázal poradit s Caterhamem pilotovaným Marcusem Ericssonem.
Rosberg ani nevěděl, kdy brzdit
Je skoro zázrak, že německý vydržel na trati celých 14 kol, tedy přes 70 km. Jen si zkuste jet z Prahy třeba do Litoměřic jen na 2/3 výkonu a ještě předhánět stejně silná auta.
Stačí si připomenout, co všechno na Rosbergově Mercedesu nefungovalo. "Neměl jsem hybridní pohon, žádné DRS. Páčky řazení se chovaly divně, vždycky přeskočily dva stupně. Neměl jsem tak žádnou čtyřku nebo šestku. Rozjelo se i nastavení brzd, takže jsem nevěděl, kde přesně mám brzdit," popsal Rosberg svoje trápení.
Jenže i s takovou formulí dokázal po třech kolech nahánění Ericssona předjet. Rosbergovi pomohlo, že se jelo na městském okruhu. Tam se deficit výkonu částečně smazává a důležitou roli hraje brzdění (to mu ale také "haprovalo") a chování vozu v zatáčkách.
Mercedes těžko najde přemožitele
Zatímco Rosbergovi naměřili maximální rychlost 271,6 km, Ericcson během závodu vyvinul až 289,2 km/h. Jenže rychlost není zrovna v Singapuru všechno, vždyť jasný lídr závodu Lewis Hamilton skončil v jejím hodnocení až na pátém místě.
Právě jeho výkon potvrdil, že pokud se Mercedes vyrovná se spolehlivostí, letos jen těžko najde přemožitele. Všechny spekulace o tom, že se během pátku a soboty některé stáje ke "stříbrným šípům" výrazně přiblížily, vzaly za své.
Zatímco před 14 dny v Monze bylo nejrychlejší kolo Mercedesu lepší o 338 tisícin vteřiny než nejlepší výkon jeho soupeřů, v Singapuru Hamilton všem "ujel o parník". V řeči čísel to je 1,2 vteřiny. Tím se německý tým přiblížil tempu nastolenému koncem srpna ve Spa, kde náskok činil skoro dvě vteřiny.
Spolehlivost ještě Mercedes trápí
Takže rychlost by tu byla bez ohledu na typ trati, ale ta spolehlivost... To si uvědomuje i výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff.
"Není možné, aby o titulu rozhodlo to, že jeden z vozů svého závodníka v úzkých. Musíme zvýšit koncentraci a tvrdě pracovat na to, abychom zabránili závodům, které naši jezdci nedokončí z technických příčin," uvedl Wolff.
A má pravdu. Pokud týmy z chvostu tabulky mohou s Mercedesem v něčem soupeřit, tak je to právě spolehlivost. Vždyť loni se Max Chilton v Marussii stal vůbec prvním nováčkem v historii F1, který dokázal dokončit všechny Velké ceny své premiérové sezony. První Mercedes letos zkolaboval už ve třetím kole úvodní Grand Prix v Austrálii...
Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz