Monako - Dopingový skandál ruských atletů může mít pro mezinárodní federaci IAAF dalekosáhlé finanční důsledky. Sponzoři berou doping jako selhání systému, zvlášť pokud je do aféry zapleten kvůli údajným úplatkům nedávný předseda IAAF Lamine Diack. Případné prodloužení smluv zvažuje podle agentury Reuters hned několik partnerů světové atletiky.
"Je to obrovský úder pěstí do atletické čelisti. Už v minulosti bylo těžké tento sport prodat a získat finance a nyní to bude ještě složitější," uvedl marketingový specialista Andrew Woodward, který do roku 2011 pracoval pro firmu VISA, jednoho z hlavních olympijských sponzorů.
Velké zklamání vyjádřili zástupci společnosti Canon, jednoho z největších výrobců fotoaparátů a tiskáren. "Jde o velmi neetické chování a doufáme, že nové vedení IAAF zareaguje rychle a zodpovědně," stojí v prohlášení firmy. Skandál slíbil vyřešit nový šéf IAAF Sebastian Coe, který si vyžádal oficiální vyjádření Ruska.
Čínská petrochemická korporace Sinopec zvažuje, zda s IAAF prodlouží smlouvu. "Musíme zvážit, jestli další spolupráce bude korespondovat se strategií naší skupiny," uvedla firma.
Další sponzor IAAF firma Adidas měla minulý týden prezentaci, na které o atletice a dokonce ani o olympijských hrách v Riu de Janeiro nepadlo ani slovo. Své aktivity chce výrobce sportovní obuvi a oblečení zaměřit hlavně na fotbalové Euro v příštím roce.
Atletiku zachraňuje Bolt
Diamantová liga, vlajková loď a jeden z hlavních produktů IAAF, má po ukončení spolupráce se Samsungem problémy už dva roky a nyní bude o to těžší najít lukrativnímu seriálu nového generálního sponzora. Podle některých hlasů by byla světová atletika už nyní na hraně krachu, nebýt fenoménu jménem Usain Bolt.
Coe, šéf organizačního výboru vydařených olympijských her 2012 v Londýně, tak má na začátku funkčního období velké problémy. Ve volebním projevu hovořil o navýšení rozpočtu IAAF, o novém kalendáři a nových projektech, ale nyní se musí vypořádat hlavně s dopingem.
Podle marketingových odborníků IAAF nezareagovala na rozmach amatérského běhání po celém světě. A právě tímto směrem firmy jako Adidas či Nike cílí. Podobnou cílovou skupinu má i Puma, hlavní Boltův sponzor.
Bolt podle časopisu Forbes patří mezi nejlépe vydělávající sportovce světa s ročním příjmem kolem 21 milionů dolarů (více než půl miliardy korun). Mezi atlety je však naprostou výjimkou - a navíc bude závodit už pouze dva roky do MS 2017 v Londýně.