Rehm na Tretře porazil Jušku i Eatona a chce do Ria. Problém? Místo nohy má "pružinu"

Jamajský blesk Bolt znovu učaroval Ostravě, v autě i na dráze
... aby pak s převahou vyhrál ve své královské disciplíně, hladké stovce.
Časomíra sympatickému Jamajčanovi naměřila čas 9,98 sekundy v mírném protivětru.
Ve druhém startu v sezoně světový rekordman poprvé běžel pod deset sekund a zařadil se na šesté místo letošních světových tabulek.
Bolt si neodpustil ani své světoznámé gesto.
Foto: Milan Kammermayer
Ondřej Kuchař Ondřej Kuchař
21. 5. 2016 11:19
Závod ve skoku do dálky mužů měl na Zlaté tretře v Ostravě osm účastníků. Vlastně ne, sedm. Jeden totiž startoval úplně mimo soutěž. Tím někým byl německý paralympionik Markus Rehm. Kvůli protéze na odrazové pravé noze na oficiálních závodech totiž se zdravými startovat nemůže.

Ostrava – Závod ve skoku do dálky mužů měl na Zlaté tretře v Ostravě osm účastníků. Vlastně ne, sedm. Jeden totiž startoval úplně mimo soutěž. Tím někým byl německý paralympionik Markus Rehm. Kvůli protéze na odrazové pravé noze na oficiálních závodech totiž se zdravými startovat nemůže.

Rehm přišel o část pravé nohy pod kolenem ve čtrnácti letech kvůli nehodě při wakeboardingu. Sportoval však dál a ve skoku do dálky dokonce v roce 2014 vyhrál regulérní mistrovství Německa.

Jsem férový atlet!

Loni na jaře mu však mezinárodní atletická federace IAAF výkony dosažené v závodech se zdravými atlety přestala počítat. Důvod? Musí prokázat, že mu jeho karbonová náhrada nedává oproti soupeřům výhodu. Studie má být hotova na konci června.

"Moct bych chtěl Riu závodit se zdravými, nechci se ale kvůli tomu soudit. Počkáme co ukážou výsledky. Snažím se být čestný a férový atlet," tvrdí Rehm.

Pochyby o jeho možném zvýhodnění tu však jsou. "Je třeba mít rovné podmínky a čísla, která nelžou. Pokud byl výhodu, měl by závodit v jiném systému," myslí si světový rekordman v desetiboji Ashton Eaton, který v Ostravě rovněž v dálce závodil. Po dvou skocích ale pro zranění odstoupil.

Překážka? Je až moc dobrý

Proti udělení výjimky však hovoří Rehmovy výkony. Letos má skočeno 824 centimetrů, což by ho řadilo na páté místo světových tabulek. Loni v říjnu na MS paralympioniků dolétl dokonce až na značku 840 cm. Za to by bral na OH v Londýně zlato.

A jak jej berou sami jeho soupeři? "Nijak jsem to neřešil. Beru ho jako jednoho z nás," prohlásil například dvojnásobný český šampion Radek Juška, který s handicapovaným atletem v Ostravě prohrál o 21 centimetrů.

Sám si nedovolí tvrdit, zda má Rehm díky pružné protéze výhodu. "Pouhým okem se to nepozná, těžko soudit. To musí určit fyzikální studie," dodal loňský halový vicemistr Evropy.

A jak vlastně Rehm dopadl na Zlaté tretře v porovnání se zdravými soupeři? Ano. Vyhrál. O parník.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy