Ředitel stáje Cofidis o pomůckách na Tour. Cyklisté používají speciální vesty i sluchátka

Ondřej Kurečka
8. 7. 2016 6:25
Cyklistická Tour de France je v plném proudu. S ředitelem stáje Cofidis Yvonem Sanquerem jsme si povídali o zajímavostech ze zákulisí závodů i o problémech tohoto sportu.
Cyklistům pomáhá čím dál sofistikovanější technologie
Cyklistům pomáhá čím dál sofistikovanější technologie | Foto: Reuters

A.cz: Jak se díváte na v poslední době bohužel poměrně časté střety cyklistů s doprovodnými motorkami a co by se podle vás v tomto směru mělo změnit? A podílíte se na plánování změn nějak, nebo důvěřujete UCI?

Je to zneklidňující fenomén, který se projevil velmi vážnými pády, zejména žalostným úmrtím jezdce na Grand-Wevelgem (Antoine Demoité). Je třeba vyzvat všechny aktéry cyklistiky – ať jsou to organizátoři, týmy či jezdci – k důkladné reflexi na téma bezpečnosti jezdců při závodu. Jedna z oblastí, na které lze pracovat, je příprava řidičů vozidel zapojených do kolony stejně jako využití bývalých zkušených závodníků. I když to nemůže zaručit nulové nebezpečí, bylo by to zlepšení, protože mají perfektní znalost reakcí a pohybů pelotonu v momentě předjíždění.

Jak se stavíte k tématu „mechanického dopingu“? Myslíte si, že je v pelotonu tak rozšířený, jak se o tom mluví? Setkal jste se s ním někdy?
Je to problém, který musí být brán mezinárodními instancemi velmi vážně. Škodí to důvěryhodnosti cyklistiky. Dnes je těžké měřit objem tohoto jevu. Je třeba nasadit všechny dostupné a vědecky potvrzené prostředky, aby se v této oblasti zajistila mezi jezdci spravedlnost.

Myslíte si, že „klasický“ doping pomocí podpůrných látek je na ústupu? Nebo je proti němu třeba bojovat ještě více?
Bude stále nutné zůstat ostražitými ke každé formě podvodu v cyklistice. Opět se jedná o důvěryhodnost našeho sportu a férovost mezi jezdci. Už dlouho je cyklistika sportem, který předkládá nejvíce prostředků v boji proti dopingu. Významného pokroku bylo dosaženo hlavně zavedením biologických pasů.

V čem se podle Vás za posledních 10 let nejvíce změnila cyklistika?
Jednoznačně ve struktuře týmů; čím dál tím důležitější je zejména úroveň optimalizace všech parametrů, které umožňují dosáhnout zlepšení výkonu: výživa, tréninkové metody, ergonomie, materiály atd. Dalším důležitým faktorem posledních let bylo značně nerovné zvýšení rozpočtů. Nejlepší jezdci, o které se zajímají týmy s velmi vysokým rozpočtem, dostávají výrazně vyšší nabídky.

Jak hodnotíte změny, řekněme, institucionální, které v té době proběhly? Vznikl tolik kritizovaný projekt ProTour (dnes WorldTour) a podobně...
Mezinárodní cyklistice se nedaří najít vhodnou organizaci, která by umožnila všem stranám zainteresovaným do tohoto sportu vytvořit rovnováhu ve vzájemných vztazích a která by nabídla stabilitu v organizaci stejně jako v závodech. Reforma by měla umožnit hledět do budoucnosti našeho sportu s důvěrou, cyklistika musí být atraktivní jak pro partnery, tak pro média. Z hlediska ekonomického rozvoje bude důležité udržet postavení v konkurenci s ostatními sportovními disciplínami. Musíme také najít rovnováhu mezi rozvojem elitní cyklistiky a potřebou udržet pevnou základnu.

Tým Cofidis patří k nejtradičnějším, přesto nepatří do kategorie World Tour. Vzhledem k výbornému závodnímu programu, který se vám přesto podařilo zajistit, v tom ale příliš problémů nespatřujete, že? Možná spíše naopak?


Je pravda, že stáj Cofidis je týmem na půl cesty mezi World Tour a Continentales Pro, její program počítá se zeměpisným zaměřením značky. Pozice týmu v Continentales Pro nabízí možnost postupu na největší závody i s nižšími finančními prostředky. Má to ale tu nevýhodu, že jste vázáni na získání divokých karet. Sportovní výsledky získané týmem a jeho historie v pelotonu jsou pak hlavními trumfy.

Na druhou stranu nemáte úplnou jistotu startu na Tour de France, hraje to roli při vyjednávání se sponzory?
Pro tým Cofidis stejně jako pro hlavní mezinárodní týmy je Tour de France prioritou. Pravidelná účast na tomto závodu, stejně jako na Vueltě, dělá z Cofidisu atraktivní tým, a to zejména pro technická partnerství.

Rozpočet stáje se blíží 11 milionům euro

S jakým ročním rozpočtem pracujete? Je jeho zabezpečení stále náročnější?
Celkový rozpočet stáje se blíží 11 milionům euro, počítáme-li všechny prostředky včetně technických partnerství.

Jak bude podle Vás cyklistika vypadat za 10 let?
Obraz cyklistiky za 10 let bude záviset z velké části na reformě realizované mezinárodními instancemi. V tomto bodě je předběžná dohoda s aktéry cyklistiky nezbytná. Pro mě cyklistika vždy zůstane oblíbeným sportem, který musí ubránit své hodnoty a dokázat vytvořit bezplatnou podívanou, při které se schází široká veřejnost. Hlavním bodem, na který musíme myslet, je upřednostnit kvalitu nabízeného sportovního představení, to je zdroj vitality pro každý sport. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na rozumnou internacionalizaci.

Můžete popsat vztah Francouzů k Tour de France? Dá se tamější popularita závodu srovnat s nějakou jinou sportovní akcí?
Co se týká ohlasu, je to 3. největší světová sportovní událost po Olympijských hrách a Mistrovství světa ve fotbale. Z nich je ovšem jediná, která se koná každý rok. Tour de France je obrovskou sportovní událostí, ale nejen to: je to součást francouzského odkazu a národní dědictví. Je to setkání pro všechny cyklistické nadšence z celého světa, ale také pro všechny Francouze. Její publikum vysoce přesahuje tradiční rámec cyklistiky.

Na jaké úrovni se pohybují platy cyklistů? Je to podle Vás adekvátní?
Vzhledem k náročnosti cyklistiky, která se řadí mezi 2 až 3 nejnáročnější sporty, nejsou dnes inkasované platy šampionů nijak přemrštěné vzhledem k platům v jiných sportech.

Kolik členů má realizační tým na Tour de France? Můžete vybrat některé funkce, které dříve v týmu zastoupeny nebyly? (např. psycholog atp.)

V našem týmu je 9 jezdců a 19 členů personálu, celkem 28 osob.

Jaké je zázemí stáje? Co všechno máte během závodu k dispozici?

Uvedu tři zajímavé příklady:

Máme speciální vesty, které umožňují rozcvičujícím se jezdcům, aby jim příliš nestoupla teplota.

Máme k dispozici sluchátka od Audiky, která jsou naprosto ergonomická pro uši jezdců, pro dobrý poslech a dobrý komfort, maximálně chrání od zvuků z okolí jezdců během závodu.

K načerpání nových sil máme k dispozici např. kryoterapii a pressoterapii. Seznam technických partnerů pečujících o tým je dlouhý a týká se různých parametrů, které mohou znamenat výhodu pro zlepšení výkonu jezdců na závodech jako je Tour.

Jak je řešeno ubytování cyklistů během Tour?
V hotelech, které jsou k dispozici od organizátora Tour, společnosti ASO.

Jaký je denní režim cyklistů? Co se děje před etapou a po ní?
S jezdci Tour de France spolupracuje kuchař, skladba menu koresponduje s nutričními potřebami atletů. Tento soustavný dozor je od ranní snídaně až do večeře. Správné opětovné načerpání sil je pro jezdce na Tour de France zásadní.

Jaké jsou Vaše ambice pro letošní ročník TdF?
Naším cílem je stále vítězství v etapě. Nicolas Edet přišel v této snaze podpořit vrchařskou skupinu vedenou Arnoldem Jeannessonem a Danielem Navarrem. Ve sprintech se budeme chtít prosadit díky Christophu Laportovi.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Fotbalisté Turína uhráli remízu na Laziu a zachránili se, sestupuje Benevento

Fotbalisté FC Turín uhráli v dohrávce 25. kola italské ligy bezgólovou remízu na hřišti Lazia Řím, jež v závěru nastřelilo dvě tyče, a zachránili se v Serii A. Nejvyšší soutěž jako třetí opouští Benevento, které se připojí už k dříve známým sestupujícím Crotone a Parmě.

Turín získal potřebný bod navzdory tomu, že v posledních minutách čelil velkému tlaku favorizovaného Lazia. V 84. minutě domácí kanonýr Ciro Immobile nastřelil z penalty jen tyč, stejně jako v šesté nastavené minutě hlavou Manuel Lazzari.

Kolo před koncem tak Turín získal čtyřbodový náskok před osmnáctým Beneventem, které trénuje bývalý hvězdný útočník Filippo Inzaghi. Lazio vedené jeho mladším bratrem Simonem skončí šesté a bude hrát v příští sezoně Evropskou ligu.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

V Praze Kbelích dnes večer přistál první ze dvou nových letounů CASA pro českou armádu. Modernizovaný model doplní nynější flotilu čtyř letounů

Zdroj: ČTK
Další zprávy