Le Mans - Historického úspěchu dosáhla posádka Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke se s prototypem Aston Martin LMP1 týmu AMR Eastern Europe v tradičním automobilovém závodě 24 hodin Le Mans.
Česká stáj obsadila v konečné klasifikaci vynikající čtvrtou příčku a navíc byla nejrychlejší ze všech posádek, které v závodě startovaly s benzinovými vozy.
Tým AMR Eastern Europe byl ke startu pozván organizátory závodu na základě úspěšného vystoupení stáje Charouz Racing System ve dvou předchozích ročnících slavné čtyřiadvacetihodinovky a letos do závodu nasadil jeden ze tří továrních prototypů Aston Martin královské třídy LMP1.
Čtěte také: Češi v Le Mans zazářili. Odstartují ze třetí řady
Vůz s bondovským startovním číslem 007 absolvoval téměř perfektní závod, jezdci se na rozdíl od řady soupeřů vyvarovali sebemenších chyb a úsilí všech členů týmu bylo odměněno fantastickým výsledkem.
"Čtvrtého místa absolutně si samozřejmě cením, protože pro nás je skoro jako vítězství. My jsme v žádném případě nemohli konkurovat dieselům, to jsme věděli už před začátkem víkendu," uvedl v cíli Tomáš Enge
"I když jsme doufali v nějaký hezký výsledek, věděli jsme, že se jej můžeme dočkat pouze v případě, že budou mít ostatní problémy a nám se naopak problémy vyhnou."
"To se nakonec stalo; několik dieselových vozů si závod zkomplikovalo, kdežto my jsme dokroužili až na krásné čtvrté místo," dodal.
V neuvěřitelně silné konkurenci čítající dvě desítky vozů nejsilnější třídy LMP1, z nichž devět bylo osazeno výkonnějšími dieselovými motory, se podařilo takřka nemožné: tým AMR Eastern Europe vybojoval čtvrté místo a zařadil se mezi absolutní světovou elitu současných vytrvalostních závodů sportovních vozů.
Svou příslušnost do nejužší jezdecké špičky této motoristické disciplíny také znovu potvrdili všichni tři jezdci, kteří společně tvoří velmi kompaktní a vyrovnanou sestavu, což kromě výsledku z Le Mans potvrdili už v úvodu letošní sezony při podnicích Le Mans Series ve španělské Barceloně a v belgickém Spa-Francorchamps, kde společně vybojovali první, resp. třetí místo v absolutním pořadí.
Trio Mücke, Enge, Charouz se od sobotního odpoledne, kdy závod odstartoval, pohybovalo na nejpřednějších pozicích a dlouho se drželo na páté příčce.
V noci modro-oranžový vůz ve slušivých barvách společnosti Gulf poskočil na čtvrtou příčku, kterou dokázali piloti AMR Eastern Europe uhájit společnými silami až do cíle.
Výsledky závodu - 24h Le Mans, FRA, 16/06/2009
1. Brabham/Wurz/Gene Peugeot 908 Hdi-FAP
2. Montagny/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 Hdi-FAP
3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI
4. Enge/Charouz/Mücke Lola-Aston Martin
5. Panis/Lapierre/Ayari Oreca AIM
6. Minassian/Klien/Lamy Peugeot 908 Hdi-FAP
7. Lotterer/Zwolsman/Karthikeyan Audi R10 TDI
8. Tinseau/Barbosa/Jouanny Pescarolo Judd
9. Albers/Bakkerud/Mondini Audi R10 TDI
10. Elgaard/Poulsen/Collard Porsche RS Spyder