Praha - Už čtyři desítky let platí, že Španělé pravidelně kralují v nejnižších kubaturách. Ať už šlo o třídy do 50, 80 nebo 125 ccm, byly vždy na špici. Ale až v posledních letech se dokázali prosadit i mezi tu největší elitu.
Poslední tři roky aspoň dva ze tří titulů „brali“ Španělé, v roce 2010 dokonce vyhráli všechny tři vypisované třídy. Co stojí za takovým rozmachem závodění v zemi, kterou zmítá ekonomická krize?
Kouzlo se jmenuje CEV. Tato tři písmena znamenají Campeonato de Espaňa de Velocidad, tedy mistrovství Španělska silničních motocyklů.
Souhvězdí šampionů
Když v roce 1998 převzala pořádání CEV Buckler, jak se seriál oficiálně jmenuje, promotérská organice MotoGP Dorna, ani ti největší optimisté zřejmě netušili, že se zrodila legenda. Ale promyšlený systém podpory mladých jezdců spojený s bohatým a vyrovnaným jezdeckým polem přinesl brzy úspěch.
Za patnáct sezon se na jeho startovní listině objevily přes dva tisíce jezdců z více než třiceti zemí včetně Česka. Letos sice český zástupce na startovním roštu chyběl, ale loni se objevila hned dvě jména. Ve stopětadvacítkách to byl Miroslav Popov a v Moto2 Lukáš Pešek.
Patnáct mistrů světa má ve svém curriculum vitae alespoň jednu sezonu v CEV. Jedná se také o jediný seriál, který se může pochlubit regulérní třídou speciálů Moto2.
Není tedy divu, že touto „školou života“ prošli nejen španělské hvězdy Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo, Alvaro Bautista, Marc Marquez, Julian Simon, Nicolas Terol či Toni Elias, ale také Australan Casey Stoner, Stefan Bradl z Německa, Ital Andrea Dovizioso i Mike de Meglio z Francie.
„Byla to obrovská škola. Díky tomu jsem se dokázal orientovat v našlapaném poli stopětadvacítek v mistrovství světa,“ řekl Lorenzo, který v CEV závodil ve věku, ve kterém by u nás ještě ani nedostal občanský průkaz.
Jízdenka mezi elitu
Ještě vám to nestačí. Tak zkusíme jinou statistiku: ze stálých účastníků třídy MotoGP, Moto2 a Moto3 jich CEV prošlo více než 70 procent. Největší zastoupení je samozřejmě v Moto3, ale také z absolutní elity se po španělských okruzích, jako například Alcaniz, Albacete nebo Navarra, se proháněla plná polovička.
Letošními mistry se v nejsledovanějších třídách stali Jordi Torres (Moto2) a Alex Marquez. Oba se již pravidelně zúčastňují závodů světového šampionátu a je jen otázka času, kdy uslyšíme o jejich vítězství ve Velkých cenách. Cestu k nim zvolili správně.