Radek Vičík
27. 9. 2017 13:45
Svět motoristického sportu je plný různě motivovaných tahů, které často matou fanoušky, ale těší marketinkové mágy z centrál velkých koncernů.
Značka TAG se už do historie formule 1 zapsala. V letech 1983 až 1987 logo Techniques d'Avant Garde zaštiťovalo motory Porsche v monopostech McLaren. A byla to velmi úspěšná éra, která přinesla tři tituly mistrů světa mezi jezdci (2x Alain Prost, 1x Niki Lauda) a dva Poháry konstruktérů.
Hlavní část původního formulového programu Peugeot odkoupili před sezonu 2001 japonští investoři vedení Dr. Johnen Ganem s cílem dostat do Asie špičkové evropské závodní technologie. Na bázi francouzských motorů vznikly pohonné jednotky Asiatech, které byly instalovány nejdřív do Arrowsu a v dalším roce do Minardi. Ale žádná velká sláva to nebyl, oba týmy bodovaly pokaždé jen jednou.
Výrobce počítačů a komponentů Acer byl hlavním sponzorem posledního stádia existence stáje Prost. V roce 2001 se pod jeho jménem objevily v Prostu motory Peugeot, které také ve svých třech Grand Prix kariéry využíval Tomáš Enge. Za celou sezonu získalo spojení Prost-Acer jen čtyři body, pak stáj exšampiona F1 zkrachovala.
Mezi lety 1997 až 2005 se švýcarský Sauber spojil s malajskou petrolejářskou firmou Petronas. Po jejím jménem se objevily motory na bázi Ferrari, které byly doplněné převodovkou Petronas. Nejlepším výsledkem v této éře byla čtyři třetí místa, která postupně získali Johnny Herbert, Jean Alesi, Nick Heidfeld a Heinz-Harald Frentzen.