Analýza - Druhým závodem v Sepangu včera pokračoval šampionát formule 1, která letos díky novým pravidlům vstoupila do úplně nové éry. A zatímco uplynulé čtyři roky byly v režii Red Bullu s motorem Renault, teď převzaly otěže agregáty Mercedes.
Nejen, že jejich domácí stáj díky Lewisi Hamiltonovi Velkou cenu Malajsie vyhrála, vozy poháněné motory Mercedes obsadily sedm z deseti bodovaných míst.
Francouzská dominance skončila
Upevnily tak dominanci z úvodního podniku v Melbourne, kde jich v Top 10 bylo šest. Naopak ještě nedávno suverénní Renault se potýká s velkými problémy se spolehlivostí a včera s ním bodovali pouze obhájce titulu Sebastian Vettel v Red Bullu a ruský nováček Daniil Kvjat z týmu Toro Rosso.
Přechod na šestiválcové turbomotry o objemu 1600 ccm vyšel firmě ze Stuttgartu na jedničku. I když s továrnou, kde se rodí luxusní automobily Mercedes, nemají závody formule 1 vlastně nic společného. Motory vznikají ve firmě Mercedes-Benz High Performance Powertrains, což je speciální oddělení ladičské divize Mercedesu AMG se sídlem v britském Brixworthu.
Odtud motory Mercedes PU106A Hybrid putovaly nejen do 50 km vzdáleného Brackley, kde sídlí stáj Mercedes, ale také do garáží Force India, McLarenu a Williamsu. Tyto čtyři týmy mezi sebe v hodnocení Poháru konstruktérů „pustily“ už jen Ferrari, čtyřnásobní šampioni z Red Bullu se ale dívají na jejich záda až ze šesté příčky.
Mercedes prý pohánějí eura
Čím to, že se právě Mercedesu přechod na nové motory tak dobře povedl? U rivalů z Renaultu mají jasno, za vším prý stojí peníze. „Není tajemstvím, že stojíme proti velmi dobře finančně vybavenému rivalovi, který do vývoje pohonné jednotky pro rok 2014 investoval obrovské finanční prostředky,“ uvedl Gerard Lopez, šéf stáje Lotus. Ta používá motory Renault a stále se nemůže zbavit velkých technických problémů s nimi spojených.
Stejně tak hovoří bývalý skvělý pilot F1 Gerhard Berger. „Oni (Mercedes) jsou v čele hry, protože investovali víc peněz,“ domnívá se podle agentury APA Rakušan, jenž byl jeden čas i spolumajitelem stáje Toro Rosso.
Do třetice přišel s podobným názorem také boss Ferrari. „Pokud bychom měli víc času, možná bychom byli na start nové sezony lépe připraveni. Komplexnost tohoto projektu je velká a naše zdroje jsou omezené,“ nechal se slyšet Stefano Domenicali na stránkách italského Autosprintu.
Proč jsou peníze ve vývoji motorů formule 1 tak důležité? „Přijeli (Mercedes) na start s vyřešenými problémy, na které jsme my teprve přišli,“ postěžoval si první muž Ferrari. Přitom právě Italové dokázali spolu s McLarenem jako jediní dostat v Austrálii i Malajsii do cíle oba své monoposty.
Lauda: Ferrari je na tom podobně
U Mercedesu ale peníze jako hlavní příčinu svých úspěchů nevidí. Šéf automobilky pro formuli 1 Niki Lauda tvrdí, že je potřeba si počkat až na třetí závod v Bahrajnu, aby bylo možné začít s nějakými závěry.
„Osobně si myslím, že Ferrari je na téměř stejné úrovni jako Mercedes. Jediný, kdo má opravdu problémy, je Renault. Ale to nemá nic společného s penězi. Všichni tři výrobci motorů investovali stejně,“ uvedl Lauda pro televizi RTL.
Renault věří v obrat
Renault zažil katastrofální testy, při kterých piloti s francouzským motorem absolvovali jen zlomek toho, co jezdci v Mercedesech či Ferrari. A i když Daniel Ricciardo dojel v Melbourne druhý (byť byl ze závodu nakonec vyloučen) a Vettel včera v Sepangu třetí, pořád je na chvostu.
Přesto Francouzi hledají v malajském výsledku hlavně to pozitivní. „Umístění na stupních vítězů a další vůz v nejlepší desítce dokazují naše pokroky se spolehlivostí pohonné jednotky. A to nám teď dovoluje začít před následujícími závody pracovat na dalších vylepšeních,“ věří Rémi Tarffin, který má u Renaultu Sport F1 na starosti závodní operace.
Jestli se soupeřům podaří přiblížit k motorům Mercedes, bude jasné už tuto neděli. To je na programu první ze dvou závodů pod umělým osvětlením, Velká cena Bahrajnu.
Facebooková stránka autora: Radek Vičík - Aktuálně.cz