Tajemství plandající nohy. Soupeři začali napodobovat manévr průkopníka Rossiho

Radek Vičík Radek Vičík
7. 5. 2020 14:16
Při prudkém brzdění to vypadá, že si hvězdy světa MotoGP pomáhají nohou. Není to žádná frajeřina, ale čistý souboj s fyzikou.
Průkopníkem neortodoxního stylu brždění je Valentino Rossi.
Průkopníkem neortodoxního stylu brždění je Valentino Rossi. | Foto: Reuters

Tento taktický trik letos slaví patnáct let. V roce 2005 právě díky "vytrčené" noze vyhrál Valentino Rossi souboj o vítězství ve španělském Jerezu. Ital na Yamaze se v poslední zatáčce závodu MotoGP vecpal pod svého španělského soupeře nevybíravým způsobem, až z toho jezdec v sedle Hondy skončil mimo trať.

Na Cenu fair play by populární "Doktor" asi kandidovat nemohl, ale jeho neortodoxního stylu si záhy všimli soupeři. To, co bylo aktem čirého zoufalství, se proměnilo v normu od MotoGP až po klubové závody.

Sám Rossi však dodneška nedokáže říct, proč vlastně pokládá nohu na asfalt. "Cítím se tak na motorce dobře," odbýval dotazy na svůj novátorský počin,

Více se o něm rozpovídal Sylvain Guintoli. Bývalý mistr světa superbiků a nyní testovací jezdec továrního týmu MotoGP Suzuki za tím vidí boj s fyzikálními zákony.

"Vývoj motorek a pneumatik se dostal už na takovou úroveň, že při brzdění působí extrémní géčka. Pak vám může klidně chodidlo sklouznout ze stupátek. To se stává každému z nás. Ale Valentino byl první, kdo to dokázal použít jako svoji výhodu," uvedl francouzský jezdec.

Ital svůj styl zdokonalil. Rossiho dlouhé nohy, zvýrazněné žlutou barvou na kombinéze, se trati začaly dotýkat skoro v každé prudké zatáčce. Jeho soupeři zpozorněli a Italovo počínání začali podrobně studovat.

A k čemu je takové cvičení s nohama dobré? "Při extrémním brzdění nemáte vůbec pohodlnou pozici. Celé vás to tlačí dopředu a vlastně se jen snažíte na motorce přežít," popisuje superbikový šampion z roku 2014.

Jenže vystrčená vnitřní noha celý manévr výrazně změní. "Zlepšíte si stabilitu, líp se vám sedí na motorce a máte ve vnější noze víc síly na ovládání stroje," uvedl Guintoli a pokračoval: "Navíc noha pomáhá při zpomalování jako brzdný padák u stíhačky. Čím je větší vás čelní profil, tím lépe a rychleji brzdíte. V MotoGP se počítá každá setina vteřiny a závodníci nedělají v sedle nic zbytečného."

Jediný, kdo má z takového kousku těžkou hlavu, jsou výrobci motocyklových bot. Při takovém způsobu jízdy se závodníkům za posledních 15 let zvýšila jejich spotřeba.

 

Právě se děje

Další zprávy