Komentář: Kýho ĎASa, co to je za novinku? Mercedes připomněl, že F1 má být inovativní

Radek Vičík Radek Vičík
3. 3. 2020 14:10
Mercedes nasadil v testech před letošní sezonou revoluční volant s dvouosým řízením. Současný král formule tak ukázal, že nechce nechat nic náhodě a i přes dosavadní suverénní výsledky dokáže zariskovat a vsadit na novinky.
Na Mercedes se teď představitelé některých stájí koukají kvůli jeho revoluční novince skrz prsty.
Na Mercedes se teď představitelé některých stájí koukají kvůli jeho revoluční novince skrz prsty. | Foto: Reuters

Když se na záběrech z letošních úvodních testů formule 1 poprvé ukázalo, že piloti Mercedesu pohybují volantem nejen do stran, ale i dopředu a dozadu, vypadalo to na nějakou závadu. Prostě se jim uvolnila řídící tyč, pomysleli si konkurenti.

Jenže tenhle podivný pohyb se objevoval dál. Jak se ukázalo, měl spojitost se sbíhavostí přední nápravy. Systém zvaný DAS totiž umožňuje jezdcům lépe přizpůsobit polohu kol aktuální situaci na trati a šetřit tak pneumatiky.

Jde sice jen o změnu v řádech pár desetin stupně, ale i ty mohou přinést v cíli několik desetin vteřiny na kolo a také ušetřit nějaké to palivo.

Mezinárodní automobilová federace DAS povolila. Za jízdy se sice nesmí měnit odpružení monopostů F1, ale tohle je věc mechanicky navázaná na řízení a to zakázané není. Ovšem dvouosé řízení se může používat jen letos, od roku 2021 jej FIA radši šmahem zakázala.

Další týmy, hlavně Ferrari a Red Bull, zvažují další pokusy, jak "torpédovat" legitimitu DAS. Takže není ještě stoprocentně jisté, že s touto novinkou Mercedes vjede do nové sezony,

Ale ať už Stříbrné šípy budou mít DAS v Melbourne k dispozici a bez ohledu na to, jak moc to bude prospěšné, tým z Brackley si už tak zaslouží obrovskou pochvalu.

Bez ohledu na to, že jezdcům i týmům Mercedes kraluje nepřetržitě od roku 2014, nezůstali jeho inženýři spát na vavřínech a připravili něco tak revolučního, co se vidí jednou za dekádu. To se cení zvlášť ve chvíli, kdy auta podle stávající pravidel budou absolvovat poslední sezonu a příští rok na tratě vyrazí zcela nová generace podle úplně jiných specifikací.

Tým kolem technického ředitele Jamese Allisona (dneska už není konstrukce monopostů formule 1 zdaleka jen "one man show") se tak zařadil po boku legendární průkopníků nových cest ve světě Grand Prix.

Revolucionáři od kreslícího prkna a počítačů

Chcete pár příkladů? Máte je mít:

Owen Maddock - dnes už téměř zapomenutý konstruktér britského týmu Cooper jako první postavil monopost F1 s motorem za sedačkou pilota. Roku 1958 se tak zrodil základ koncepce současných formulí.

Colin Chapman - asi nejslavnější konstruktér historie F1, který přišel s celou řadou klíčových nápadů. Byl to on, kdo jako první na své vozy značky Lotus nasadil přítlačná křídla. Jako první také se svým týmem podrobně rozpracoval tzv. přítlačný efekt, k němž se F1 příští rok po skoro 40 letech od jeho zákazu paradoxně znovu vrátí.

Svérázný Brit se nebál experimentů na hranici pravidel. Přítlačný efekt doplnil z boku lištami, které jej umocnily a zrychlily vozy až o šest vteřin na kolo. FIA je jako nebezpečné na konci roku 1979 zakázala a podlážky vozů musely být od té doby hladké. Chapman šel často až za hranice regulí. Tak třeba Lotus 88 měl dvojí šasi, a nikdy se tak nedostal do bojů o body.

Britský inženýr byl inovátor i na poli marketingu. Porušil do té doby téměř železné pravidlo, že monoposty se drží svých "národních barev", jako byla třeba slavná britská závodní zelená, nebo jiného jednoduchého barevného schématu. Místo toho byly roku 1969 jeho formule vyvedené v červené a zlaté, tedy barvách cigaretové značky Golden Leaf. Nechyběla ani její velká loga.

Ross Brawn - současný sportovní ředitel F1 byl technickým ředitelem týmu týmů Benetton a Ferrari v dobách, kdy za ně vítězil Michael Schumacher. Pak rok vedl tým Honda, aby ho v následujíc sezoně pod vlastním jménem Brawn GP po odchodu japonské značky zachránil před krachem.

Podceňovaný outsider deklasoval soupeře díky tomu, že dokonale využil nové regule pro aerodynamiku a zadní difuzory daly monopostům Brawn GP převahu nad soupeři. Konstrukce vozu byla rivaly několikrát napadena, ale FIA vždy shledala vše v souladu s pravidly, Brawn svoji stáj prodal Mercedesu a pak v ní ještě do roku 2013 působil.

Jenson Button v monopostu Brawn GP vítězí v Barceloně.
Jenson Button v monopostu Brawn GP vítězí v Barceloně. | Foto: Reuters

Tím jsme se nenásilně vrátili k nejnovější inovaci Stříbrných šípů. On je totiž koloběh soubojů inženýrů F1 s pravidly vlastně nekonečný a každý hledá nějaký svůj "zlatý grál", jímž by pokořil konkurenci.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 52 minutami

Tripartita se mimořádně sejde začátkem února, projedná nový návrh rozpočtu

Tripartita se v únoru mimořádně sejde kvůli novému návrhu státního rozpočtu. S odbory a zaměstnavateli budou pravidelně jednat také ekonomičtí ministři. Jejich pravidelné porady se obnoví. Po jednání tripartity to na tiskové konferenci řekl premiér Petr Fiala (ODS). Tripartita zasedla poprvé po nástupu nového kabinetu.

Původní verzi státního rozpočtu, kterou připravila ještě bývalá vláda Andreje Babiše (ANO), Fialův kabinet přepracovává. Plánovaný schodek 376 miliard korun chce dostat pod 300 miliard. Stát hospodaří nyní v rozpočtovém provizoriu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Koudelka a Anežka Indráčková jsou mistry republiky ve skoku na lyžích

Favorizovaný Roman Koudelka a patnáctiletá Anežka Indráčková se stali mistry republiky ve skoku na lyžích. Koudelka na středním můstku v Harrachově vyhrál před Filipem Sakalou a Anežka Indráčková před svou starší sestrou Karolínou.

Koudelka byl po prvním kole o půl bodu druhý za Sakalou, který výkonem 92,5 metru předvedl nejdelší pokus dne. Ve druhém kole ale Koudelka skočil o dva metry dál než syn mistra světa v letech na lyžích a zvítězil o osm bodů. Třetí byl další olympionik Viktor Polášek.

Anežka Indráčková porazila po skocích 85 a 78,5 metru sestru Karolínu, která je v olympijské nominaci do Pekingu, o 5,5 bodu.

Mistrovství ČR ve skoku na lyžích v Harrachově - střední můstek K90:

Muži: 1. Koudelka (Lomnice nad Popelkou) 232 b. (91,5+90 m), 2. Sakala (Dukla Frenštát p.R.) 224 (92,5+88), 3. Polášek (Nové Město n.M.) 199,5 (88+80), 4. Selcer 180 (85+76), 5. Holub (oba Dukla Frenštát p.R.) 179 (85+76), 6. Holík (Lomnice nad Popelkou) 175 (81+76).

Ženy: 1. A. Indráčková 189 (85+78,5), 2. K. Indráčková 183,5 (76+85), 3. Ptáčková (všechny Dukla Liberec) 139,5 (73+70).

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

NATO chce Rusku předložit písemné návrhy týkající se bezpečnosti, řekl Jens Stoltenberg

Severoatlantická aliance chce v brzké době předložit Rusku písemné návrhy ke sporům v otázkách zbrojení a transparentnosti. V rozhovoru s magazínem Der Spiegel to dnes prohlásil generální tajemník NATO Jens Stoltenberg, který se odpoledne sešel s německým kancléřem Olafem Scholzem. Tématem jejich jednání bylo Rusko a pokračující krize na východní Ukrajině.

"Chceme připravit písemné návrhy. Rusům jsme řekli, že jim tyto písemné návrhy předložíme," řekl Stoltenberg v rozhovoru, který magazínu Der Spiegel poskytl odpoledne. "Tyto návrhy jasně ukážou, že jsme připraveni sednout si ke stolu a o všem jednat. O kontrole zbrojení, o opatřeních k větší transparentnosti ve vojenských otázkách, budeme mluvit i o raketách. Nejsme ale připraveni vzdát se vlastních principů," dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy