Když se na záběrech z letošních úvodních testů formule 1 poprvé ukázalo, že piloti Mercedesu pohybují volantem nejen do stran, ale i dopředu a dozadu, vypadalo to na nějakou závadu. Prostě se jim uvolnila řídící tyč, pomysleli si konkurenti.
Jenže tenhle podivný pohyb se objevoval dál. Jak se ukázalo, měl spojitost se sbíhavostí přední nápravy. Systém zvaný DAS totiž umožňuje jezdcům lépe přizpůsobit polohu kol aktuální situaci na trati a šetřit tak pneumatiky.
Jde sice jen o změnu v řádech pár desetin stupně, ale i ty mohou přinést v cíli několik desetin vteřiny na kolo a také ušetřit nějaké to palivo.
DAS aka (Duel Access Steering) the biggest talking point of the F1 pre season testing. WILL THIS BE THE DEVICE THAT WILL MAKE THE DIFFERENCE AND DEFFEND BOTH WORLD CHAMPIONSHIPS FOR THE MERCEDES BENZ AMG F1 TEAM #SFTKOGTD pic.twitter.com/pQARjyrd6N
— DRIVER RED 55 (@DriverRed55) March 2, 2020
Mezinárodní automobilová federace DAS povolila. Za jízdy se sice nesmí měnit odpružení monopostů F1, ale tohle je věc mechanicky navázaná na řízení a to zakázané není. Ovšem dvouosé řízení se může používat jen letos, od roku 2021 jej FIA radši šmahem zakázala.
Další týmy, hlavně Ferrari a Red Bull, zvažují další pokusy, jak "torpédovat" legitimitu DAS. Takže není ještě stoprocentně jisté, že s touto novinkou Mercedes vjede do nové sezony,
Ale ať už Stříbrné šípy budou mít DAS v Melbourne k dispozici a bez ohledu na to, jak moc to bude prospěšné, tým z Brackley si už tak zaslouží obrovskou pochvalu.
Bez ohledu na to, že jezdcům i týmům Mercedes kraluje nepřetržitě od roku 2014, nezůstali jeho inženýři spát na vavřínech a připravili něco tak revolučního, co se vidí jednou za dekádu. To se cení zvlášť ve chvíli, kdy auta podle stávající pravidel budou absolvovat poslední sezonu a příští rok na tratě vyrazí zcela nová generace podle úplně jiných specifikací.
Tým kolem technického ředitele Jamese Allisona (dneska už není konstrukce monopostů formule 1 zdaleka jen "one man show") se tak zařadil po boku legendární průkopníků nových cest ve světě Grand Prix.
Revolucionáři od kreslícího prkna a počítačů
Chcete pár příkladů? Máte je mít:
Owen Maddock - dnes už téměř zapomenutý konstruktér britského týmu Cooper jako první postavil monopost F1 s motorem za sedačkou pilota. Roku 1958 se tak zrodil základ koncepce současných formulí.
1958 Cooper-Climax Grand Prix. Brooke Bond, History of the Motor Car no. 45. pic.twitter.com/VLZLYLNJQo
— Carter Collectables (@CarterCollectab) November 9, 2019
Colin Chapman - asi nejslavnější konstruktér historie F1, který přišel s celou řadou klíčových nápadů. Byl to on, kdo jako první na své vozy značky Lotus nasadil přítlačná křídla. Jako první také se svým týmem podrobně rozpracoval tzv. přítlačný efekt, k němž se F1 příští rok po skoro 40 letech od jeho zákazu paradoxně znovu vrátí.
Svérázný Brit se nebál experimentů na hranici pravidel. Přítlačný efekt doplnil z boku lištami, které jej umocnily a zrychlily vozy až o šest vteřin na kolo. FIA je jako nebezpečné na konci roku 1979 zakázala a podlážky vozů musely být od té doby hladké. Chapman šel často až za hranice regulí. Tak třeba Lotus 88 měl dvojí šasi, a nikdy se tak nedostal do bojů o body.
Britský inženýr byl inovátor i na poli marketingu. Porušil do té doby téměř železné pravidlo, že monoposty se drží svých "národních barev", jako byla třeba slavná britská závodní zelená, nebo jiného jednoduchého barevného schématu. Místo toho byly roku 1969 jeho formule vyvedené v červené a zlaté, tedy barvách cigaretové značky Golden Leaf. Nechyběla ani její velká loga.
1969 Italian GP Monza, 1969. #JohnMiles, #Lotus 63 Ford, in the pits. pic.twitter.com/47iZU843PN
— PHN16 (@PHN16) December 4, 2019
Ross Brawn - současný sportovní ředitel F1 byl technickým ředitelem týmu týmů Benetton a Ferrari v dobách, kdy za ně vítězil Michael Schumacher. Pak rok vedl tým Honda, aby ho v následujíc sezoně pod vlastním jménem Brawn GP po odchodu japonské značky zachránil před krachem.
Podceňovaný outsider deklasoval soupeře díky tomu, že dokonale využil nové regule pro aerodynamiku a zadní difuzory daly monopostům Brawn GP převahu nad soupeři. Konstrukce vozu byla rivaly několikrát napadena, ale FIA vždy shledala vše v souladu s pravidly, Brawn svoji stáj prodal Mercedesu a pak v ní ještě do roku 2013 působil.
Tím jsme se nenásilně vrátili k nejnovější inovaci Stříbrných šípů. On je totiž koloběh soubojů inženýrů F1 s pravidly vlastně nekonečný a každý hledá nějaký svůj "zlatý grál", jímž by pokořil konkurenci.