Baku - Premiérová Velká cena Evropy formule 1 vycházela Lewisi Hamiltonovi až do třetí části sobotní kvalifikace skvěle. Pak si však škrtl o svodidla, urazil kolo a nakonec musel startovat z desátého místa. Stíhací jízdu v nedělním závodě zastavily problémy s nastavením vozu, které obhájce titulu málem dovedly k šílenství.
Začátek se Hamiltonovi povedl vcelku podle jeho přestav a postupně se probil až na páté místo. Jenže ani strategické hrátky nestačily na sofistikovanou techniku vítězného Mercedesu.
Vůz totiž záhy začal ztrácet výkon, a místo aby naháněl v té chvíli čtvrtého Sergia Péreze na Force India se zákaznickým motorem, mercedes ztrácel. Po chvíli konverzace přišla informace, že problém je v módu, v jakém právě jede.
"Já nevím, co mi chcete říct, a nevím co je špatně!" reagoval už podrážděně jezdec. A za chvíli pokračoval: "Koukám se na displej volantu každých pět vteřin, žádný z přepínačů ale není ve špatné pozici. Nic jsem nezměnil ani neudělal špatně," postěžoval si do boxů.
"Lewisi, nic jsi neudělal špatně," zněla odpověď jeho závodního inženýra.
V podobném duchu pokračovala konverzace dalších pět minut. Tým sice věděl, co je špatně, ale kvůli pravidlům výrazně omezujícím rady jezdcům ze strany jejich týmu nemohl Hamiltonovi nic říct.
"Zkusím postupně změnit všechno," nadhodil nasupený pilot. "Tak to bychom nedoporučovali," přišla suchá reakce z depa.
Britského jezdce napadla ještě jedna možnost a chtěl postupně vyjmenovávat jednotlivé přepínače a s inženýrem by si zahráli hru "ano/ne". "Ne, to není dovoleno. Soustřeď se na svoji práci," následovala další ledová sprcha.
Mercedes nakonec nějakým "zázrakem" zase nabral plný výkon, ale to už bylo pozdě. Do cíle chybělo už jen pět kol a stíhačka na Péreze by neměla šanci na úspěch.
Trojnásobný mistr světa pochopitelně po závodě zkritizoval omezenou komunikaci s boxy. "Není v tom nic výhodného. Z formule 1 se staly závody inženýrů, máme div ne stovky různých možností nastavení. Když se něco pokazí, tak to nemůžeme opravit," láteřil Hamilton v boxech v Baku.
A Hamilton nebyl jediný, komu se nemožnost konzultace s boxy nelíbí. "Co to je za pravidlo, když se monoposty proměnily v raketoplány?" durdil se další šampion, Fernando Alonso.