Mexičan Sergio Pérez si loni dojel pro premiérové vítězství ve formuli 1 ve voze týmu Racing Point potrestaného za plagiátorství úspěšného Mercedesu. Přitom o 41 let dříve jeho krajan Héctor Rebaque startoval ve formuli, která byla bezelstnou kopií dvou jiných úspěšných speciálů.
Nikdo se tomu tehdy nedivil, o protestech ani nemluvě. Možná proto, že Rebaque HR100 byl totální propadák…
Rebaque, syn úspěšného developera a architekta, se narodil 5. února 1956 v mexickém hlavním městě. Měl rychlost v krvi, protože otec Héctor starší závodil na okruzích i v automobilových soutěžích. Po ukončení kariéry založil Team Rebaque, který dláždil jeho synovi cestu na výsluní.
Raketová cesta do formule 1
Héctor junior na okruzích debutoval v 15 letech a už o rok později se zúčastnil dvanáctihodinovky v Sebringu. V osmnácti se po boku krajanů Guillerma Rojase a Freddyho van Beurena objevil dokonce ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Jenže jejich Porsche 911 vydrželo pouhých 46 kol.
To všechno byla pouhá předehra k velkému debutu. Bohatý mexický synek zaujal Alexandera Fermor-Hesketha, třetího barona z Heskethu. Britský šlechtic v ekonomické tísni, který předtím do světa formule 1 zavedl VIP stany se šampaňskými a opulentními hostinami, pro něj v roce 1977 připravil v šesti Velkých cenách třetí monopost.
Mladý Mexičan se v podprůměrné formuli kvalifikoval jen jednou a na Hockenheimringu ho pak stejně zradil motor. Další rok se proto vrátil pod hlavičku Teamu Rebaque. Podle hesla "pro nás je dobré jen to nejlepší" si stáj pořídila Losus 78, s nímž na konci sezony slavil Mario Andretti titul.
Jenže co dokázal ostřílený Američan bravurně zvládat, s tím měl málo zkušený pilot z Mexika plné ruce práce. Několikrát vypadl už v páteční předkvalifikaci, která prosévala v té době velmi početné závodní pole před samotným bojem o účast ve Velké ceně.
Nejsvětlejším bodem bylo šesté místo v GP Německa a s ním spojený jediný bod. Ten Rebaquea nasměroval na konečné 19. místo ročníku 1978.
Mexičané se nevzdali, v následující sezoně si od Lotusu pořídili jejich nový typ 79. S ním se sice Héctor junior pravidelně kvalifikoval do Grand Prix, jenže na body ne a ne dosáhnout.
Kus z Lotusu a tu něco z Williamsu
Team Rebaque proto požádal o pomoc zkušeného Američana Rogera Penskeho. Zadání bylo asi takové: Postavte nám skvělý vůz a nemusí být vůbec originální. Načež Penskeho lidé v dílnách na britské základně v Poole vyrobili formuli, která by dnes nesměla ani vystrčit přední spoiler z boxů.
Konstruktéři Geoff Ferris a John Barnard se více než inspirovali dvěma speciály, které podle nich ztělesňovaly to nejlepší z tehdejší techniky F1. Šasi byl v podstatě "obšlehnutý" Lotus 79, k němuž přisadili bočnice z Williamsu FW07.
Monopost vypadal pěkně, ale výsledky na dráze byly tristní. Už premiéra ve Velké ceně Itálie ovšem dopadla fiaskem. Rebaque skončil v kvalifikaci daleko poslední, od postupu ho dělilo více než 3,5 vteřiny.
V Montrealu se sice do závodu dostal, avšak na ostrově Notre-Dame musel po absolvování 26 kol odstoupit kvůli poruše na šasi. Neslavnou éru kopie označené jako Rebaque HR100 ukončila další nezvládnutá kvalifikace, tentokrát v americkém Watkins Glen.
Body s Brabhamem a konečně vítězství
Po epizodě s nevydařeným plagiátem přišly pro Héctora Rebaquea paradoxně nejlepší chvíle jeho kariéry. Po ladem ležících dolarech z mexické kasičky sáhl Bernie Eccleslone, Rebaque v půlce sezony vyměnil v kokpitu Brabhamu brazilského pilota Ricarda Zunina.
Po boku obhájce titulu Nelsona Piqueta vydržel až do konce ročníku 1981. V něm získal 11 bodů a skončil celkově desátý. S nejlepším výkonem kariéry se rodák z Mexico City s formulí 1 rozloučil, načež zamířil do americké formulové série CART.
Právě zde, na okruhu Road America, se v září 1982 dočkal svého jediného velkého triumfu. Sezonu v barvách týmu Forsythe Racing zakončil konečnou 15. příčkou. Tím se také ukončila profesionální kariéra mexického pilota.
Rebaque se vydal ve stopách otce, věnuje se architektuře a developerství. Na závodění ale úplně nezanevřel. Monopost Rebaque HR100 dodnes zdobí jeho rezidenci.
Unieke Mexicaanse F1-auto. Hector Rebaque over de Rebaque HR100. Bekijk de beelden op https://t.co/aAZUli2x24 pic.twitter.com/8sNBfwsZY3
— RTL GP Magazine (@RTLGPMagazine) October 20, 2015