To, co 28. září 2008 vypadalo nejdříve jako jezdecká chyba nezkušeného Nelsona Piqueta juniora, se proměnilo v hlavní kontroverzi sezony. Dnes, o patnáct let později, si Massa vzpomněl, že bude právními kroky bojovat za zrušení této Grand Prix a napravení údajné křivdy.
Singapur tehdy s velkou pompou připravoval první noční závod v dějinách šampionátu. V přístavišti Marian Bay vznikl osvětlený městský okruh, který měl být vzorem pro všechny budoucí obdobné podniky.
Ve světle mohutných reflektorů a mezi mrakodrapy závod sliboval vizuálně i sportovně přitažlivou podívanou. V nejlepší formě dorazilo do Singapuru Ferrari, ale za červenými vozy to pořádně vřelo.
Pilot Renaultu Fernando Alonso si v kvalifikaci vyjel až 15. pozici, vedle něj se postavil Piquet. V boxech francouzské stáje museli vykoumat opravdu kvalitní strategii, aby se jejich vozy posunuly kupředu.
Jenže už po 13 kolech to Brazilec napálil do svodidel a na trať vyjel safety car. Zdálo se, že Alonso měl doslova z pekla štěstí, protože se díky předchozí zastávce v boxech dostal do vedení. Na trati, kde moc nešlo předjíždět, si první pozici udržel a vyhrál.
Massa, který před patnáctým podnikem ztrácel jediný bod na vedoucího Hamiltona s McLarenem, měl velkou smůlu. V boxech předčasně opustil své stání, takže utrhl tankovací hadici. Kvůli tomu hodně ztratil a skončil až třináctý. Jeho britský rival získal šest bodů za třetí místo (tedy bodovalo ještě jen nejlepších osm pilotů).
Was thinking about your work incident @DeeMeow3 with the driver moving off with the fuel pump nozzle still in the car. And remembered what happened to Felipe Massa (Ferrari) at the 2008 Singapore Grand Prix. We were watching it on TV... pic.twitter.com/a5ZZrPgMkS
— PandaZ🌈 (@PandaZ168) June 18, 2021
Jenže neuplynul ani rok a vybuchla velká mediální bomba. Zneuznaný Piquet, jehož Renault mezitím vyhodil, vypověděl, že byl týmovým šéfem Flaviem Briatore a technickým ředitelem Pat Symondsem donucen způsobit havárii.
Přišlo rychlé a přísné vyšetřování s drakonickými tresty. Briatore dostal doživotní zákaz působení ve formuli 1. Ten byl později zmírněn, ale všetečný Ital už žádnou funkci v padoku neobsadil.
Symonds byl potrestán pětiletým zákazem, ale i ten mu byl zmírněn. Poté se vrátil do F1 v technických a konzultačních rolích, například jako technický ředitel stáje Williams. Piquet byl Mezinárodní automobilovou federací (FIA) jako korunní svědek amnestován, ale v F1 se od té doby už nesvezl.
Nařízená havárie se stala symbolem nefér jednání a stále žije svým životem. O rozvíření kauzy se totiž postaral letos Massa. Brazilec si po 15 letech vzpomněl, že v souboji s Hamiltonem byl v důsledku pletich soupeřů a FIA okraden o svoji zaslouženou korunu mistra světa.
Bývalý pilot Ferrari se opírá o vyjádření tehdejšího bosse světa Grand Prix Bernieho Ecclestona. Podle něj FIA o zfixlování Velké ceny Singapuru věděla už koncem roku 2008. Massovi právníci z toho vyvozují, že měl být závod anulován a tím pádem by konečný bodový zisk na konci sezony vypadal jinak: Massa 97 bodů a Hamilton jen 92.
Pokud by s tímto argumentem uspěl, otevřela by se Pandořina skřínka a hrozily by právní bitvy snažící se o zvrácení finálních výsledků. Jako první na řadě by mohl být paradoxně Hamilton. Britskému jezdci stále leží v krku kontroverzní finiš závodu v Abú Dhabí před dvěma lety, kde jej Max Verstappen v posledním kole připravil o rekordní osmý titul.