reklama
 
 

Formule 1 má nakročeno do Miami. Dravá Liberty Media útočí na lukrativní americký trh

11. 5. 2018
Ke Grand Prix v ulicích Miami vede cesta přes jednání představitelů města s majitelem práv na šampionát, americkou společností Liberty Media.

Miami, Praha - K tomu , o co se Bernie Ecclestone marně snažil dvě dekády, mají noví američtí vlastníci práv na mistrovství světa formule 1 za rok a půl už jen kousek. Radní Miami na svém čtvrtečním jednání souhlasili s tím, aby začala vzájemná jednání o Grand Prix konané v ulicích města.

Závod na městské trati předběžně vytyčené v okolí stadionu klubu NBA Miami  Heat a v areálu přístavu je zatím plánován na říjen příštího roku.

Část obyvatel dotčených lokalit se však bojí nadměrného dopravního zatížení a hluku, což je zatím největší problém, který je při jednání nutné vyřešit. "Je to velká příležitost," uvedl pro deník Miami Herald radní Manolo Reyes.

Miamský manažer Emilio Gonzalez má teď čas do 1. července, aby vyjednal pro město výhodný kontrakt. Ten pak musí radní znovu schválit během léta.

Důležitost druhého závodu na území USA pro promotérskou společnost Liberty Media podtrhuje fakt, že jeho organizátor, miliardář Stephen Ross, nebude muset zaplatit tradiční poplatek v řádu milionů dolarů. "Závod v Miami bude pořádán na základě atypického komerčního modelu tak, aby bylo umožněno pořádání Velké ceny," stojí v průvodním materiálu, doprovázejícím jednání radních floridského města.

Závod v Indy stál u kolébky F1

Spojené státy jsou pro formuli 1 lukrativním trhem, jehož získání je ale velmi složité. V letech 1950 až 1960 byl součástí MS slavný závod 500 mil v Indianapolis, ale jeho specifická trať příliš stálých pilotů seriálu nepřilákala.

První závod pod oficiální hlavičkou VC USA hostil v roce 1959 okruh v Sebringu, Tím se Spojené státy staly po Itálii teprve druhou zemí, která měla dvě Grand Prix v jediném roce. Podnik se hned další sezonu se přesunul na trať v Riverside.

Nejvíce Grand Prix USA hostil Watkins Glen, které vítězily takové hvězdy jako Jim Clark, Graham Hill či James Hunt. Světová sláva trati ležící 420 km severozápadně od New Yorku skončila ročníkem 1980.

Ostuda ve "Staré cihelně"

Mezi lety 1989 až 1991 se VC USA usídlila v pekelné výhni arizonského Phoenixu. Na roky 2000 až 2007 propůjčili svoji trať na klání F1 znovu majitelé oválu v Indianapilis, ale jelo se zde na upraveném okruhu, který byl klopený jen z části.

Rok 2005 přinesl velkou ostudu, která sráží pověst formule 1 v zámoří dodnes. Kvůli problémům s bezpečností pneumatik Michelin odstartovala do Velké ceny jen šestice monopostů na Bridgestonech.

Ještě dvakrát se seriál do Indianapolis vrátil, ale pak přišla čtyřletá pauza, kterou ukončila až Grand Prix USA 2012 v Austinu.

Texas je formuli 1 věrný dodnes, ale bývalý boss Ecclestone chtěl přidat ještě druhý podnik. Tím měl být městský okruh v přístavu v New Jesrey s panoramatem centra New Yorku. Jenže ten se od roku 2011 posouval a posouval, až tento nápad zašel na úbytě úplně.

Jak ukázala zmíněná symbióza Indy 500 a Sebringu, nebude společné "setkání" Austinu a Miami v kalendáři F1 zdaleka prvním v historii mistrovství světa.  Tak třeba v letech 1976 až 1983 hostila populární městská trať v Long Beach podnik pod názvem Velká cena USA-západ.

Roky 1981 a 1982 přinesly podivný závod na trati přezdívané "Mickey Mouse" na parkovišti kasina v Las Vegas. Roku 1982 byly v USA Velké ceny dokonce tři, protože se přidal ještě podnik v Detroitu. "Město motorů" hostilo formuli 1 celkem sedmkrát.

Nelze zapomenout ani na ročník 1984. To se jedinkrát roztočila kola v Dallasu na tamním výstavišti. Závod vstoupil do dějin hlavně tím, tím, že se slavnostní recepce konala na ranči v Southforku, známém sídle seriálové rodiny Ewingů.

Příští rok se tak znovu objeví dva podniky cirkusu formule 1 v USA. Jak dlouho tento "double" vydrží, toť ovšem otázka.

autor: Radek Vičík | 11. 5. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama