Formule 1 slibuje šťavnatý globální hamburger. Místo toho ale vaří bramboračku

Radek Vičík Radek Vičík
23. 11. 2021 17:35
Jako by formule 1 neměla dost problémů s hledáním cest k zatraktivnění závodů, přidalo se k tomu rozdávání trestů, které občas nechápou ani sami sportovní komisaři.
Souboj Maxe Verstappena v Red Bullu a Lewise Hamiltona v Mercedesu v Sao Paulu
Souboj Maxe Verstappena v Red Bullu a Lewise Hamiltona v Mercedesu v Sao Paulu | Foto: Pirelli F1

Americká společnost Liberty Media pracuje na tom, aby se ze závodů Grand Prix stala celosvětová zábava. Přidává jako na běžícím páse závody na Blízkém východě, chce konečně dobýt USA a ve hře je i návrat do Afriky.

Nové fanoušky seriál zaujme jen tehdy, pokud přinese dramatické závody a jasná pravidla hry. Už teď k jejich zmatení stačí, když si v sobotu přečtou výsledky kvalifikace a v neděli při pohledu na startovní rošt uvidí kvůli různým trestům v čele úplně jiná jména.

Jistě, tresty v podobě ztráty pár míst za nerespektování žlutých vlajek, jako to v neděli před startem podniku v Kataru odnesli Max Verstappen a Valtteri Bottas, jsou na místě. Ale stojí za zvážení, jak jinak trestat jezdce za nadlimitní výměny jednotlivých částí motorů jejich speciálů.

Zatím nejednoznačně se jeví trojnásobný sobotní experiment s kvalifikačním sprintem. V Silverstonu a Monze v něm šlo hlavně o to, neudělat žádnou velkou chybu. Šťávu dostal sprint až v Brazílii. Ale jen díky tomu, že Lewis Hamilton startoval poslední po vyloučení z kvalifikace za to, že jeho zadní křídlo neprošlo na tloušťku dvou vlasů měřením povinné rozteče systému DRS.

Brazilský tanec mezi vejci

Ovšem největším nebezpečím pro fanoušky - tím spíše pro jezdce - je různý metr při posuzování vzájemných soubojů. Ukázkovým příkladem je bitva Verstappena a Hamiltona ve čtvrté zatáčce závodu na okruhu Interlagos.

Nizozemec si jistil svoji vnitřní stopu tak vehementně, až Mercedes svého soka v boji o titul vyvezl mimo trať. Naštěstí pro Brita tam nebyla štěrková úniková zóna, takže mohl v závodě pokračovat. Nakonec Velkou cenu Brazílie vyhrál.

Ještě během závodu jury oznámila, že nevidí důvod, proč by měla něco vyšetřovat. Jenže jak pak přiznal ředitel závodů F1 Michael Masi, ředitelství nemělo k dispozici všechny dostupné televizní záběry.

Podle Mercedesu ale video z Verstappenova kokpitu jasně ukazovalo, že nešlo o klasické probrždění, ale že do zatáčky vjel s úmyslem zatočit pozdě a vytlačit tak svého soupeře ven z asfaltu. Na tom Stříbrné šípy založily svoji žádost o opětovné přešetření incidentu.

Po dlouhém váhání, až v pátek, kdy už začal závodní víkend následující Grand Prix Kataru, přišel definitivní verdikt. Ani onboard z Red Bullu prý neposkytl dost důvodů k tomu celou kauzu znovu otevřít.

Jinými slovy: Podejte si ruce a mějte se rádi, my se vám do souboje o titul motat nebudeme.

Kde jsou ty hranice?

Bylo to alibistické rozhodnutí, které mezi piloty vyvolalo velkou nejistotu. Co si tedy dnes mohou při soubojích kolo o kolo dovolit a co už ne? Páteční brífink pilotů F1 se proměnil v nekonečnou diskusi. Co lze, a za co už můžeme očekávat trest?

Nejhlasitěji se ozval Lando Norris, který za podobný incident se Sergiem Pérezem v Rakousku dostal pětivteřinovou penalizaci. "Ukázalo se, že moje potrestání na Red Bull Ringu bylo chybné," prohlásil pilot McLarenu.

Lehce zmatený odešel z jednání i jeho krajan George Russell. "Nedošli jsme k žádnému závěru. Chápu, že je potřeba řešit každý případ zvlášť. Ale podle mě tohle nebylo ani u čáry, tohle bylo za čárou," prohlásil čerstvý šéf "závodnických odborů" GPDA.

"Potřebujeme jasná pravidla pro černobílou vlajku," přisadil si dlouhodobý kritik jednání jury F1 Fernando Alonso. Prapor se šikmo rozdělenou černou a bílou plochou je oficiální "žlutou" kartou varující piloty, že jezdí za hranicemi férového sportovního zápolení.

Pozitivní na celé té mele je snad jen fakt, že na vedení závodů jsou naštvaní zástupci obou nejlepších týmů současnosti. Tedy že nikomu viditelně nenadržuje.

Boss Mercedesu Toto Wolff je přesvědčený, že si na něj Mezinárodní automobilová federace FIA v poslední době zasedla. Jeho protějšek z Red Bullu Chistian Horner zase označil traťové maršály v Kataru za darebáky.

Jen jestli to pro klid a stabilitu ve formuli 1 není krapet málo…

 

Právě se děje

Další zprávy