67 let formule 1: Od "skořápek" s motorem vpředu po moderní materiály a hybridy

Monoposty formule 1 z premiérové sezony 1950 a ty letošní ukazují, jak velkou cestu urazila práce konstruktérů za uplynulých 67 let.
Světový šampionát formule 1 začal oficiálně 13. května 1950 Velkou cenu Británie. Monoposty mohly mít buďto nanejvýš turbomotory o objemu 1,5 litru (to byla ovšem jen teorie), nebo maximálně čtyřapůllitrové atmosférické agregáty. Malé motory vedly konstruktéry k tvorbě malých monopostů s velmi úzkými koly. Prvním světovým šampionem se stal Giuseppe Farina v Alfě Romeo 158/50, který triumfoval i v inauguračním podniku na bývalém letišti RAF, kde se závodí dodnes.
Ale i v této etapě nechyběl revoluční design. V Remeši roku 1954 debutoval Mercedes-Benz W 196 R s proudnicovou karosérií a hned díky dvojici Juan Manuel Fangio (18) a Karl Kling (20) vybojoval double.
V porovnání s "klasickou" verzí W 196 R  je vidět, v čem byl "streamliner" inovativní.
Když se v roce 1959 objevil Cooper T53, způsobil malou revoluci. Vůz s motorem za řidičem rázem ovládl šampionát a dovezl Jacka Brabhama k prvnímu titulu mistra světa, který v následující sezoně obhájil. Počátkem 60. let už všechny vozy měly motor umístěný uprostřed, nebo vzadu. Zobrazit 26 fotografií
Foto: Aktuálně.cz
Radek Vičík Radek Vičík
24. 3. 2017 15:27
Podívejte se, jak se změnily monoposty formule 1 od první Grand Prix v roce 1950 a v čem jsou nové ty letošní vozy v porovnání s předchozími sezonami.
 

Právě se děje

Další zprávy