Milton Keynes - Tým formule 1 Red Bull bude mít dalšího významného sponzora z řady světových automobilek. Po Infiniti z uskupení Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, jehož lídr Renault bude ještě příští rok dodávat motory, přijde od roku 2018 Aston Martin.
Britská značka zatím zaujme jen čelní pozici v názvu týmu, ale její zástupci hovoří vážně o tom, že od roku 2021 by podle nových pravidel rádi připravili také motor.
"Titulární sponzoring je jen dalším logickým krokem naší inovativní spolupráce s týmem Red Bull Racing. Využíváme ho ke zvýšení globálního povědomí o značce, které nabízí revitalizovaná formule 1. Debata o motorech se nás týká, ale jen v případě, že budou příznivé okolnosti," uvedl šéf Aston Martinu Andy Palmer.
Zmínka o inovativní spolupráci v jeho slovech nepadla bezúčelně. Tým formule 1 ve spolupráci s luxusní značkou připravil supersport Aston Martin Valkyrie, který byl vyprodán hned při oficiálním představením, byť se na silnici objeví poprvé až příští rok a zákazníci ho dostanou roku 2019.
Byť je Aston Martin jednou z nejúspěšnějších značek světa vytrvalostních závodů, ve formuli 1 se mu nedařilo. Vozy s vlastním motorem se zúčastnily mezi lety 1959 a 1960 pouhých pěti Grand Prix. Nejlepším výsledkem bylo druhé místo Roye Salvadoriho ve voze DBR4, které ale rodák z hrabství Essex získal v nemistrovském závodě v Silverstonu.
Trápení Aston Martinu v F1 neukončil ani nový model DBR5, který byl vlastně jen odlehčenou verzí svého předchůdce s číslem čtyři na konci typového označení. Jeho mizerné výkony přiměly tehdejší šéfy firmy soustředit se na mnohem úspěšnější působení ve světě sportovních vozů.
A když mluvíme o mnohem úspěšnějším působení, musíme připomenout, že od závodního debutu v roce 1922 v tehdejší Grad Prix Francie přišla celá řada vítězství.
Už za deset let si Aston Martin odvezl Benelliho pohár za nejlepší výkon mezi méně výkonnými vozy. Tím nejslavnějším triumfem je celkové první místo ve 24 h Le Mans v roce 1959 (tam se ve voze Aston Martin DBR1/300 se Salvadorim střídal legendární Američan Carroll Shelby) a značce tehdy patřil i titul v MS sportovních vozů. Už předtím přitom piloti speciálu DB3S počínaje rokem 1955 tři sezony po sobě vyhráli svoji kategorii.
V novém tisíciletí je Aston Martin jedním z lídrů vozů GT. Mezi nimi piloti s autem z Gaydonu v různých třídách podle aktuálních pravidel kralovali (ať už pod soukromou nebo tovární hlavičkou) v ročnících 2007, 2008, 2014 a také letos. Pro vavříny v kategorii GTE Pro si na Circuit de la Sarthe dojeli po nervydrásající bitvě v posledních minutách závodu Britové Darren Turner, Jonathan Adam a Daniel Serra z Brazílie s vozem Aston Martin Vantage GTE.
Motory Aston Martin se nedávno dokázaly prosadit i v elitní třídě LMP1. O senzační čtvrté místo z roku 2009 se ve voze Lola-Aston Martin B09/60 zasloužilo česko-německé trio Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke v týmu pod českou vlajkou AMR Eastern Europe.